انجام تست A/B با ابزارهای روزنما بسیار ساده است. در حال حاضر سه نوع ابزار برای تست A/B وجود دارد. برای اطلاع از این ابزارها و چگونگی بکارگیری آنها به صفحه «ابزارهای روزنما برای تست A/B و راهنمای استفاده از آنها» مراجعه کنید.
اما برای انجام تست اولین کاری که باید بکنید ثبت نام در سایت و سپس ورود به سایت است. پس از اینکه ثبت نام کردید و وارد سایت شدید باید مراحل زیر را برای اجرای یک تست روی یک صفحه طی کنید.
۱- ثبت تست جدید
از صفحه «مدیریت تستها»، روی دکمه «تست جدید» کلیک کنید و در فرم نمایش داده شده اطلاعات تستی را که میخواهید انجام دهید وارد کنید. درصورت انجام درست این مرحله، تست ثبت میشود و در «لیست تستها» نشان داده میشود. با ثبت یک تست جدید، یک شناسه تست به آن اختصاص داده میشود. شناسه تست بسیار اهمیت دارد و از آن برای شناسایی تست در ابزارها استفاده میشود.
۲- پیادهسازی گزینههای تست در صفحه
با داشتن شناسه تست میتوانید گزینههای تست (متغیرهای تست) را در صفحه مورد نظر خود پیادهسازی کنید. برای اینکار باید از یکی از ابزارهای تست A/B روزنما استفاده کنید.
۳- انتخاب مدت زمان تست
بسته به پیش بینی خود از زمان به نتیجه رسیدن باید مدت زمان مورد نیاز برای تست را انتخاب کنید. برای اینکار در صفحه «مدیریت تستها» تست مورد نظر را انتخاب کنید و سپس روی دکمه «خرید» کلیک کنید تا گزینههای مختلف زمان تست نمایش داده شود. با انتخاب گزینه مورد نظر به درگاه پرداخت امن منتقل میشوید تا پرداخت انجام شود. توجه داشته باشید که مدت زمان تست نه باید خیلی کوتاه باشد و نه خیلی طولانی. علاوه بر این درصورت نیاز میتوانید تست را تمدید کنید.
۴- شروع تست
برای شروع تست، از «لیست تستها» تست مورد نظر را انتخاب کنید تا مشخصات تست نمایش داده شود. با کلیک روی دکمه «شروع» تست شروع میشود. به این ترتیب به ازای هر بازدیدی که از صفحه انجام میشود یکی از دو گزینه تست که تعریف کردهاید بصورت تصادفی تولید و به بازدیدکننده نمایش داده میشود و آمار مربوط به فعالیتهای بعدی او ثبت میشود.
[box type=”info” align=”aligncenter” class=”” width=””]توجه: براساس اصول تست A/B اگر بازدیدکنندهای چندین بار از یک صفحه بازدید کند، در هر بار بازدید باید همان صفحهای که در مرتبه اول برای او تولید شده است دوباره نمایش داده شود تا او بین گزینههای مختلف سردرگم نشود. این اصل در ابزارهای روزنما در نظر گرفته شده است؛ بنابراین اگر با شروع تست دید که با هر بار بازدید از صفحه، همیشه یک گزینه به شما نشان داده میشود نگران نباشید چون برای بازدیدکنندگان دیگر گزینههای دیگر تولید میشود.[/box]
۵- مشاهده نتایج
با پیشرفت تست و افزایش تعداد بازدیدها از صفحه میتوانید نتایج را مشاهده و بررسی کنید. نتایج در سه قالب نمایش داده میشوند:
- آمار روزانه: نشان دهنده وضعیت بازدیدهای روزجاری است.
- آمار هفته گذشته: نشان دهنده وضعیت بازدیدهای انجام شده طی هفته گذشته است.
- آمار کل: نشان دهنده وضعیت تمام بازدیدهای انجام شده از زمان شروع تست است. (با توجه به طولانی شدن نمودار خطی «تعداد بازدیدها و تبدیلها» و ناخوانا شدن آن، آمار بازدیدها برای یک ماه آخر نشان داده میشود.)
[tie_slideshow]
[tie_slide][/tie_slide]
[tie_slide][/tie_slide]
[tie_slide][/tie_slide]
[tie_slide][/tie_slide]
[tie_slide][/tie_slide]
[tie_slide][/tie_slide]
[tie_slide][/tie_slide]
[tie_slide][/tie_slide]
[tie_slide][/tie_slide]
[tie_slide][/tie_slide]
[tie_slide][/tie_slide]
[tie_slide][/tie_slide]
[/tie_slideshow]
علاوه بر انواع آمارهای بالا، «آمار دِمو» هم وجود دارد. این آمار برای اطمینان از صحت پیادهسازی گزینهها در صفحه استفاده میشود. بعد از اینکه مطمئن شدید که تست درست کار میکند باید از حالت دمو خارج شوید تا آمار بازدیدهای واقعی ثبت شوند. توضیح کامل در مورد حالت دمو و حالت واقعی در ابزارهای تست A/B روزنما آمده است.
[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=””]
کاربرد پارامتر ss در آدرس صفحه
گاهی ممکن است که شما صفحهای را به گونههای مختلفی به بازدیدکنندگان معرفی کنید و بخواهید آمار بازدید از صفحه را به تفکیک مبداهای مختلف ترافیک داشته باشید. برای مثال فرض کنید صفحهای به نام buy-it.html دارید. برای این صفحه هم تبلیغ کلیلی گوگل خریدهاید و هم تبلیغ پاپ آپ. میخواهید بدانید چه میزان بازدید و تبدیل از تبلیغ گوگل داشتهاید و چه میزان از تبلیغ پاپ آپ. برای اینکار در آدرس صفحه یک پارامتر به نام ss اضافه کنید و نام مبدا تبلیغ را دنبال آن اضافه کنید. بنابراین دو آدرس صفحه خواهید داشت یکی به شکل buy-it.html?ss=google که آن را به گوگل معرفی کردهاید و دیگری به شکل buy-it.html?ss=popup که آن را به سایت پاپ آپ معرفی کردهاید. با اینکار روزنِما آمار بازدیدها و تبدیلها را به تفکیک مبدا ترافیک به شما نشان میدهد که در تصمیمگیریهای بعدی شما بسیار موثر خواهد بود. به این ترتیب شما میتوانید تصمیم بگیرید که کدام مبداهای ترافیک برای شما ارزش بیشتری دارد و باید بیشتر روی آنها سرمایهگذاری کنید.[/box]