یکشنبه , ۳۱ شهریور ۱۳۹۸
خانه / تست A/B / واژه‌ها و اصطلاحهای مرتبط با تست A/B

واژه‌ها و اصطلاحهای مرتبط با تست A/B

تست A/B

در تکنیک تست A/B عنصری از یک صفحه مانند «عنوان» یا «درخواست عمل» که روی تصمیم بازدیدکننده برای ادامه یا انصراف از بازدید تاثیر دارد انتخاب می‌شود. سپس دو گزینه برای عنصر انتخابی در صفحه طراحی می‌شود؛ برای مثال دو عنوان متفاوت برای صفحه یا دو درخواست عمل متفاوت از نظر رنگ، محل، اندازه یا محتوا. یکی از این گزینه‌ها A و دیگری B نامیده می‌شود. پس از آن ترافیک صفحه بین این دو گزینه تقسیم می‌شود (معمولا بصورت مساوی). برای هر بازدیدکننده‌ای یکی از دو نسخه بصورت تصادفی تولید می‌شود و بازدیدکننده آن را می‌بیند و به آن واکنش نشان می‌دهد. هر نسخه‌ای که منجر به واکنش بهتری بر اساس اهداف بازاریابی شما شود، نسخه بَرنده است که باید طراحی نهایی صفحه بر مبنای آن باشد.

عنصر (Element)

یک واحد مجزا در یک صفحه است؛ مانند بلاکی از متن، یک فرم، یک دکمه، یک تصویر و … عناصر صفحه، پایه و اساس تستهای A/B هستند. تست را با مهمترین عناصر صفحه شروع کنید. این عناصر به ترتیب اهمیت عبارتند از: عنوان (تیتر)، درخواست عمل، متن، عکس و فیلم.

متغیر تست (Test Variable)

در تست A/B یک عنصر انتخاب و دو حالت مختلف برای آن طراحی می‌شود که در نتیجه آن دو گونه از یک صفحه را خواهیم داشت که کارایی آنها باید همزمان در مقابل هم تست شود. هریک از حالتهای این عنصر یک متغیر نامیده می‌شود. بنابراین در تست A/B دو متغیر داریم: متغیر A و متغیر B.

صفحه کنترل (Control Page)

صفحه کنترل همان صفحه A در تست A/B است. صفحه‌ای که در حال حاضر وجود دارد و می‌خواهید تست را روی آن اجرا کنید. اگر با اجرای تست روی صفحه کنترل، صفحه‌ای با بازدهی بهتر پیدا شود (صفحه B)، جای صفحه فعلی را می‌گیرد و خودش صفحه کنترل می‌شود.

تبدیل (Conversion)

فرض کنید صفحه‌ای دارید که کالایی را در آن توصیف می‌کنید و هدف شما این است که بازدیدکننده با مشاهده آن روی دکمه «خرید» یا «اضافه به سبد» خرید کلیک کند و کالا را بخرد. حال اگر بازدیدکننده‌ای به هر شکلی – مثلا در نتیجه جستجو در گوگل – به این صفحه وارد شود و فرآیند را ادامه دهد، یک «تبدیل» اتفاق افتاده است. بنابراین زمانی که در یک صفحه بازدیدکننده به عمل درخواستی واکنش مثبت نشان می‌دهد و عمل مورد نظر شما را انجام می‌دهد یک تبدیل رخ داده است. روشن است که هرچه تعداد تبدیل بیشتر باشد بهتر است.

نرخ تبدیل (Conversion Rate)

درصدی از بازدیدکنندگان یک صفحه که به هدف اصلی صفحه واکنش مثبت نشان می‌دهند و روی «درخواست عمل» کلیک می‌کنند.

بهینه‌سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization (CRO))

به مجموعه‌ای از تکنیکها و روشها گفته می‌شود که بازاریابها و مدیران وب به کمک آنها میزان نرخ تبدیل را افزایش می‌دهند. تست A/B یکی از مهمترین و موثرترین این روشهاست.

درخواست عمل (Call to Action (CTA))

درخواست عمل کاری است که انتظار دارید بازدیدکنندگان یک صفحه انجام دهند؛ مانند پر کردن فرم ثبت نام، کلیک روی دکمه خرید و … درخواست عمل یک دکمه بزرگ است که توجه را به خودش جلب می‌کند.

نرخ پرش (Bounce Rate)

فرض کنید صفحه‌ای دارید که کالایی را در آن توصیف می‌کنید و هدف شما این است که بازدیدکننده با مشاهده آن روی دکمه «خرید» یا «اضافه به سبد» خرید کلیک کند و کالا را بخرد. حال اگر بازدیدکننده‌ای مثلا در نتیجه جستجو در گوگل به این صفحه وارد شود ولی فرآیند را ادامه ندهد و صفحه را ترک کند، یک «پرش» اتفاق افتاده است. نرخ پرش درصدی از بازدیدکنندگان هستند که با دیدن یک صفحه از آن خارج می‌شوند. اگر نرخ پرش یک صفحه زیاد است راهی برای کاهش آن نیست مگر تغییر در عناصر صفحه و تست تغییرات.

نرخ کلیک ورود به صفحه (Click through Rate)

نرخ ورود به صفحه اولین گام به سوی تبدیل است که براساس تعداد کلیکهای منجر به ورود صفحه اندازه‌گیری می‌شود. هرچه این تعداد بیشتر باشد بهتراست.

صفحه کلیک به داخل (Click through Page)

معمولا صفحه کلیک به داخل نقش واسط بین تبلیغ و صفحه خرید را بازی می‌کند. وظیفه اصلی این صفحه تکمیل آن چیزی است که در تبلیغ آمده است و باید منجر به ترغیب بازدیدکننده برای کلیک روی «خرید»، «مشاهده» و … شود.

قیف (Funnel)

قیف فروش یا قیف تبدیل به مسیری اشاره دارد که با ورود افراد به فضای بازاریابی یک کسب و کار شروع و با رسیدن به هدفِ تبدیل پایان می‌یابد. ایده روشن این است که افراد هرچه بیشتر در قیف بریزند و به «سرزمین تبدیل» وارد شوند به جای اینکه به «مسیر برگشت» بروند.

فرضیه (Hypothesis)

فرضیه عبارتی است که هدف آن یافتن راه حل برای یک مساله شناخته شده در یک صفحه است. فرضیه باید به زبانی ساده مساله و هدف را بیان کند. مثال زیر را در نظر بگیرید:

«آیا دریافت یک فایل PDF در ازای وارد کردن آدرس ایمیل بهتر کار می‌کند یا در قبال یک توییت؟ در نظر داشته باشید که همه افراد حساب توییتر ندارند یا نمی‌خواهند چنین اطلاعاتی را با دنبال کنندگان خود به اشتراک بگذارند.»

صفحه فرود (Landing Page)

در مفهوم عمومی، صفحه فرود هر صفحه وبی است که یک بازدیدکننده آن را باز می‌کند یا در آن «فرود» می‌آید. اما از نقطه نظر بازاریابی و تبلیغاتی، یک صفحه فرود یک صفحه وبِ مستقل و مجزا از وب سایت اصلی است که برای تمرکز روی هدفی مشخص طراحی شده است.

بخش بندی (Segmentation)

بازاریابها از بیش از یک منبع (یا مبداء) برای تولید ترافیک وب سایت و صفحه‌ها استفاده می‌کنند؛ این منابع مختلف باید در تجزیه و تحلیل قابل تفکیک باشند تا بتوان به درستی فهمید که کدام منبع یا منایع عملکرد بهتری نسبت به سایر منابع دارد.

ترافیک (Traffic)

منظور از ترافیک، بازدیدهایی است که از یک وب سایت یا صفحه مشخص انجام می‌شود. برای اینکه به اهداف مورد نظر خود برسید باید برای پرسشهایی در مورد ترافیک پاسخهای مناسب داشته باشید. ترافیک صفحه از کجا می‌آید؟ رفتار ترافیک پرداختنی در مقابل ترافیک ارگانیک چگونه است؟ و پرسشهای دیگری از این دست! تست صفحه‌های فرود برای هر مبدا ترافیک پاسخگوی این پرسشهاست و موجب بهبود و پیشرفت کمپین بازاریابی می‌شود.

این مطلب را هم نگاه کنید

راهنمای جامع بهینه سازی نرخ تبدیل – فصل دهم

فصل دهم برخی نکته‌های کاربردی برای بهینه سازی نرخ تبدیل در فصل پایانی این راهنما …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *