وقتی یک دانشآموز بودید، تست و آزمون راهی بود که معلمان میفهمیدند چقدر کارشان را خوب انجام دادهاند. آنها دانش شما را در یک زمینه مشخص ارزیابی میکردند تا میزان اثربخشی تدریس خود را اندازهگیری کنند. فکر میکردید که آن روزها تمام شدهاند و دیگر تست و آزمونی در کار نیست؟ اما اینطور نیست! تست و آزمون بهترین راه برای این است که بدانیم چقدر چیزی درست کار میکند و چه تغییراتی بیشترین تاثیر را روی مردم دارد.
منظور از بازاریابی، هدف گرفتن افراد درست با محتوای درست برای رسیدن به نتایج درست است. سناریوهایی مانند تست A/B کمک میکنند تا بتوانید میزان اثربخشی یک طراحی برای یک وب سایت را اندازه بگیرید و ببینید چه چیز بیشترین تاثیر را روی بازدیدکنندگان دارد.
۱- به بازخورد از افراد درست نیاز دارید
کسانی که از وب سایت شما بازدید میکنند به احتمال زیاد کسانی هستند که به کالا یا خدمت ارایه شده از سوی شما نیاز دارند یا به آن علاقمند هستند. با تست A/B میتوانید مستقیما نظر این افراد را بگیرید. گرچه ممکن است نظر یک نفر تاثیرگذار نباشد ولی بطور قطع نظر جمعی از افراد میتواند شما را مجاب کند که طراحی درست کدام است.
۲- تبدیل، هدفِ نهایی است
شاید شما یک طراح خبره یا یک کارشناس با تجربه در بازاریابی باشید، اما چیزی که در پایان اهمیت دارد، تبدیل است. شما باید بدانید که کدام استراتژی طراحی موجب بیشترین تبدیل میشود. تست A/B تنها راه برای رسیدن به پاسخ است. تست اطلاعات لازم را فراهم میکند، بنابراین دقیقا میدانید که کدام نسخه از سایت یا صفحه موجب بیشترین تبدیل شده است.
۳- گسترش دیگر داراییهای بازاریابی
با تست A/B میتوانید ببینید که چگونه داراییهای گوناگون بازاریابی با هم کار میکنند تا موجب افزایش آگاهی در مورد برند شما شوند. برای مثال، در صورت یکسان بودن عنوان وب سایت جدید با عنوان موجود در فهرست یک سایت تبلیغاتی یا عنوان تبلیغ در یک موتور جستجو چه اتفاقی میافتد؟ این امر چقدر بر میزان کلیک برای ورود به وب سایت تاثیر دارد؟ آیا میتوان به جای یکسان سازی عنوان، متن اصلی را با تبلیغ سازگار کرد و همان نتایج را گرفت؟ تست A/B با پاسخ به این پرسشها نگرشی فراتر از طراحی صفحههای وب به شما میدهد.
۴- تعیین میزان تاثیر ترکیبهای مختلف عناصر طراحی
تست A/B کمک میکند تا از عملکرد طراحیهای مختلف وب سایت خود آگاه شوید و نیازی به حدس زدن میزان تاثیر نداشته باشید. تست A/B در تلفیق با معیارهایی که برای سنجش میزان کارایی تعریف میکنید کمک میکند تا بتوانید عناصر طراحی صفحهها را آنقدر جابجا کنید و تغییر دهید تا به بهترین ترکیب برسید.
۵- آیا تغییر واقعا لازم است؟
ثبات از نظر مشتریان بسیار اهمیت دارد و یک تغییر ممکن است تاثیر مستقیمی روی تمایل آنها برای ادامه بازدید از وب سایت داشته باشد. تست A/B اجازه میدهد تا تغییرات را به شکلی نامحسوس اعمال کنید و تاثیر این تغییرات را در مقایسه با یکدیگر اندازه بگیرید و در نهایت بهترین گزینه را با کمترین آسیب انتخاب کنید.
۶- یافتن استراتژیهای نوآورانه
تست A/B فقط درباره طراحی وب سایت نیست. بعضی مواقع تغییری که میخواهید اعمال کنید برنامهای جدید برای وب سایت است؛ مانند برنامهای برای شرکای ویژه یا مشتریانی خاص. با ایجاد یک تست برای برنامه جدید میتوانید میزان تاثیر آن را روی مشتریانِ هدف اندازهگیری کنید؛ میتوانید تاثیر آن را بر سایر مشتریان مشخص کنید و در نهایت تعیین کنید که آیا میتوانید آن را به یک نقشه بلند مدتِ بازاریابی تبدیل کنید یا نه. برای نمونه میتوانید از آن برای تست شرکتهای حمل و نقل مختلفی که وظیفه تحویل کالا را به عهده دارند استفاده کنید یا میزان تاثیر یک برنامه تخفیف را اندازهگیری کنید.
علاوه بر این از تست A/B میتوانید برای تقسیمبندی بازدیدکنندگان استفاده کنید تا بتوانید نقشههای مختلفی برای تبدیل آنها پیدا کنید.
۷- یافتن پاسخ برای پرسشهای گیج کننده
آیا از اینکه به یکباره نرخ پرش برای یک صفحه وب دو برابر شده است شگفت زده شدهاید؟ برای پایین آوردن نرخ پرش چکار میتوانید بکنید؟ پاسخ این پرسشها و پرسشهایی مشابه را میتوانید با تست A/B بیابید. یک پرسش مطرح میکنید، یک فرضیه برای آن میسازید و آن را تست میکنید. برای مثال برای پرسشهای مطرح شده قبلی در مورد نرخ پرش، فرضیه این است: اگر تعداد لینکها به یک صفحه افزایش یابد میتواند موجب کاهش نرخ پرش شود.
وقتی یک فرضیه دارید میتوانید یک تست A/B بر اساس طراحی موجود صفحه برپا کنید و یک صفحه جدید با تعداد لینکهای بیشتر بسازید و فرضیه خود را اثبات کنید. به این ترتیب معما با یک تست ساده حل میشود!
سخن آخر اینکه تست A/B یک حرکت همیشگی رو به جلو است، زیرا بدون آن وب سایت شما دچار سکون میشود و از رده خارج میشود. بدون تست A/B استراتژی بازاریابی شما قادر به درگیر کردن مشتریانِ علاقمند به کسب و کار شما و شناسایی دلایل افت فروش نیست. با اجرای تست A/B روی وب سایت خود در صدر کسب و کار خود بمانید و ارتباط بهتری با مشتریان و بازدیدکنندگان برقرار کنید.
[box type=”info” align=”aligncenter” class=”” width=””]برای آشنایی بیشتر با واژهها و اصطلاحهای پرکاربرد در تست A/B میتوانید به اینجا مراجعه کنید.[/box]