گاهی ترفندهایی کوچک در وب سایت میتوانند موجب بهبود زیادی در نرخ تبدیل و درآمد شوند. اما همین ترفندهای کوچک هم باید تست شوند. هرچه پیش میرویم رفتار و عادتهای مشتریان تغییر میکند و بر همین اساس وب سایت و فروشگاه اینترنتی هم باید تکامل یابد، پس باید پیوسته و مداوم تست کنید.
اولین موفقیت حاصل از انجام تست A/B بسیار جذاب و شیرین است؛ اما وقتی به عقب نگاه میکنید میفهمید که غیرممکن است همان تست روی همان سایت دوباره همان نتایج را به همراه داشته باشد. سایت شما تکامل یافته است و مشتریان عادتهای خرید جدید پیدا کردهاند.
سایتهای بزرگ با بیش از ۵۰۰ هزار بازدید در ماه و یک برند تجاری که در حال شکل گرفتن است نمیتوانند رشدی همانند مراحل اولیه خود را انتظار داشته باشند. در این موارد بهینهسازها باید توجه خود را روی جزییات معطوف کنند. در این نوشته سه ایده برای تست عناصر دیداری در صفحه کالا یا خدمت ارایه میشود. اما توجه کنید که قبل از پیادهسازی هریک از این ایدهها، اطلاعات کمّی و کیفی صفحه کالا را تجزیه و تحلیل کنید.
۱- تصاویر و فیلمهای کالا را تست کنید
یک تصویر گویاتر از هزار کلمه است
آیا در نمایش کالاها از فرمت، رنگ و اندازه درستی که منجر به بهترین تبدیل شود استفاده میکنید؟ مطالعات نشان داده است که چگونگی نمایش کالاها یا خدمات تاثیر بزرگی روی اینکه مردم آن را بخرند یا نخرند دارد.
دانشمندان در MIT کشف کردهاند که مغز انسان میتواند تصاویر را در ۱۳ میلی ثانیه شناسایی کند. در این مطالعه افراد تحت مطالعه توانستند تصویر یک منظره یا یک لبخند را با سرعت نور شناسایی کنند. در گزارش این مطالعه آمده است: «این حقیقت که میتوانید این کار را با این سرعت زیاد انجام دهید به ما نشان میدهد که کارِ دیدن، کشفِ مفاهیم است. این چیزی است که مغز تمام روز مشغول به انجام آن است – تلاش برای درک آنچه که به آن نگاه میکنیم.»
از آنجا که تنها چند ثانیه برا ی نشان دادن ارزش کالای خود به بازدیدکننده فرصت دارید و باید در این زمان مشتری را تحت تاثیر قرار دهید باید فرمتها و کانالهای مختلف را آزمایش کنید تا بتوانید آنچه را که بهترین عملکرد را در قبال مشتریان دارد شناسایی کنید.
مطالعهای دیگر نشان داده است که یک فروشگاه اینترنتی باید دارای ویژگیهای اساسی زیر باشد: تصاویر با کیفیت بالا، امکان مشاهده کالا با رنگها و سبکهای مختلف، نمایش کالا از زوایای مختلف و امکان بزرگنمایی.
یک نظرسنجی نشان داده است که تقریبا ۹۶٪ مصرف کنندگان، فیلمها را در تصمیم گیری برای خرید مفید میدانند و تقریبا سه چهارم آنها اگر بتوانند فیلمی در مورد کالا یا خدمت ببینند که آن را معرفی میکند، تمایل به خرید پیدا میکنند. البته ممکن است این موارد قابل اعمال روی کالا یا خدمتی که شما عرضه میکنید نباشد و به همین دلیل است که باید تست کنید، تست کنید و تست کنید!
اگر میخواهید در این زمینه یک تست A/B انجام دهید، ایدههای زیر به شما کمک میکنند:
- قبل از اینکه هر کار دیگری انجام دهید، مطمین شوید که تصاویر با کیفیت بالایی از کالا در اختیار دارید.
- تصاویر مختلف از کالا را امتحان کنید – برای مثال میتوانید اینکه اول کالا را با کدام رنگ نشان دهید تست کنید (لباس آبی رنگ یا لباس طلایی؟)
- کالا را از زوایای مختلف نشان دهید.
- برای هر رنگ یا گونه از کالا یک تصویر داشته باشید.
- قابلیت بزرگنمایی را اضافه کنید.
- به جای تصویر یک فیلم بگذارید.
- شاید یک تصویر ۳۶۰ درجه برا ی کالای شما بهتر کار کند – به ویژه اگر در کسب و کار وسایل و لوازم الکترونیکی هستید، مردم دوست دارند با کالا تعامل داشته باشند و آن را از زوایای مختلف ببینند.
- از تصاویر (خندانِ) افراد استفاده کنید – وقتی ما با تصویر شخص دیگری مواجه میشویم میخواهیم مدت بیشتری به آن نگاه کنیم چون مغز ما میخواهد تصمیم بگیرد که آن شخص دوست است یا دشمن. مطالعات روی کودکان نشان میدهد که یک لبخند تاثیری روانی روی ما دارد و باعث میشود که از شخص ذهنیتی دوستانه و غیرخطرناک داشته باشیم.
- از تصاویر متنی استفاده کنید که نشان میدهد مردم از کالای شما استفاده میکنند.
۲- تصاویر بزرگ و غالب بر صفحه را امتحان کنید
بر اساس یک تحقیق تصاویر بزرگ و همراه با جزییات که کمک میکنند کاربران پاسخ پرسشهای خود را پیدا کنند برای کاربران تجربه بهتری به همراه دارد. این امر علاوه بر این که موجب افزایش در تبدیل میشود، موجب حفظ بیشتر مشتریان هم میشود.
میتوانید از تصاویر بزرگتر هم در صفحههای دسته بندی و هم در صفحههای کالاها استفاده کنید.
۳- کالاهای مشابه را در صفحه کالا نشان دهید
همیشه در مورد شخصی سازی به عنوان بخش مهمی از ساخت و نگهداری وب سایت صحبت کردهایم. ارایه پیشنهادی درخور نیازهای کاربر راهی است که موجب افزایش فروش میشود. دفعه بعد که بازدیدکننده برای خرید وارد صفحه کالای مشخصی میشود، کالاهایی مشابه یا در همان دسته بندی کالا را به او نشان دهید.
تحقیقی در مورد قابلیت استفاده لیست کالا در تجارت الکترونیکی نشان داده است که در لیستهای ثابت از کالاها که بدون توجه به رفتار کاربران همیشه اطلاعاتی یکسان نشان میدهند، کاربران نمیتوانند ارزیابی درستی از اقلام لیست داشته باشند.
به چه علت؟ آنها به آگاهی کافی از ویژگیهای کالایی را که برای آنها مهم است نمیرسند. باید توجه داشت که در برخی کسب و کارها، مانند فروش لوازم الکترونیکی، کاربران به دنبال کالاهایی با ویژگیهای مشخص میگردند. برای مثال برخی دنبال لپ تاپ جدیدی میگردند که فضای هارد دیسک زیادی داشته باشد، در حالی که برای برخی دیگر سرعت پردازنده اهمیت بیشتری دارد. اگر هریک از آنها در صفحه کالا، لیستی از سایر کالاها در همان دسته بندی را مشاهده کنند ولی با ویژگیهای متفاوت، پس مجبور نیستند که وقت زیادی برای جستجوی آنچه به دنبالش میگردند صرف کنند.
راه حل ساده است!
پیشنهادهایی به گزینههای دیگری از همان دسته کالا به افزایش قابلیت پیدا شدن کالا کمک میکند، در حالی که پیشنهادهایی برای اقلام جانبی مرتبط با کالا موجب بهبود کاتالوگ و آگاهی از موارد بیشتر میشود. کاربران از هر دو نوع پیشنهاد سود میبرند و از آنجا که آنها مکمل یکدیگر هستند باید هر دو نوع پیشنهاد پیاده سازی شود.
کالاهای مشابه با کالای در حال مشاهده را بر اساس ۴ فیلتر به بازدیدکنندگان پیشنهاد دهید:
- کالاها را بر اساس آنچه که سایر کاربران (کسانی که همان کالا را مشاهده کردند) خریدند یا مشاهده کردند نشان دهید.
- سایر کالاهای موجود در همان دسته بندی را نشان دهید.
- کالاهایی با ویژگیهای مشابه را نشان دهید.
- کالاها را بر اساس معیارهایی که کاربران در زمان جستجو وارد کردهاند نشان دهید.
اگر هنوز یک راه حل پیشنهاد کالا را پیادهسازی نکردهاید باید شروع به تست راه حلهای مختلف بکنید و ببینید چگونه بر نرخ تبدیل و درآمد شما تاثیر میگذارند.
در پایان، فراموش نکنید که تصاویر تاثیر به سزایی در افزایش نرخ تبدیل دارند، زیرا آنها اولین چیزی هستند که بازدیدکنندگان میبینند. اطمینان حاصل کنید که از آخرین و به روزترین فناوریها در طراحی وب سایت استفاده میکنید و بهترین آنها را که با اهداف شما منطبق هستند به کار میگیرید. سپس تست کنید، پیاده سازی کنید، دوباره تست کنید و رشد کنید.