تست A/B سادهترین و امنترین راهی است که بدون داشتن هرگونه مهارت برنامهنویسی میتوانید تغییرات را روی یک وب سایت اعمال کنید. تست تغییراتی که روی مشتریهای واقعی و در زمان واقعی صورت میگیرد، با تقسیم ترافیک به شما نشان خواهد داد که بهترین راه برای انجام تغییرات کدام است. اما وقتی تصمیم گرفتید که فرضیهای را تست کنید، باید دادهها را به دقت تجزیه و تحلیل کنید و البته هزینه تغییرات را هم در نظر داشته باشید.
برای اینکه تست A/B را به درستی انجام دهید، باید بدانید که چه گامهایی باید بردارید و مراحل کار چیست. مهمترین گامها عبارتند از: تجزیه و تحلیل دادهها، تدوین و فرموله کردن فرضیهها و تست آنها، اندازهگیری نتایج و در آخر انتخاب راه حلی که تاثیر مثبتی روی نرخ تبدیل داشته باشد.
یک – تجزیه و تحلیل دادههایی که دارید
اگر بیمار باشید و بخواهید بهبود یابید، اول باید بیماری شما تشخیص داده شود تا بعد برای شما روش درمان و داروی مناسب تجویز شود. برای تست A/B هم باید به همین شکل عمل کرد. اول از همه باید همه دادههایی را که دارید تحلیل کنید تا مشخص شود که مشکلات پیرامون وب سایت شما چیست. شناخت و درک حقایق واقعی که تاثیر بدی روی نرخ تبدیل دارند، کمک میکنند تا راه حلهای درست را انتخاب کنید.
سه نوع منبعی که میتوانید برای تهیه دادههای مرتبط برای تجزیه و تحلیل از آنها استفاده کنید، عبارتند از:
حس غریزی و بینش و بصیرت خودتان
بعضی مواقع، اولین چیزی که به ذهنتان میرسد بهترین راه برای عمل و مشاهده عکسالعمل است. در این مقوله میتوانید همه فوت و فنهایی را که در طول دوره کسب و کار خود تجربه کردهاید، بکار گیرید.
تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت
تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت، اولین گام برای داشتن آمارهای باارزش است. راهاندازی یک نرمافزار تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت که گزارشهای آماری دقیق و درستی تولید میکند، اولین قدم برای بهینهسازی نرخ تبدیل است.
صدای مشتری
بهترین راه برای اینکه بدانید بازدیدکنندگان چه چیزی را روی وب سایت شما دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند، این است که مستقیما از خودشان بپرسید. میتوانید با استفاده از نظرسنجیها و فرمهای بازخورد بفهمید که چرا بازدیدکنندگان وب سایت را بدون اینکه خریدی انجام دهند ترک میکنند. پس شروع کنید به پرسیدن و مطمئن باشید که پاسخها خواهند آمد!
وقتی دادهها را بررسی میکنید، به راحتی میفهمید که مشکل چیست. بسته به نتایج، شاید مجبور باشید تغییراتی در صفحه فرود، صفحه توصیف کالا یا صفحه سبد خرید اعمال کنید. میتوانید تیترها، تصاویر، فونتها، رنگها، دکمههای درخواست عمل و هر چیز دیگری را که فکر میکنید تغییر در آن میتواند مفید باشد، تست کنید.
دو – تدوین و فرموله کردن فرضیهها و انجام تست
یک فرضیه بر مبنای آگاهی و بینشی است که از مشتریان خود دارید. فرضیه کمک میکند تا بفهمید که آیا تغییر مورد نظر شما منجر به نرخ تبدیل بیشتر میشود. یک بازاریاب در حین تدوین و فرموله کردن فرضیه، باید اطلاعاتی را در مورد زمان، آمارهای مرتبط و گروههای بازدیدکنندگان لحاظ کند. برای مثال: «اگر من رنگ دکمه درخواست عمل را برای ۱۴ روز روی ٪۵۰ بازدیدکنندگان گروه X تغییر دهم، نرخ تبدیل به اندازه ٪۲ افزایش خواهد داشت».
لیستی از فرضیهها تهیه کنید و سپس یکی را که کاملا با موقعیت شما مطابقت دارد، انتخاب کنید. برای انتخاب بهتر، باید هزینه تغییر را هم محاسبه کنید. هزینه تغییر عاملی اساسی است که انجام دادن یا انجام ندادن ایده را مشخص میکند. هزینه تغییر از سه جنبه باید در نظر گرفته شود: هزینه تجزیه و تحلیل، هزینه تست و هزینه اعمال تغییر. اگر هزینهها خیلی زیاد باشند، تغییر سودآور نخواهد بود.
یک روش خوب برای تهیه مناسبترین فرضیههای تست و انتخاب بهترین از بین آنها، سه عامل زیر را در نظر میگیرد:
- پتانسیل: میزان پتانسیل رشد نرخ تبدیل را برای فرضیه خود محاسبه کنید و ببینید بیشترین سود حاصل از آن برای شما چقدر است.
- تلاش: میزان تلاشی است که برای تغییر چیزی روی وب سایت باید متحمل شوید.
- زمان: اگر اعمال تغییر وقت زیادی میبرد، باید ببینید که صرف این زمان ارزش دارد یا نه. به یاد داشته باشید که «وقت طلاست!»
این سه عامل به هم وابسته هستند و با هم کار میکنند. ضروری است که هر سه با هم تجزیه و تحلیل شوند، نه فقط یکی از آنها. برخی مواقع باید آنها را اولویتبندی کنید. برای مثال، اگر پیادهسازی ایدهای وقت زیادی میگیرد، ولی پتانسیل بالایی برای افزایش نرخ تبدیل دارد، باید آن را در نظر بگیرید.
البته ایدهای که هیچ تلاشی لازم ندارد و اعمال تغییر هم زمان بسیار کمی میبرد، تقریبا با پتانسیل صفر برای رشد نرخ تبدیل همراه است. دراینصورت بهتر است فرضیه دیگری بیابید که تاثیر مثبت بیشتری روی نرخ تبدیل داشته باشد.
بعد از انتخاب فرضیه، نوبت آن است که آن را تست کنید. خبرگان بهینهسازی نرخ تبدیل پیشنهاد میکنند که ایده را حداقل برای دو هفته تست کنید. این مدت، کوتاهترین دوره زمانی است که میتوان به نتایج واقعی و قابل اطمینان از تست A/B رسید. اگر تست را تنها برای چند روز انجام دهید، اطلاعات مفیدی به دست نخواهید آورد و تفاوت بین نسخه اصلی و نسخه تغییریافته را نخواهید دید.
سه – اندازهگیری نتایج
تا اینجا دادههای تجزیه و تحلیل شده دارید، مشکل و راه حل را پیدا کردهاید، فرضیه را فرموله و تست کردهاید و حالا نوبت اندازهگیری نتایجی است که به دست آوردهاید. اعداد و ارقام حاصل از تغییرها را بررسی کنید تا ببینید آیا تغییرها منجر به افزایش نرخ تبدیل شده است.
اگر اعداد بهبود یافتهاند، اگر ثبت نام برای خبرنامه یا تعداد دانلود یا تعداد فروش بیشتر شده است، پس به این نتیجه میرسید که تغییر درستی دادهاید. بنابراین تست A/B به شما نشان میدهد که چطور نرخ تبدیل بیشتری داشته باشید و به تبع آن فروش بیشتر و سود بیشتر.
نتایج همیشه هم راضی کننده نیستند. اگر افزایش اندکی در نتایج مشاهده میکنید، شاید لازم باشد که متغیرها را تعدیل و تنظیم کنید. ممکن است خطایی در عناصر مختلف درگیر در آزمون وجود داشته باشد. نگران نباشید و راهی بهتر برای تست عناصری که در نظر دارید، پیدا کنید. تکامل حاصل تمرین است! یا در این مورد، تکامل حاصل تست است!
چهار – بهترین راه حل را پیاده کنید
آخرین گام این است که تغییر را روی وب سایت خود، دائمی کنید. در حال حاضر، بهترین نتایج را با اعمال تغییر خواهید گرفت. با گذشت زمان، تمایلهای تازهای بروز خواهند کرد، رفتار مشتریان تغییر خواهد کرد و شما مجبورید خود را با آنها سازگار کنید. با استفاده دوباره از تست A/B، راه حلهای جدید، واقعی و خلاقانهای خواهید یافت که کاملا مناسب برای نیازهای مشتریان شما خواهند بود. هرگز از تست دست برندارید! تست بطور قطع به شما کمک خواهد کرد تا بر اساس نتایج دقیق در مورد بازدیدکنندگان و مشتریان، وب سایت خود را گام به گام بهبود بخشید.
[box type=”note” align=”aligncenter” class=”” width=””]به کمک سامانه تست A/B با داشتن حداقل دانش در برنامهنویسی و طراحی سایت، صفحههای وب سایت خود را تست کنید. سامانه تست A/B ابزارهایی را برای سایتهایی که با وردپرس، PHP و یا HTML پیاده سازی شدهاند فراهم کرده است که به راحتی میتوانید از آنها برای اجرای تست A/B استفاده کنید.