تست A/B چیست؟
تست A/B یا تست تقسیم، همانطور که از نامش پیداست، آزمونی است که در آن دو نسخه متفاوت از یک صفحه فرود را همزمان تست میکنید. تست A/B چیزی نیست مگر بکارگیری یک روش علمی در بازاریابی اینترنتی. فرآیند یک تست A/B شامل پنج مرحله است:
۱- ارزیابی اطلاعات موجود
۲- ساخت یک فرضیه
۳- تست فرضیه به کمک یک آزمون
۴- اندازهگیری نتایج
۵- اقدام بر اساس اطلاعات جدید
بر این اساس میتوان گفت که تست A/B کاربردی منظم و پیوسته دارد تا اطمینان حاصل کنید که همیشه بهترین نسخه صفحه فرودِ بهینه شده را برای تبدیل در اختیار دارید.
بنابراین همانطور که اشاره شد تست A/B به شما اجازه میدهد که وب سایت یا صفحه فرود خود را برای تبدیل بهینه کنید؛ به عبارت دیگر فرآیندی است که یک بازدیدکننده را به یک مشتری تبدیل کنید.
چرا باید تست A/B را روی صفحههای فرود خود اجرا کنم؟
تست A/B مزایای بالقوهای را در اختیار بازاریابهای اینترنتی قرار میدهد، از جمله: نرخ پرش پایینتر، نرخ تبدیل بالاتر و از همه مهمتر فروش بیشتر. وقتی یک تست A/B انجام میدهید، مشتریان و بازدیدکنندگان یک هدیه باارزش به شما میدهند: آنها به شما میگویند که چه چیز را در بازاریابیِ اینترنتیِ شما دوست دارند و چه چیز را دوست ندارند.
نکته مثبت در بازاریابی اینترنتی این است که شما میتوانید هر جنبهای از استراتژی خود را اندازه بگیرید و بهبود دهید. اهمیتی ندارد که در حال حاضر بهترین نتایج را میگیرید یا کمپینهای شما سر به فلک گذاشتهاند؛ تحت هر شرایطی اگر پیوسته تست A/B را انجام دهید و اگر تغییرات جدید را اعمال کنید میتوانید نتایج و کمپینها را بهبود دهید.
[box type=”info” align=”aligncenter” class=”” width=””]به یاد داشته باشید که بازدیدکنندگان و مشتریان به شما میگویند که چطور میتوانید به نتایج بهتر و بهتر برسید.[/box]
در رقابت با سایرین پیش بیافتید
بیشتر افراد در دنیای بازاریابی از تست استفاده نمیکنند! متاسفانه دلیل این امر این است که آنها نگران هستند که اینکار زمانبر، پیچیده یا پرهزینه باشد. اما اگر در اجرای تست A/B منظم باشید و هوشمندانه عمل کنید، آنگاه به نتایج ارزشمندی خواهید رسید و بیشتر و بیشتر از موفقیت بازاریابی خود لذت خواهید برد – در حالی که رقبای شما هیچ کاری نکردهاند!
شما نسبت به رقبایی که تست A/B انجام نمیدهند یک مزیت بزرگ دارید؛ اینکه میدانید تست A/B سخت، زمانبر و گران نیست، به شرط آنکه بدانید چگونه آن را اجرا کنید.
چگونه یک تست A/B موفق اجرا کنیم؟
از صفر تست کنید
اگر برای صفحه فرود جدید خود دو یا سه ایده دارید ولی مطمین نیستید که باید از کدامیک استفاده کنید، تست A/B به شما کمک میکند تا مسیر درست را انتخاب کنید. به این ترتیب به اطلاعات واقعی در مورد ایدههای خود خواهید رسید و از هرگونه حدس و گمان دور خواهید شد. ایدههای خود را برای صفحه فرود پیاده کنید، به هریک ترافیک مساوی نسبت دهید و بر اساس نتایج حاصل، ایده برنده را تعیین کنید.
صفحه برنده را بهبود دهید
حالا که نسخه برنده صفحه فرود خود را دارید وقت آن است که آن را بهینه کنید. برای اینکار باید عناصری از صفحه را تغییر دهید و ببینید کدامیک موجب تبدیل بیشتری میشود؛ اما به یاد داشته باشید که در هر زمان فقط یک چیز را تغییر دهید. فرض کنید همزمان عنوان صفحه، دکمه درخواست عمل و تصاویر را تغییر دهید و در نتیجه این کار نرخ تبدیل در مقایسه با صفحه کنترل (یا نسخه A) کاهش یابد. از آنجا که همزمان سه عنصر از صفحه فرود را تغییر دادهاید نمیتوانید تشخیص دهید که کدامیک موجب افت نرخ تبدیل شده است. همیشه در هر تست فقط یک چیز را تست کنید؛ تصمیم بگیرید که چه چیزی را میخواهید تست کنید و تعیین کنید که کدام نسخه موجب تبدیل بهتری میشود.
دقیقا چه چیز را باید تست کنید؟
گرچه تایید کردیم که در هر تست A/B فقط یک چیز را تست کنید، اما در انتخاب چیزی که میخواهید تست کنید گزینههای زیادی دارید. تقریبا شما هر چیزی را میتوانید تست کنید – عنوان، تیتر، درخواست عمل، رنگ، نوشته، عکس، فیلم، ساختار و …
چه مدت باید تست کنید
دوره انجام تست A/B نه باید خیلی کوتاه باشد و نه خیلی طولانی. اگر دوره تست خیلی کوتاه باشد، نتایج حاصل از دادههای آماری است که هنوز به ثبات نرسیده و ممکن است دقیقا مشخص نکند که برای بهبود چه تغییراتی باید اعمال کنید و یا باعث انحراف شما میشود. اگر تست خیلی طولانی شود و در زمان مناسب اقدام به پیادهسازی تغییرات نکنید، تاخیر حاصل موجب میشود که دیرتر به بهبودی که مد نظرتان بوده است برسید.
ابزار روزنِما برای تست A/B
بنابراین اگر صفحه فرودی دارید که انتظارهای شما را برآورده نمیکند، باید از تست A/B برای بهبود آن استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اگر صفحههای فرود را تست نکنید، آنها خودبخود بهتر نمیشوند! به کمک ابزار روزنما میتوانید دو نسخه متفاوت از یک صفحه فرود را بسازید – به این معنی که بازدیدکنندگان با URL یکسان نسخههای متفاوت را میبینند.
برای اجرای تست A/B با ابزار روزنما نیاز به تخصص طراحی صفحه وب ندارید و با اندکی دانش برنامهنویسی یا HTML میتوانید تست را اجرا کنید. علاوه بر این به کمک افزونه طراحی شده برای وردپرس میتوانید به سادگی نوشتهها و صفحههای طراحی شده در وردپرس را تست کنید. در این قسمت میتوانید با فرآیند انجام تست A/B با ابزارهای روزنما بیشتر آشنا شوید.
[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=””]به جای حدس و گمان، بر اساس اطلاعات واقعیِ حاصل از تست A/B تصمیمگیری کنید.[/box]