بهینهسازی نوشتههای یک وب سایت حداقل به اندازه بهینهسازی طراحی اهمیت دارد، بخصوص که هدف اصلی وب سایت تبدیل بازدیدکنندگان هم باشد. اگر واقعا میخواهید که مشتریان جدید جذب کنید، باید متن سایت خود را بهبود بخشید تا اعتماد بازدیدکنندگان را جلب کنید و کاری کنید تا بخواهند از شما خرید کنند.
بیشتر ما ساعتها یا روزها را صرف خواندن تکنیکهای فروش کالا و خدمت میکنیم. اما این مطالب از یک سو تصویر کاملی به ما ارایه نمیکند و از سوی دیگر چیزی که برای یک کسب و کار درست کار میکند، ممکن است برای کسب و کار دیگری درست کار نکند. تست A/B سادهترین نوع آزمون است که به کمک آن میتوانید مشخص کنید کدام نسخه از نوشته، تیتر و سایر عناصر در یک صفحه وب بیشترین تاثیر را روی سایت یا پیشنهاد شما دارد.
چیزهایی برای آزمودن
چیزهایی زیادی در وب سایت هست که میتوانید آنها را تست کنید و ببینید کدامیک بیشترین تاثیر را در برآوردن خواسته شما دارد. در کنار عناصر طراحی، چیزهای دیگری مانند عنوان، درخواست عمل و پیشنهادی ویژه هم هستند که میتوانید آنها را تست کنید. آزمودن درست این چیزها میتواند به سه یا حتی چهار برابر شدن نرخ تبدیل منجر شود (و بعضی اوقات چندین برابر شدن آن).
شکل زیر نشان دهنده انواع عناصر نوشتاری است که میتوانید تست کنید.
۱- عنوان: عنوان (تیتر) چیزی است که توجه خواننده را جلب میکند و او را مجاب میکند تا به خواندن ادامه دهد.
۲- متن درخواست عمل: انتخاب دقیق واژهها برای درخواست عمل میتواند تاثیر شگفت انگیزی روی نرخ تبدیل داشته باشد.
۳- محل درخواست عمل: جایی که درخواست عمل را قرار میدهید میتواند تاثیر به سزایی در میزان تبدیل داشته باشد. محلهای مختلف را برای درخواست عمل تست کنید (بالای متن اصلی، زیر متن اصلی، وسط متن اصلی و …).
۴- سبک درخواست عمل: مواردی مانند پیوند متنی یا دکمه، اندازه و رنگهای استفاده شده بیانگر سبک (استیل) درخواست عمل هستند. این موارد باید برای رسیدن به دقیقترین نتایج تست شوند.
۵- طول و سبک نوشته: طول و فرمت نوشته اصلی میتواند موجب اختلافی فاحش در تعداد کسانی شود که واقعا آن را میخوانند. برخی مواردی که در نوشته اصلی میتوانید تست کنید عبارتند از: فرمتهای مختلف (لیست، تیترهای زیاد و پاراگرافهای کوتاه، …) و نوشتههای متفاوت.
۶- تصاویر مرتبط: گرچه تصاویر نوشته به حساب نمیآیند، اما وقتی به همراه نوشتهها بکار میروند میتوانند تاثیر زیادی روی تبدیل داشته باشند، بخصوص وقتی کالاهای فیزیکی میفروشید. مواردی که میتوانید تست کنید: چه تصاویری بهتر جواب میدهند، تعداد مناسب تصویر در صفحه چندتاست و اندازه تصاویر چقدر باید باشد.
۷- پیشنهادهای مختلف: شاید بخواهید پیشنهادهای مختلف را تست کنید تا ببینید کدامیک بهتر جواب میدهد. سعی کنید پیشنهادهایی داشته باشید که ارزش یکسانی داشته باشند تا از نتایج انحرافی دوری کنید. برای مثال شاید به یک گروه از بازدیدکنندگان حمل و تحویل رایگان پیشنهاد کنید و به گروه دیگر ۱۰ درصد تخفیف.
لیستی از عناصری که میخواهید تست کنید بسازید و سپس استراتژی تست آنها را مشخص کنید. از آنجا که در هر زمان فقط یک عنصر را میتوانید تست کنید، مهم است که پیش از شروع تست یک برنامهریزی داشته باشید، بنابراین میتوانید مطمئن شوید که همه چیز را تست میکنید.
وقتی استراتژی تست خود را رسم کردید، به دنبال ابزارهایی بگردید که شما را در انجام یک تست موفق یاری میکنند و سپس سعی کنید که استراتژی خود را با ابزارهایی که انتخاب کردید منطبق کنید.
ابزارهای تست A/B
ابزارهای گوناگونی برای اجرا و نظارت بر تستهای A/B وجود دارد. دو نوع ابزار اصلی وجود دارد و برخی هم هر دو نوع را پوشش میدهند. ابزاری که دو نسخه متفاوت یک صفحه را بصورت تصادفی به بازدیدکنندگان نمایش میدهد و ابزاری که برای نظارت بر نتایج حاصل از هر صفحه بکار میرود.
روزنِما به زودی راه حلی را معرفی میکند که هر دو نوع ابزار را در خود دارد و به کمک آن میتوانید تست A/B را روی انواع صفحهها انجام دهید.
بهترین تمرینهای تست A/B
تست A/B یکی از مهمترین کارهایی است که در بازاریابی موفق باید انجام شود. در ادامه به برخی از بهترین تمرینهای تست A/B اشاره میکنیم که پیروی از آنها موجب اجرای یک تست موفق میشود.
زود تست کنید و همیشه تست کنید. وقتی تکنیک جدیدی برای ارتقا در نظر دارید یا وقتی کالایی جدید عرضه میکنید، هرچه زودتر تست را شروع کنید. بطور قطع میخواهید هرچه زودتر سایت خود را بهینه کنید و نمیخواهید که فروش را از دست بدهید.
همیشه همزمان تست کنید. برای جلوگیری از بروز نتایج منحرف کننده حتما باید هر دو نسخه تست همزمان اجرا شوند.
تست را فقط برای بازدیدکنندگان جدید اجرا کنید. از مشتریهای موجود خود برای بررسی تاثیر تغییرات وب سایت استفاده نکنید. پیشزمینه ذهنی آنها میتواند نتایج انحرافی تولید کند و منجر به عدم دقت شود.
به نتایج گوش کنید. اگر نتایج چیزی خلاف آنچه انتظار دارید میگویند به آنها گوش کنید و در مقابل وسوسه گوش دادن به غرایز خود مقاومت کنید. شما تستهای کنترل شده را برای رسیدن به جواب منطقی اجرا کردهاید؛ اگر به نتایج شک دارید، دوباره تست کنید.
اجازه دهید تست در زمان کافی اجرا شود. توقف زودهنگام تست موجب وجود خطا در نتایج میشود. همین مساله در صورت ادامه طولانی مدت تست هم صادق است. با توجه به میزان ترافیک سایت، تست باید از چند روز تا چند هفته اجرا شود (اجرای تست حداقل به چند صد نتیجه – و ترجیحا چند هزار نتیجه – نیاز دارد تا امکان نتیجهگیری درستی حاصل شود).
درصورت نیاز تست را در گستره سایت اجرا کنید. اگر درخواست عمل یا تیتری را تست میکنید که در بیشتر از یک صفحه ظاهر میشود مطمئن شوید که همه صفحهها را تست میکنید.
اطمینان حاصل کنید که بازدیدکنندگان تکراری همان نسخه قبلی را میبینند. بطور قطع نمیخواهید که بازدیدکننده تکراری که در اولین بازدید نسخه A را دیده است در بازدید بعدی نسخه B را ببیند. مطمئن شوید که در کد صفحه تمهیدات لازم برای نشان داده همان صفحه انجام شده است (البته تا زمانی که تست کامل میشود). این مساله بخصوص وقتی اهمیت بیشتری پیدا میکند که پیشنهادهای مختلف را تست میکنید، نه فقط واژههای متفاوت را.
انسجام و نظارت کلیدهای یک تست A/B موفق هستند. برای اینکه به بالاترین دقت برسید باید مراقب برنامهریزی و اجرا باشید. با پیروی از بهترین تمرینهایی که به آنها اشاره شد، تست A/B موفقی خواهید داشت که با تکیه بر دادههای آن میتوانید تصمیمهای مهمی برای بهبود و ارتقای وب سایت خود بگیرید.