چگونه به نرخ تبدیل بالاتر در تجارت الکترونیکی برسیم

تا همین اواخر بازاریابها عادت داشتند که به جای تجزیه و تحلیل نرخ تبدیل در تجارت الکترونیکی، روی افزایش ترافیک وب سایت تمرکز کنند. اما ترافیک بالا درصورتی که منجر به تبدیل نشود و نرخ تبدیل پایین باشد چقدر می‌تواند مفید باشد؟ به همین دلیل است که باید در استراتژی بازاریابی خود برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل هم برنامه‌ریزی کنید.

بهینه‌سازی نرخ تبدیل روی هر وب سایتی که به میزان قابل توجهی ترافیک داشته باشد قابل پیاده‌سازی است. بنابراین بهینه‌سازی نرخ تبدیل فرآیندی است که وقتی باید انجام شود که وب سایت به اندازه کافی بزرگ باشد. در غیراینصورت به دلیل تعداد کم بازدیدکنندکنندگان نتایج حاصل معتبر نخواهد بود. با اجرای بهینه‌سازی نرخ تبدیل، به جای اینکه روی افزایش ترافیک ارگانیک یا پرداختنی متمرکز شوید روی استفاده کامل از ترافیک موجود متمرکز می‌شوید.

چرا بهینه‌سازی نرخ تبدیل مهم است؟

قدرت بهینه‌سازی نرخ تبدیل در توانایی آن در افزایش تعداد مشتریان بدون نیاز به سرمایه‌گذاری برای ترافیک بیشتر نهفته است. بنابراین این امر به بازاریابها کمک می‌کند تا با استفاده از اعداد و ارقام جاری، کسب و کار خودشان را رشد دهند.

تکنیکهای بهینه‌سازی نرخ تبدیل بر مشخصات هر وب سایت، تاریخچه آن، مخاطبان هدف و ترافیک آن منطبق می‌شود. بهینه‌سازی، یک فرآیند پیوسته است که شامل تجزیه و تحلیل، استخراج نتایج، تست و بهبود بیشتر می‌شود. اصلی‌ترین تکنیکهای بهینه‌سازی نرخ تبدیل عبارتند از:

۱- نظرسنجی‌های تفکیک شده آنلاین

نظرسنجی آنلایننظرسنجی‌ها اصلی‌ترین بخش مرحله تحقیقات کیفی در فرآیند بهینه‌سازی نرخ تبدیل هستند. نظرسنجی‌ها بسیار سودمند هستند زیرا نگرش مشتریان به کسب و کار شما را آشکار می‌کنند و به کمک آنها می‌توانید دلایل رفتار و کُنش‌های مشتریان را کشف کنید.

شما باید مخاطبان خود را در هر مرحله از قیف فروش که هستند به درستی بشناسید تا بتوانید در زمان مناسب پیام مناسب برای آنها داشته باشید. این شناخت شامل تمام ویژگی‌های مخاطبان، مسایل آنها و دغدغه‌های آنها می‌شود.

نظرسنجی‌ها به شما کمک می‌کند تا:

  • رفتار مشتریان/بازدیدکنندگان را بررسی کنید؛
  • امتیاز خالص ترویج‌دهنده (وفاداری بین فروشنده و مشتری را اندازه‌گیری می‌کند) را پیدا کنید؛
  • شاخص رضایت مشتری و شاخص رضایت بازدیدکننده را بیابید؛
  • پیش‌رانه‌های واجد شرایط کسب و کار خود را جمع‌آوری کنید.

علاوه بر این مقایسه الگوهای واکنش مشتریان و بازدیدکنندگان می‌تواند تفاوت آگاهی و نگاه بین این گروهها به کسب و کار شما را به شما نشان دهد.

۲- تست A/B

تست A/Bتست A/B فرآیندی است که ترافیک را بین دو نسخه از یک صفحه تقسیم می‌کند و مشخص می‌کند که کدامیک معیار مطلوب شما برای تبدیل را افزایش می‌دهد.

امروزه در تجارت الکترونیکی اجرای تست A/B برای تعیین اینکه چه تغییراتی منجر به نرخ تبدیل بالاتر می‌شود کافی نیست. گرچه تست A/B پرکاربردترین شیوه در بهبود نرخ تبدیل است، اما تنها یکی از مراحل فرآیند بهینه‌سازی به حساب می‌آید.

هر تست A/B باید برپایه یک برنامه‌ریزی روشن باشد که با تحقیق و تحلیل، طراحی فرضیه‌های تست، تست و اعتبارسنجی ادامه می‌یابد. البته همه این مراحل باید همراستا با اهداف بازاریابی اینترنتی و اهداف تبدیل باشند. در غیراینصورت تست A/B منجر به نتایج بی‌فایده می‌شود.

۳- شخصی‌سازی وب

شخصی سازی وبراهکارهای شخصی‌سازی وب بهترین شیوه‌هایی هستند که کمک می‌کنند تا مخاطبان احساس نزدیکی بیشتری با کالاها و خدمات شما داشته باشند. این نوع راهکارها به مشتریان اجازه می‌دهند تا جنبه انسانی وب سایت شما را بشناسند. پیاده‌سازی این راهکارها نیازمند درگیرکردن خود مشتریان است و بدون وجود آنها این کار امکانپذیر نیست. شخصی‌سازی وب مستقیما به نیازهای مشتریان و سلایق آنها (اطلاعات حاصل از تجزیه و تحلیلها و نظرسنجی‌های تفکیک‌شده) و تست A/B پیوند می‌خورد.

اولین گام در یک راهکار شخصی‌سازی وب تعیین بخشی از ترافیک است که می‌خواهید مخاطب محتوای مشخصی قرار گیرد. موارد زیر به تعیین این بخش کمک می‌کند:

  • مبدا ترافیک (ارگانیک، پرداختنی، مستقیم)
  • URL ارجاع دهنده
  • شرایط آب و هوا
  • محل: شهر، استان، کشور
  • پارامترهای UTM (تگهایی هستند که به URL اضافه می‌شوند تا امکان ردگیری صفحه و تجزیه و تحلیلهای بعدی فراهم شود.)
  • صفحه فرود
  • دستگاه/کامپیوتر
  • سیستم عامل

 

سخن پایانی اینکه در استراتژی اینترنتی خود حتما برنامه بهینه‌سازی نرخ تبدیل را لحاظ کنید زیرا مزایای بسیاری برای کسب و کار اینترنتی شما به همراه خواهد داشت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *