در قسمت دوم معیارهایی را دیدیم که به کمک آنها میتوانیم درستی انتخاب خود را بسنجیم. در این قسمت ادامه معیارها را خواهیم دید.
معیار ۸: اندازه، وزن و دوام
کالاهایی که کوچک باشند و وزن زیادی هم نداشته باشند برای فروش آنلاین ایدهآل هستند، چون حمل و نقل آنها ارزان تمام میشود. هرچه محصول بزرگتر باشد، هزینه حمل و نقل آن بیشتر میشود.
اما امروزه بیشتر کسب و کارهای اینترنتی مجبورند هزینههای حمل و نقل را از جیب پرداخت کنند، چون مشتریان علاقهای به پرداخت پول بیشتر برای حمل و نقل ندارند؛ بنابراین هرچه این مبلغ کمتر باشد برای شما بهتر است.
از سوی دیگر کالاهای کوچکتر و سبکتر در حین حمل و نقل کمتر خراب میشوند و آسیب میبینند و این به معنی این است که کالاهای برگشتی به دلیل خرابی و آسیب دیدگی کمتر میشود.
برای نمونه مقایسه کنید فروش ظروف چینی را با فروش لباس. اولی سنگین، گاهی بزرگ و شکستنی در حین حمل و نقل؛ و دومی سبک، کوچک و به دور از آسیب در حین حمل و نقل.
معیار ۹: محدودیت زمانی
بعضی از کالاها هستند که تقاضا برای آنها در محدودههای زمانی مشخصی وجود دارد – به قول معروف بعضی از کالاها فصلی هستند (برای مثال تقاضا برای ماهی قرمز در روزهای پایانی سال!)، اما کالاهایی هم هستند که همیشه تقاضا برای آنها هست.
وقتی میخواهید کالایی بفروشید، به این مساله فکر کنید که مردم بیشتر چه موقع آن را میخرند. آیا به زمانهای مشخصی محدود میشود یا خرید آن همیشگی است؟
فصلی بودن کالا را میتوان به سه نوع تقسیم کرد:
- تمام-سالی: این نوع کالاها ایدهآل هستند. تقاضا برای آن پیوسته وجود دارد و حتی ممکن است در زمانهایی مانند تعطیلات و مراسم ویژه بیشتر هم بشود.
- نیم-فصلی: این نوع کالاها ایدهآل نیستند، اما باز هم کار میکنند. لوازم ورزشی و لوازم شکار و ماهیگیری از نوع کالاهای نیم-فصلی هستند. این کالاها در زمان و فصلی مشخص تقاضای زیادی دارند و خارج از این زمانها تقاضا برای آنها کم میشود ولی قطع نمیشود.
- تمام-فصلی: این نوع کالاها ایدهآل نیستند و باید تا جای ممکن از آنها دوری کرد. لوازم برگزاری سال نو و چهارشنبهسوری یا مراسم ویژه از این نوع هستند. این نوع کالاها تنها در یک یا دو ماه از سال تقاضای زیادی دارند و در سایر ماهها هیچ تقاضایی برای آنها نیست.
اما به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است شما سبدی از کالاها را بفروشید که ترکیبی از انواع کالاهای بالا در آن باشد. بنابراین علاوه بر اینکه فروشی مداوم از کالاهای تمام-سالی دارید، میتوانید از فروش کالاهای نیم-فصلی و تمام-فصلی هم درآمد خوبی داشته باشید.
معیار ۱۰: گردش مالی
اگر کالایی که میفروشید خودتان تولید میکنید یا باید آن را بخرید و انبار کنید تا بعدا آن را بفروشید، گردش مالی باید برای شما اهمیت داشته باشد. گردش مالی بیانگر تعداد دفعاتی است که خط کالا (شامل تولید، انبار، فروش) تغییر میکند و بهروز میشود. در اینصورت هرچه گردش مالی بیشتر باشد بهتر است و به این معنی است که کالایی که تولید میکنید یا میخرید زود فروش میرود و در انبار نمیماند و در نتیجه شما پول کافی برای تولید یا خرید مجدد کالا دارید. اما شرایط نامناسب این است که کالای تولید شده یا خریده شده در انبار بماند و فروش نرود. در اینصورت گردش مالی کاهش مییابد.
اما اگر کالایی را در شیوه همکاری در فروش میفروشید، لازم نیست خیلی نگران گردش مالی باشید، چون شما فقط نقش واسطه را بازی میکنید و هرچه بیشتر بفروشید سهم شما بیشتر میشود. در اینصورت شما دیگر نگران تولید اضافه یا شرایط انبار نیستید.
معیار ۱۱: امکان فاسد و خراب شدن
فاسد شدن و خراب شدن برای کسانی که خودشان کالاهایشان را انبار و نگهداری میکنند، مساله بسیار مهمی است. اگر کالاهایی که میفروشید خراب شدنی یا فاسد شدنی باشند، باید راهی پیدا کنید که هرچه زودتر آنها را بفروشید. شاید راه مناسب این باشد که اگر شرایط نگهداری اینگونه کالاها را ندارید، به واسطهگری برای فروش این نوع کالاها فکر کنید یا تامینکنندگانی پیدا کنید که خود مسوولیت انبار و نگهداری را تا زمان فروش به عهده میگیرند تا دیگر نگران خراب و فاسد شدن آنها در انبار و از دست دادن سرمایه خود نباشید.
معیار ۱۲: تامینکنندگان
چه تولیدکننده باشید، چه عمده فروش و چه خرده فروش، تامینکنندگان رگ حیاتی کسب و کار شما هستند. هرچه تامین کننده شما مسوولیت پذیرتر باشد و شما با او ارتباط بهتری داشته باشید، بهتر میتوانید بر مسایل احتمالی پیش رو و رشد تقاضا برای کالا فائق آیید.
بعضی از تامین کنندگان از فناوریهای روز استفاده میکنند و شما میتوانید به راحتی و آنلاین سفارش خود را ثبت کنید و پول آن را بپردازید. اما برخی هم خیلی بهروز نیستند و شما مجبورید به آنها تلفن بزنید و سفارش بدهید یا سفارش خود را برای آنها فاکس یا ایمیل کنید.
اما توجه داشته باشید که در هر حالت ارتباط خوب با تامین کننده از همه چیز مهمتر است. هرچه شما ارتباط بهتری با تامین کننده خود داشته باشید، کارها بهتر و روانتر انجام میشود.
معیار ۱۳: بازار هدف مشخص
اگر بدانید که دقیقا به چه کسی میفروشید، فروش اینترنتی و آنلاین کار خیلی سادهای میشود. مشتریان را نسبت به چیزی که میخواهید بفروشید میتوان به سه دسته تقسیم کرد: مبتدی، متوسط و پیشرفته. مشتریان پیشرفته میدانند که دقیقا چه میخواهند و به تبع آن مشتریان متوسط کمتر میدانند و مشتریان مبتدی هم به مراتب کمتر میدانند یا اصلا نمیدانند. شاید ایدهآل این باشد که مخاطب شما فقط مشتریان پیشرفته باشند. اما شما باید برای جذب بیشتر و در نتیجه فروش بیشتر سعی کنید مشتریان مبتدی و متوسط را هم به مشتریان پیشرفته تبدیل کنید. یکی از راههای اینکار همانطور که پیشتر هم اشاره شد، تولید محتوای مناسب و اطلاعرسانی درست درباره کالایی است که میفروشید.
اما شاید در ابتدای راهاندازی کسب و کار اینترنتی خود به درستی نتوانید مشتریهای خود را از هم متمایز کنید. باید راه ارتباطی بین خود و مشتریان را باز بگذارید، به این ترتیب از چیزهایی که برای شما مینویسند یا از شما سوال میکنند بهتر میتوانید آنها را بشناسید. استفاده از فرمهای تماس و نظرسنجی راههایی است که میتوانید ارتباط خود را با مشتریان حفظ کنید.
معیار ۱۴: پتانسیل رشد و توسعه
آخرین معیار پنانسیل رشد است. با فروش این کالا چقدر پیش میافتید؟ آیا فروش آن تنها محدود به ماهی چند ده یا چند صد هزار تومان است یا میتوان روی فروش میلیونی آن پس از مدتی حساب کرد؟
اگر کالایی را برای فروش انتخاب کردهاید که بازار محدودی دارد یا بعد از مدتی تقاضا برای آن کم میشود، احتمال اینکه در همان رویکردهای اولیه به کسب و کار اینترنتی بمانید زیاد است.
اما اگر به فکر رشد کسب و کار خود هستید، احتمالا بعد از مدتی باید مدل کسب و کار خود را تغییر دهید تا بتوانید پاسخگوی تقاضاهای بیشتر باشید. شاید مجبور باشید که وظیفه انبار و نگهداری را خودتان برعهده بگیرید یا با چند تامین کننده کار کنید یا حتی کارمندانی را برای انجام کارها استخدام کنید. اما همه اینها به بازارهدف و کالا(ها)یی که میخواهید بفروشید بستگی دارد.
جمعبندی
حالا که با معیارهای سنجش درستی انتخاب خود آشنا شدید نوبت آن است که دست بکار شوید. برای هر کالا در لیست کالاهای انتخابی خود به هر معیار یک امتیاز بدهید – برای مثال امتیاز ۱ تا ۵. قطعا همه کالاها از همه معیارها بالاترین امتیاز را نمیگیرند، بنابراین در پایان تحلیل خود میتوانید کالا یا کالاهایی را برای فروش انتخاب کنید که که مثلا میانگین امتیاز بالاتری گرفتهاند.
به امید موفقیت شما
چگونه بازار هدف برای یک فروشگاه اینترنتی جدید را انتخاب کنیم – قسمت دوم
[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=””]اگر تصمیم دارید که کسب و کاری کوچک – چه برای سرگرمی، چه برای تبدیل شدن به درآمد اصلی – راه بیندازید، اما نمیدانید که از کجا باید شروع کنید، راهنمای قدم به قدم کسب درآمد با ساخت وب سایت به شما کمک میکند تا اینکار را انجام دهید. این راهنمای ۸۰ صفحهای همه آنچه را که شما برای راهاندازی کسب و کار آنلاین به آن نیاز دارید یکجا در اختیار شما قرار میدهد.[/box]
[button color=”blue” size=”big” link=”http://rooznema.ir/downloads/wsguide/” icon=”” target=”true”]راهنمای قدم به قدم کسب درآمد با ساخت وب سایت[/button]