یکشنبه , ۳۱ شهریور ۱۳۹۸
خانه / کسب و کار اینترنتی / چگونه بازار هدف برای یک فروشگاه اینترنتی جدید را انتخاب کنیم – قسمت اول

چگونه بازار هدف برای یک فروشگاه اینترنتی جدید را انتخاب کنیم – قسمت اول

بازار هدفوقتی صحبت از یک فروشگاه اینترنتی می‌شود، اولین پرسشی که به ذهن می‌رسد این است که «چه چیزی برای فروش اینترنتی انتخاب کنیم؟» تقریبا این مهمترین بخش شروع یک فروشگاه است و اگر این مرحله به درستی انجام شود، نیمی از چالش پیش رو طی شده است. اما در فضای رقابتی امروز پیدا کردن چیزی منحصربفرد برای فروش کاری مشکل است، اما باید تلاش کنید تا موردی مناسب پیدا کنید؛ موردی که حتی ارزش آن را داشته باشد که چیزهایی را فدای آن کنید.

انتخاب چیزی برای فروش اینترنتی دو مرحله دارد: ۱) پیدا کردن چیزی برای فروش، ۲) اطمینان حاصل کردن از اینکه چیز درستی انتخاب کرده‌اید. در ادامه به تشریح این مراحل می‌پردازیم.

پیدا کردن چیزی برای فروش

بهترین کار برای پیدا کردن چیزی برای فروش، ایده پردازی است. اما چگونه می‌توانیم به ایده‌ای درست برای فروش چیزی برسیم. در اینجا به چند روش برای رسیدن به ایده مناسب اشاره می‌کنیم.

روش ۱: مرور تصادفی

در این روش باید سایتهایی را که کالاهایی برای فروش دارند مرور کنید و در آنها گشت بزنید. دسته‌بندی‌های مختلف را نگاه کنید و کالاهای هر دسته را بررسی کنید تا به چیز جالبی بربخورید که به نظر می‌رسد ارزش فروختن دارد. گرچه این روش کمی درهم برهم به نظر می‌رسد، اما اگر سعی کنید به جاهایی سرک بکشید که کمتر به فکر دیگران رسیده است، شاید بتوانید چیزهای مناسبی برای فروش پیدا کنید.

در حال حاضر در ایران سایتهای زیادی راه‌اندازی شده‌اند که کالاهایی را برای فروش ارایه می‌کنند. این سایتها امکانی تحت عنوان «همکاری در فروش» دارند؛ به این معنی که شما کالاهایی را از این فروشگاههای آنلاین انتخاب می‌کنید و در سایت خود آنها را می‌فروشید، به این ترتیب آن سایت سهمی از درآمد فروش را به شما می‌دهد. شما می‌توانید این سایتها را جستجو کنید و کالاهای آنها را بررسی کنید و چنانچه موارد مناسبی پیدا کردید، آنها را در سایت خود بفروشید. اما نکته قابل توجه این است که قبل از اینکه کالایی را از سایتی برای فروش انتخاب کنید، از صحت عملکرد سایت مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

روش ۲: مشکل و اشتیاق

همیشه در اطراف ما کسانی هستند که با مشکلات و مسایلی مواجه هستند و چه بسا بشود با فروش چیزی به آنها مشکل و مساله آنها را حل کرد. از سوی دیگر ممکن است کسانی باشند که مشتاق داشتن چیزی باشند – چه برای رفع مشکلی مشخص، چه از سر هوا و هوس!

تمرکز بر مشکلات یا اشتیاق دیگران (مانند دوستان، آشنایان و اقوام) و یافتن چیزهایی که بتواند آنها را راضی کند یا مشکل آنها را حل کند، راهی است که به کمک آن می‌توانید چیزی مناسب برای فروش پیدا کنید.

شاید تمرکز بر مشکلات افراد بهتر باشد، چون مشکل مانند خاری در چشم است که حاضریم هر کاری بکنیم تا از دست آن خلاص شویم! بنابرین کالاهایی با هدف رفع مشکل انتخاب خوبی برای فروش هستند.

اما با تمام احوال از اشتیاق افراد هم غافل نباشید؛ آدمهایی هستند که حاضرند پولهای زیادی برای رسیدن به آنچه که مشتاق آن هستند خرج کنید (مثل آدمهای عشق ماشین! حاضرند برای یک سیستم صوتی برای ماشینشان پول زیاد خرج کنند.) اما راضی کردن آنها به پول خرج کردن به سرعت رضایت دادن کسانی که مشکلی دارند نیست.

روش ۳: اشتیاق عمومی

اگر در اطرافیان خود اشتیاقی برای داشتن چیزی یا رفع مشکلی پیدا نکردید، نگران نباشید! تا دلتان بخواهد می‌توانید در اینترنت در مورد اشتیاق و تقاضای افراد برای چیزهای گوناگون اطلاعات به دست آورید. در حال حاضر سایتهایی هستند که عده‌ای در آنها ایده پردازی می‌کنند؛ شما می‌توانید با جستجو در این سایتها ایده‌هایی را  پیدا کنید که علاقمندان زیادی دارد، سپس سعی کنید چیزی پیدا کنید یا چیزی بسازید که به کمک آن، ایده مورد نظر شما محقق شود. برای شروع شاید بد نباشد سری به ویکی‌پدیا بزنید و لیستی از سرگرمی‌هایی را که عده زیادی علاقمند به آنها هستند ببینید، شاید چیزی برای فروش به آنها پیدا کنید. علاوه بر این تالارهای گفتگوی زیادی هست که افراد مشکلات و علاقه‌مندی‌های خود را در آنها بازگو می‌کنند؛ جستجو در این تالارهای گفتگو هم می‌تواند راهی برای آشنا شدن با چیزهایی باشد که مردم به آنها مشتاق هستند.

روش ۴: فرهنگ عامه

اما راه بسیار خوب دیگری که برای پیدا کردن چیزی برای فروش دارید، رجوع به چیزهایی است که مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرد. شاید بهترین مکانها برای جستجوی این موارد شبکه‌های اجتماعی باشد؛ برای مثال تگهای استفاده شده در توییتر و اینستاگرام می‌تواند کمک کند تا بفهمید تمایل مردم بیشتر به چه چیزهایی است و چه چیزهایی در این موضوعها وجود دارد که مردم حاضرند برای آنها پول خرج کنند.

 

چگونه بازار هدف برای یک فروشگاه اینترنتی جدید را انتخاب کنیم – قسمت دوم

 

اگر تصمیم دارید که کسب و کاری کوچک – چه برای سرگرمی، چه برای تبدیل شدن به درآمد اصلی – راه بیندازید، اما نمی‌دانید که از کجا باید شروع کنید، راهنمای قدم به قدم کسب درآمد با ساخت وب سایت به شما کمک می‌کند تا اینکار را انجام دهید. این راهنمای ۸۰ صفحه‌ای همه آنچه را که شما برای راه‌اندازی کسب و کار آنلاین به آن نیاز دارید یکجا در اختیار شما قرار می‌دهد.

راهنمای قدم به قدم کسب درآمد با ساخت وب سایت

این مطلب را هم نگاه کنید

هدف شما از راه اندازی وب سایت چیست؟

هدف شما از ساخت وب سایت چیست؟ (بخش اول)

امروزه مردم از بیشتر کسب و کارها انتظار دارند که وب سایتی داشته باشند که …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *