تولید محتوای با ارزش افزوده
سادهترین راه برای اینکه بفهمید چه محتوایی باید تولید کنید این است که خود را به جای خریدار بگذارید و پرسوناژی برای مشتری ایدهآل خود بسازید و به کالای خود از دید او نگاه کنید (در مورد پرسوناژ در «راهنمای کسب درآمد با ساخت وب سایت» توضیح مفصل آمده است). برخی پرسشهایی که باید به پاسخ آنها فکر کنید عبارتند از:
- (توجه کردن) چرا به این کالا نیاز دارم؟
- (توجه کردن) این کالا چه فایدهای برای من دارد؟
- (توجه کردن) انواع مختلف موجود از این کالا چیست و چه چیز آنها را از هم متمایز میکند؟
- (توجه کردن) چطور میتوانم از این کالا استفاده کنم؟
- (درک برتری) چه ویژگیهایی را برای انتخاب کالا در اولویت قرار میدهم؟
- (درک برتری) بهترین کالا برای من کدام است؟
- (درک برتری) از کجا میتوانم این کالا را تهیه کنم؟
با هدایت مشتری خود به این مسیر، به شکلی موثر باعث میشوید که نیاز بازدیدکننده به اینکه برای تحقیق و یادگیری در مورد کالای شما به جاهای دیگر نیاز داشته باشد، برطرف میشود. به این ترتیب اعتماد و ارتباط بین شما و مشتری محکمتر میشود. در این مرحله آنها خیلی بیشتر از اولین روز بازدیدشان از سایت شما تمایل دارند که از شما خرید کنند.
مثالها
اگر در فروشگاه اینترنتی خود لپ تاپ میفروشید، برخی پرسشهایی که میتواند برای تهیه محتوای با ارزش افزوده کمک کند، عبارتند از:
- چرا باید بجای یک کامپیوتر رومیزی از لپ تاپ استفاده کنم؟
- بهترین برند کدام است؟
- سرعت پردازنده و میزان جافظه اصلی چقدر بر کارایی تاثیر دارد؟
- از چه سیستم عاملی باید استفاده کنم؟
- اولویت خود را چه چیز باید بگذارم؟ اندازه صفحه نمایش، عمر باتری یا سرعت؟
اما اینها تنها نمونهای از ایدههاست و شما باید برحسب کار خود به موارد موثر در آن بپردازید. حالا ایمیلی برای مشتریان بفرستید که لینکی به وب سایت شما دارد و متنی شبیه به این:
مجموعهای باورنکردنی از بهترین لپ تاپهای جدید در فروشگاه اینترنتی ما. اگر به کمک و راهنمایی بیشتری نیاز دارید، حتما به این ایمیل پاسخ دهید. مطمئن باشید که ما از کمک به شما بسیار خوشنود میشویم.
اما شاید اینطور به نظر برسد که خرید لپ تاپ نیاز به تحقیق و بررسی زیادی دارد و تهیه یک محتوای خوب میتواند کمک زیادی به خریدار بکند. ولی در مورد فروش کالاهایی که خیلی پیچیده نیستند و نیاز به تحقیق زیادی ندارند، چطور باید عمل کرد؟ مثلا چیزی شبیه به وسایل و لوازم برگزاری جشن تولد؟ در اینحالت شما باید محتوایی مرتبط و مفید برای مشتری بالقوه خود فراهم کنید. برای مثال فرض کنید کسی را میخواهد برای فرزندش یا همسرش جشن تولد بگیرد؛ متنی که میتواند او را تحریک کند میتواند اینگونه باشد:
به کمک راهنمای پنج مرحلهای ما جشن تولدی برای عزیزان خود بگیرید که نه بچهها و نه بزرگترها هرگز آن را فراموش نکنند
محتوای ایمیلها، فیلمها و کتابهای الکترونیکی میتواند شبیه موارد زیر باشد:
- چه چیزهایی یک جشن تولد را به یاد ماندنی میکند؟
- کیک و خوراکیهای مخصوص جشن تولد
- بازیها و سرگرمیهای مناسب جشن تولد
- لباسها و پوشاک مناسب برای جشن تولد
فراموش نکنید که اگر در هریک از موارد بالا کالایی دارید یا خدمتی ارایه میکنید، باید لینک مربوط به کالا یا خدمت خود را در محتوا به شکلی مناسب جای دهید.
این موارد تنها نمونهای بود از کارهای بسیاری که شما میتوانید در کار و حرفه خود انجام دهید. تنها باید در کار و حرفه خود کمی خلاقیت داشته باشید؛ مطمئن باشید که از نتایج شگفت زده خواهید شد!
جعبه دریافت ایمیل در ازای محتوای با ارزش افزوده را کجا باید گذاشت؟
حالا که چیزی باارزش دارید که میتوانید با ایمیل معاوضه کنید، نباید جعبه دریافت ایمیل را در گوشهای دورافتاده از وب سایت خود قرار دهید. یک راه مناسب این است که آن را در هر صفحه توصیفی که برای کالاهای خود دارید بگذارید. اگر توصیف طولانی است، میتوانید جعبه را در میانه توصیف هم بگذارید ولی اگر توصیف خیلی طولانی نیست، جعبه را در انتهای آن بگذارید. برای اینکه به خوبی توسط بازدیدکننده دیده شود از رنگهای متضاد، یک دکمه بزرگ و کادر ضخیم برای نمایش آن استفاده کنید.
برای اینکه جعبه ثبت ایمیل به درستی کار کند، باید دو صفحه دیگر هم به وب سایت خود اضافه کنید. اولین صفحه، صفحه «نیاز به تایید» است که بازدیدکننده دقیقا بعد از کلیک روی دکمه «ثبت نام» مشاهده میکند. این صفحه بازدیدکننده را آگاه میکند که باید برای تکمیل ثبت نام خود روی لینکی که به آدرس ایمیل او فرستاده شده است کلیک کند.
صفحه دوم، صفحهای است که بعد از کلیک روی لینک تایید نمایش داده میشود و همان صفحه «تشکر برای ثبت نام» است. علاوه بر این اگر قرار است بازدیدکننده به فیلم یا کتابی الکترونیکی دسترسی داشته باشد، باید لینک آن را در این صفحه بگذارید. اما اگر قرار است از این پس ایمیلهایی برای بازدیدکننده بفرستید، باید در این صفحه او را از ترتیب و زمان ارسال ایمیلهای محتوایی با ارزش افزوده مطلع کنید.
جمعبندی
امیدوارم این مطلب به شما کمک کند تا بتوانید به شیوهای درست برای کسب و کار خود آدرسهای ایمیل معتبر جمعآوری کنید. شاید بتوانید از جاهایی مختلف لیستهایی طولانی از ایمیل تهیه کنید ولی این لیستها ممکن است دو مشکل داشته باشند. اول اینکه راهی برای اطمینان از اعتبار آنها به جز اعتماد به کسی که لیست را تهیه کرده است نیست و دوم اینکه حتی اگر ایمیلها معتبر باشند، شاید تعداد زیادی از آنها متعلق به کسانی باشد که علاقهای به کسب و کار شما و کالاهای شما نداشته باشند.
اما ایمیلهایی که به شیوههای بیان شده در این نوشته جمعآوری میکنید، بطور حتم متعلق به کسانی است که به کسب و کار شما علاقمند هستند و میخواهند از شما بیشتر ببینند و بشوند.
پس حالا دیگر نوبت شماست که دست بکار شوید و به کمک شیوههای ارایه شده در این نوشته لیست ایمیل بازدیدکنندگان از سایت خود را جمعآوری کنید. چنانچه در این راه تجربهای دارید یا این نوشته کمک کرد تا به نتایجی برسید، خیلی خوب میشود که نظر و دیدگاه خود را در همین نوشته با دیگران به اشتراک بگذارید.
به امید موفقیت شما!
چگونه ایمیلهای بیشتری برای وب سایت و فروشگاه اینترنتی خود جمع کنیم – قسمت اول