قطعا به عنوان کسی که یک فروشگاه اینترنتی دارید، میخواهید هرچه ممکن است تعداد بازدیدکننده از فروشگاه خود را افزایش دهید.
شاید شما توانسته باشید با روشهای مختلف بازاریابی میزان بازدید از فروشگاه خود را بالا برده باشید. اما سوال اینجاست که چه تعداد از این بازدیدها جدید است و چه تعداد مربوط به مشتریان قبلی؟ چقدر توانستهاید مشتریان قبلی خود را حفظ کنید و با آنها در ارتباط باشید؟ اگر بخواهیم صادقانه به مساله نگاه کنیم، خیلی از این بازدیدها فقط برای یکبار اتفاق میافتد! اما باید راهی داشته باشیم تا ارتباط خود را حتی با کسانی که تنها یکبار از فروشگاه یا وب سایت ما بازدید میکنند حفظ کنیم. این راه چیزی نیست مگر بازاریابی ایمیلی (یا همان ایمیل مارکتینگ)!
چرا باید ساخت یک لیست ایمیل در اولویت قرار گیرد
وقتی کسی برای نخستین بار وارد وب سایت شما میشود، زمانی حدود دو ثانیه فرصت دارید که توجه او را جلب کنید. اگر موفق به جلب توجه او در دو ثانیه اول شوید، شاید بتوانید یک یا دو دقیقه دیگر هم زمان بخرید تا وب سایت شما را مرور کند. این زمان، زمان زیادی نیست! ایده ورای یک لیست ایمیل این است که بتوانید یک راه ارتباطی دایم با بازدیدکننده سایت خود بسازید تا در آینده بارها و بارها با او ارتباط برقرار کنید.
استفاده از لیست ایمیل هم منجر به افزایش بازدیدها میشود و هم فروش شما را بالا میبرد. بیشتر کسانی که یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی راهاندازی میکنند، تهیه لیست ایمیل را در اولویت خود قرار نمیدهند. آنها بیشتر وقت و انرژی خود را صرف طراحی، سئو، تبلیغات و سایر روشهای بازاریابی میکنند. اما خوب است بدانید که
بازاریابی ایمیلی مانند چسبی است که سایر کانالهای بازاریابی را به هم وصل میکند
در اوایل راهاندازی فروشگاه خود ممکن است هزینههایی برای هدایت بازدیدها به سایت خود متحمل شوید (مانند تبلیغ در سایتهای دیگر یا پرداخت به ازای کلیک). گرچه ممکن است روشهایی مانند پرداخت به ازای کلیک برای شما سود زیادی نداشته باشد و بازدیدکننده در همان بازدید اول به خریدار و مشتری تبدیل نشود ولی باید سعی کنید تا در همان بازدید اول ترغیب شود که ایمیل خودش را در اختیار شما قرار دهد. به این ترتیب شما این فرصت را برای خود فراهم کردهاید تا بعدا بتوانید از او یک خریدار برای فروشگاه خود بسازید.
چگونه بیشتر خردهفروشها آدرسهای ایمیل را جمعآوری میکنند
اگر برای راهاندازی فروشگاه اینترنتی خود از بسترهایی مانند Shopify، Bigcommerce و Magento استفاده میکنید، میتوانید برای جمعآوری ایمیل بازدیدکنندگان از قابلیتهای از پیش آماده شده در این بسترها استفاده کنید. بیشتر آنها جعبههای از پیش تعریف شدهای دارند که با استفاده از آنها بازدیدکنندگان میتوانند ایمیل خود را در وب سایت شما ثبت کنند. تصویر زیر یکی از این نمونهها را نشان میدهد که در Bigcommerce پیادهسازی شده است.
اما بیایید خودتان را جای بازدیدکنندهای بگذارید که اولین بازدید او از سایت شماست. چه دلیلی دارد که در اولین بازدید از یک سایت، آدرس ایمیل خود را در آن ثبت کنید؟ باید به فکر راههایی باشید تا بتوانید بازدیدکنندگان را ترغیب و تشویق کنید که اگر فعلا قرار نیست خریدی از فروشگاه شما داشته باشند، حداقل ایمیل خودشان را برای اطلاعرسانیهای بعدی در اختیار شما قرار دهند.
برخی فروشگاهها (به خصوص آنهایی که بزرگترند و برند شناخته شدهتری هستند) از روش ارسال کوپن تخفیف به ایمیل بازدیدکننده استفاده میکنند.
بعضی دیگر پاپاپهایی نشان میدهند که بازدیدکننده با وارد کردن ایمیل خود در آنها تخفیف میگیرد.
اینگونه پاپاپها بسته به نظر مالک وب سایت ممکن است با واردشدن به وب سایت نشان داده شوند یا ممکن است وقتی بازدیدکننده میخواهد از سایت خارج شود به نمایش گذاشته شوند.
این روشها، روشهای خوبی هستند، اما به شرط آنکه حاشیه سود شما آنقدر باشد که بتوانید تا ۱۵٪ تخفیف بدهید. اما اگر حاشیه سود شما آنقدر زیاد نیست و میخواهید تخفیفهایی در حد ۵٪ بدهید، شاید زیاد برای بازدیدکننده جذاب نباشد. به نظر میرسد که روش ارایه کوپنهای تخفیف راه مناسبی برای جمعآوری آدرس ایمیل بازدیدکنندگان نباشد، مگر اینکه کالایی که عرضه میکنید کالایی مصرفی باشد که مشتریان مجبور باشند دوباره و دوباره از شما خرید کنند.
شیوه وبلاگ نویسان برای جمعآوری ایمیل
وبلاگ نویسان، برخلاف خردهفروشان آنلاین، به مراتب مهارت بیشتری در جمعآوری ایمیل دارند. معمولا آنها انگیزهای باارزش (و معمولا رایگان) در وبلاگ خود میگذارند که شما برای دسترسی به آن باید در وبلاگ ثبت نام کنید. برای مثال برخی وبلاگهایی که در زمینه راهاندازی تجارت الکترونیکی فعال هستند، بازدیدکننده را ترغیب میکنند تا در ازای وارد کردن ایمیل خود به دورههای آموزشی دسترسی داشته باشند که به آنها یاد میدهد چگونه بازارهای بکر را شناسایی کنند. تصویر زیر نشان میدهد که بازدیدکننده با واردکردن ایمیل خود میتواند با روشهای افزایش بازدید از وب سایت خود آشنا شود.
مزیت دادن چیزی باارزش در قبال گرفتن ایمیل این است که بازدیدکننده با اطلاع کامل توافق کرده است که ایمیل خودش را در اختیار شما قرار دهد. در اینصورت نه تنها مشخص است که آنها وب سایت شما را آنقدر دوست دارند که حاضر شدهاند ایمیل خودشان را در اختیار شما قرار دهند، بلکه با اینکار خود، شما را قادر میسازند که محتواهای عالی و باارزش بیشتری برایشان تدارک ببینید. حالا دیگر بازدیدکنندگان میخکوب سایت شما میشوند – شما را دوست دارند و به شما اعتماد میکنند. وب سایتی که بازدید از آن بیشتر از دو دقیقه طول نمیکشید به یک ارتباط دوطرفه دایمی بین شما و بازدیدکننده تبدیل میشود و در نتیجه اعتماد و احترام متقابل افزایش مییابد.
استفاده از شیوه وبلاگ نویسها در فروشگاههای اینترنتی
راهی که میتوانید به کمک آن در فروشگاه اینترنتی خود آدرس ایمیل جمع کنید این است که روی فروش هدایت شده کار کنید (منظور از فروش هدایت شده، مراحلی است که یک مشتری بالقوه را تبدیل به خریدار میکند) و آن را به استراتژی بازاریابی ایمیلی خود تبدیل کنید. این همان چیزی است که از آن به عنوان «محتوای با ارزش افزوده» یاد میشود. مجموعهای از ایمیلها، کتابهای الکترونیکی، فیلمها یا ترکیبی از هرچیزی که موجب یادگیری و ارتقای دانش و آگاهی مشتریان در مورد کالا میشود و کمک میکند تا آنها مسیر فروش هدایت شده را طی کنند.
همان گفته ابتدا را به یاد داشته باشید که ما در همان بازدید اول از یک وب سایت چیزی از آن نمیخریم! در آن زمان فقط در حال بررسی و تحقیق هستیم که آیا وارد مسیر هدایت شده بشویم یا نه.
فروش هدایت شده چهار مرحله دارد: علاقهمند شدن، توجه کردن، درک برتری و خرید.
وقتی بازدیدکنندهای برای اولین بار از وب سایت شما بازدید میکند، نشانهای از کمی علاقه در او دیده میشود. به کمک روشهای تشویقی که پیشتر گفته شد باید سطح این علاقه را بالا ببرید. پیشنهاد محتواهای با ارزش افزوده هم میتواند روش خوبی برای افزایش علاقه باشد.
سه مرحله بعدی، نتیجه کارهایی است که برای تولید محتواهای با ارزش افزوده بیشتر و موثرتر انجام میدهید. دوباره یادآوری میکنیم که این محتواها میتوانند فیلم، ایمیل یا کتاب الکترونیکی باشند.
چگونه ایمیلهای بیشتری برای وب سایت و فروشگاه اینترنتی خود جمع کنیم – قسمت دوم