وقتی صحبت از تجارت یا کسب و کار الکترونیکی میشود، عموم مردم اینگونه فکر میکنند: «یک طرح کسب و کار فوقالعاده آماده خواهم کرد، تحقیقات بازار را انجام خواهم داد، فروشگاه خودم را راهاندازی میکنم و پول پارو خواهم کرد!» اینطور فکر کردن گرچه عملی به نظر میرشد، اما تنها تحقیقات بازار به تنهایی برای اطمینان از اینکه میتوانید کالایی را بفروشید کافی نیست و قبل از هر اقدام عملی دیگری، کاری که باید انجام شود ارزیابی کالایی است که میخواهید در فروشگاه اینترنتی خود بفروشید. اما منظور از ارزیابی چیست؟ ارزیابی به این موضوع اشاره دارد که قبل از اینکه مبالغ و منابعی را برای برپاسازی کسب و کار خود صرف کنید، مطمئن شوید که کالا، راه حل یا خدمتی که میخواهید در فروشگاه اینترنتی خود عرضه کنید، توان جذب مشتریان بالقوه و متقاعدشدن آنها برای خرید را دارد.
اما ممکن است بپرسید: «اگر بازار در حال رشد است و تحقیقات نشان میدهد که این روند بازار تداوم دارد، دیگر چه نیازی به ارزیابی است؟» جواب این است: درست است که بازار فروش کالای مورد نظر شما خوب است، اما چرا شما فکر میکنید که مشتریان آن را از شما خواهند خرید؟ برای مثال به این نمونه واقعی توجه کنید. یکی از همکلاسهای من (نویسنده مطلب) تصمیم میگیرد که سیگار الکترونیکی بفروشد. همه آمارهای بازار نشان میداد که همه چیز برای ورود به این بازار آماده است. بنابراین او سفارشی روی alibaba.com ثبت کرد و محمولهای از سیگار الکترونیکی دریافت کرد.
اما وقتی پس از گذشت مدتی از او درباره اوضاع فروش سیگارهای الکترونیکی پرسیدم، پاسخی که شنیدم این بود: «فروش این چیزها سختتر از چیزی بود که فکر میکردم» و وقتی از او پرسیدم که آیا فروش کالا را قبل از اینکه سفارش بدهد ارزیابی کرده است، پاسخش منفی بود. بنابراین او برای سفارش، راهاندازی فروشگاه، بازاریابی و … هزینه پرداخت کرد و زمان صرف کرد، اما همه آنها هدر رفت چون او ایده خود را ارزیابی نکرده بود و بدتر آنکه هنوز همه سیگارهای الکترونیکی در کمدش انبار شده بود.
ارزیابی به شما کمک میکند تا شما:
- بتوانید نظری بیطرفانه در مورد کالایی که مردم واقعا خواهان آن هستند پیدا کنید. توجه کنید که هیچکس حاضر نیست پولی را که به سختی درمیآورد، بیخود و بیجهت خرج کنید.
- قبل از اینکه فروشگاه خود را راهاندازی کنید، گردش نقدی مثبتی داشته باشید.
- از همه مهمتر زمان و پول خود را حفظ کنید.
اما چطور میتوانید ایده فروش یک محصول را ارزیابی کنید؟ یک راه خوب برای اینکار استفاده از شبکههایی است که در رسانههای اجتماعی دارید یا میتوانید به وجود بیاورید.
روشن است که کسی نمیخواهد با ایدههای کسب و کاری خود مزاحم دوستان و آشنایان و خانواده خود شود. اما قرار نیست که شما به آنها ایده بفروشید، بلکه قرار است چیزی بفروشید که مشکلی از آنها حل کند. علاوه بر این، آیا تابحال برای شما اتفاق نیافتاده است که یک فیلم خوب، یک رستوران یا یک کالا را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید؟ پس چرا به آنها کالای خود را معرفی نکنید؟؟ شاید همچنان اصرار دارید که: «دوستان من تمایلی به کالای من ندارند، نمیخواهم مزاحم آنها شوم و بهانههایی شبیه به این.» اگر نگران عکسالعمل بعضی از دوستان و آشنایان هستید و فکر میکنید کالای شما به درد آنها نمیخورد، میتوانید با لیستی از دوستان خود شروع کنید که فکر میکنید نظر آنها در مورد کار شما مثبت است یا کالای شما به درد آنها میخورد. برای تهیه این لیست میتوانید از فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام یا هر رسانه اجتماعی دیگری که در آن دوستانی دارید یا در گروههایی عضو هستید استفاده کنید.
کالای خود را به لیست تهیه شده از دوستان خود معرفی کنید و عکسالعمل آنها را با استفاده از لایکها/دیسلایکها و کامنتهای آنها ارزیابی کنید و اگر از نتایج راضی بودید، برای کارهای بعدی اقدام کنید.
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=””]اگر میخواهید کالایی را که ارزیابی کردهاید روی وب بفروشید ولی نمیدانید که از کجا باید شروع کنید، «راهنمای قدم به قدم کسب درآمد با ساخت وب سایت» همه آنچه را که شما برای راهاندازی یک کسب و کار اینترنتی کوچک لازم دارید یکجا در اختیار شما قرار میدهد.[/box]
[button color=”blue” size=”big” link=”http://rooznema.ir/downloads/wsguide” icon=”” target=”true”]راهنمای قدم به قدم کسب درآمد با ساخت وب سایت[/button]