آیا میدانید چه حجم عظیمی از اطلاعات در اینترنت ما را احاطه کرده است؟ آیا میتوانید این حجم اطلاعات را مدیریت کنید؟ آیا میتوانید در انبوه اطلاعات، تنها اطلاعات مرتبط با خود و کسب و کار خودتان را جمعآوری کنید؟ در اینترنت، تولید و به اشتراک گذاری محتوا، پدیدهای است که هرگز متوقف نمیشود. هر روز بازاریابهای اینترنتی اطلاعاتی را به اشتراک میگذارند که به کمک آنها دارند خودشان را در مقابل مخاطبان به نمایش میگذارند؛ مقالهها، کتابهای الکترونیکی و نوشتههای وبلاگ نمونههایی از این دست محتواها هستند. اما آنها چگونه میتوانند در این دنیای بیپایان محتوا، توجه مخاطبان را جلب کنند؟ پاسخ ساده است: یک بازاریاب اینترنتی میتواند قبل از اینکه چیزی را منتشر کند و به اشتراک بگذارد، فرضیههای خود را تست کند و به این ترتیب از عدم قطعیت اجتناب کند.
عدم قطعیت، کلیدواژه بشر در طول زندگی است. ما در مورد هیچ چیز مطمئن نیستیم، اما باید برای رسیدن به بهترین نتایج، کاری انجام دهیم. بنابراین چگونه میتوانیم بفهمیم که تصمیم درستی گرفتهایم یا میخواهیم بگیریم؟ خوشبختانه فرصتهای زیادی برای تست ایدههای خود داریم.
اما بیشتر ما ایدهها و تصمیمهای خودمان را تست نمیکنیم. بازاریابهای اینترنتی هم از این قاعده مستثنا نیستند و اغلب فراموش میکنند که تست یک فرضیه پیش از شروع یک کمپین چقدر اهمیت دارد. به همین دلیل است که تازه بعد از اینکه کاری را انجام دادند متوجه میشوند که انتظارهای آنها چقدر با انتظارهای مشتریان متفاوت است. این امر به معنی از دادن منابع باارزش است؛ منابعی همچون مشتریان بالقوه، پول، زمان و اعصاب!
اما چه گزینههایی دارید؟ میتوانید عناصر مختلفی از وب سایت، صفحههای فرود و صفحههای خرید را که مرتبط با کسب و کار شما هستند، تست کنید. بسته به نوع اهدافتان میتوانید تستهای زیر را برای بهبود نتایج انجام دهید.
تست قابلیت استفاده
تست قابلیت استفاده روشی است که به کمک آن متوجه میشوید که چقدر استفاده و کاربری وب سایت شما برای دیگران آسان است. توسعهدهندگان تست قابلیت استفاده، سناریویی میسازند که حاوی لیستی از کارهایی است که انتظار میرود کاربر در هنگام ورود به یک وب سایت انجام دهد. تست کنندگان شروع به تعامل با وب سایت میکنند. مشاهده نتایج این تعامل به شما نشان میدهد که میزان سادگی وب سایت برای بازدیدکنندگان واقعی که در آینده به وب سایت وارد میشوند، چقدر است. در واقع تست قابلیت استفاده نوعی تست وب سایت است که خود از مجموعهای از تستها تشکیل شده است، مانند: تست عملکرد، تست امنیت، تست رابط کاربر، تست سازگاری و تست کارایی.
تست کاربر
تست و بررسی رفتاری کاربر درباره مشتریان شماست. برای اینکه اطلاعات مرتبط به مخاطبان عرضه کنید، اول باید بدانید که با چه کسی صحبت میکنید؛ بازار هدف شما چیست؟ آیا مخاطبان خود را گروهبندی کردهاید؟ به کمک نظرسنجیها اطلاعات جمعآوری کنید و کشف کنید که دلایل کاربران برای بازدید از وب سایت شما چیست. هدف آنها شاید فقط آگاه شدن باشد یا اینکه واقعا بخواهند از شما چیزی بخرند. هرگز هدف آنها را نخواهید فهمید مگر اینکه از آنها بپرسید.
تست A/B و تست چند متغیره دو نوع مختلف از تست تقسیم هستند. وقتی میخواهید اطلاعات مشخص بیشتری در مورد کاربران خود به دست آورید، میتوانید این تستها را اجرا کنید. عناصر روی وب سایت مانند تصاویر، تیترها، رنگها، فونتها و … را که تغییر میدهید ممکن است نتایج متفاوتی نسبت به وضعیت قبل از تغییر به همراه داشته باشد. دوباره از قدرت تست استفاده کنید؛ فقط فرضیه بافی نکنید، بلکه ایدههای سازنده خود را تست کنید. هر دو نوع تست، بازدیدکنندگان را بصورت تصادفی به نسخه اولیه قبل از تغییر و نسحه نهایی بعد از تغییر هدایت میکنند و به این ترتیب میتوانید مشاهده کنید که کدام نسخه نتایج بهتری به همراه دارد. بعد از آن، میتوانید نسخه موفق را پیاده کنید و نرخ تبدیلی را که آرزو داشتید به دست آورید.
مهم نیست که چه چیزی به مخاطبان خود عرضه میکنید، اما مهم است که قبل از ارایه حتما آن را تست کنید. به این ترتیب، نه تنها در مقابل مشتریان بالقوه خود، بلکه در رقابت با رقبای خود هم با آمادگی کامل وارد میشوید. تست به شما کمک خواهد کرد تا از عدم قطعیت پرهیز کنید و نتایج را بهبود بخشید. بنابراین فراموش نکنید که همین امروز برای تست وب سایت خود دست بکار شوید.
[box type=”info” align=”aligncenter” class=”” width=””]مجموعه ابزارهای روزنِما به شما کمک میکند تا به آسانی تست A/B را روی صفحههای وب سایت خود اجرا کنید. به کمک سامانه تست A/B میتوانید وب سایتهایی را که با وردپرس، PHP و یا HTML (یا هر زبانی که خروجی HTML تولید میکند) ساخته شدهاند تست کنید.