جمعه , ۲۴ آبان ۱۳۹۸
خانه / بهینه‌سازی نرخ تبدیل / پرسشهای دقیقی که باید در نظرسنجی پرسیده شوند

پرسشهای دقیقی که باید در نظرسنجی پرسیده شوند

پرسشهای دقیقی که باید در نظرسنجی پرسیده شوند

واژه «نظرسنجی» باید برای شما خیلی آشنا به نظر برسد و شاید فکر می‌کنید که نظرسنجی تنها مجموعه‌ای از چند پرسش تصادفی است تا به کمک آنها کمی بیشتر درباره مشتریان خود بدانید.

بیشتر شرکتهای اطراف ما به اندازه کافی به تحقیق توجه ندارند. آنها فکر می‌کنند که مشتریان خود را می‌شناسند و نیازی به اینکه بیشتر بدانند ندارند.

این شرکتها براساس حدس و گمان کار می‌کنند؛ حدس در مورد تقاضای بازار، نیاز مشتریان، روند بازار و …

برای اینکه بدانید دقیقا نیاز بازار چیست، باید تیمی را برای تحقیق بازار اختصاص دهید. تحقیق پیوسته باید انجام شود تا در هر نقطه و هر لحظه تقاضاها مشخص شوند. بنابراین نبود چنین بخشی در شرکت به معنی چشم بستن بر تحقیق است.

در این نوشته به این موارد می‌پردازیم: چگونه به شیوه‌ای درست نظرسنجی‌های آنلاین بسازید، چگونه نظرسنجی‌ها کمک می‌کنند تا به برنامه ریزی بهتری برسید، چگونه ارتباط عمیق‌تری با مشتریان برقرار کنید و چگونه میزان رضایت مشتریان را بهبود دهید.

در این نوشته به تاکتیکها و استراتژی‌هایی برای چگونگی ساخت نظرسنجی‌های آنلاین اشاره می‌شود که به کمک آنها می‌توانید جلوی نتایج اشتباه را بگیرید و دقت را افزایش دهید.

استراتژی‌ها و نکته‌های کاربردی در طراحی و اجرای نظرسنجی آنلاین

۱- مطمین شوید که نظرسنجی واقعا لازم است

اولین گام مهم این است که مطمین شوید نظرسنجی مناسب‌ترین ابزار تحقیق برای پروژه شماست. به این منظور لازم است سایر روشهای جمع آوری اطلاعات یا ابزارهای تحقیق مانند مشاهده و گروههای تمرکز را هم بررسی کنید.

بررسی کنید که مناسب‌ترین روش برای تحقیقی که می‌خواهید انجام دهید چیست.

مطمین شوید که اطلاعاتی که می‌خواهید جمع آوری کنید پیشتر جمع آوری نشده باشد و یا اگر جمع آوری شده است می‌تواند برای مقایسه یا مشاهده روندها مورد استفاده قرار گیرد.

توصیه اکید می‌شود که ببینید واقعا به چه نوع تحقیقی نیاز دارید؛ آیا نظرسنجی بهترین ابزار است و آیا بهترین نتایج را به همراه دارد؟

جمع آوری اطلاعات کاری است که هم وقت‌گیر است و هم زحمت زیادی دارد و قطعا شما نمی‌خواهید زحمت و زمان خود را هدر دهید. بنابراین باید بدانید که به چه چیز نیاز دارید تا جلوی هرگونه اتلافی را بگیرید.

۲- هدفی روشن برای نظرسنجی داشته باشید

اطمینان حاصل کنید که هدفی روشن و واضح برای نظرسنجی تعیین کرده‌اید. علاوه بر این باید مجموعه‌ای از دلایل را هم برای انجام نظرسنجی داشته باشید. هرگز چند پرسش تصادفی و بی‌هدف پیش روی مخاطبان نگذارید.

وقتی هدفگذاری کردید، می‌توانید پرسشهایی ساختارمند و موثر برای نظرسنجی طرح کنید، در غیراینصورت هیچ نتیجه‌ای از نظرسنجی نخواهید گرفت.

هدف، نکته‌ای حیاتی برای هر کاری است که نیاز به تحقیق دارد، در غیراینصورت در انتها تحقیقی کلی خواهید داشت که فایده چندانی نه برای شما و نه برای مشتریان شما نخواهد داشت.

بنابراین اطمینان حاصل کنید که هدفی روشن دارید!

۳- در نظرسنجی، پرسشهایی مرتبط با هر موضوع طرح کنید

همیشه به یاد داشته باشید که وقتی کسی پرسشنامه شما را پر می‌کند، دارد وقت گرانبهایش را برای شما صرف می‌کند. این موضوع را دستِ کم نگیرید.

این لطفی است که شخص به شما می‌کند.

هرگز فکر نکنید که این کار وظیفه اوست. حتما این لطفِ آن فرد به شماست!

بنابراین وظیفه شما این است که نظرسنجی را مختصر و دقیق کنید. پرسش نامربوط در آن قرار ندهید.

به لطفی که شخص در حق شما کرده است احترام بگذارید؛ وقتش را زیاد نگیرید و زحمتش را کم کنید.

۴- مخاطب خود را بشناسید

عامل مهم دیگری که باید در نظر بگیرید این است که پیش از نظرسنجی مخاطب خود را بشناسید.

باید بازار هدف خود را بشناسید و آن بازار هدف باید تنها مخاطب نظرسنجی شما باشد، چون در غیراینصورت عدم تمرکز مخاطب (غیرهدف) موجب افول تحقیق خواهد شد.

حتما بازار هدف را پیش از طرح نظرسنجی محدود کنید.

پرسشها را براساس مخاطب طرح کنید.

پرسشهای جمعیتی مانند سن، جنسیت، درآمد و سطح تحصیلات را در نظرسنجی لحاظ کنید. به این ترتیب می‌توانید به درک بهتری از اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند برسید.

۵- نظرسنجی را مختصر و مفید کنید

مختصر و مفید بودن نظرسنجی عامل مهم دیگری است که موجب می‌شود تعداد بیشتری در آن شرکت کنند. هرچه نظرسنجی مختصرتر باشد، پاسخهای دقیق‌تری خواهید گرفت.

نمودار بالا نشان می‌دهد که ۴۵٪ افراد حاضرند حداکثر ۵ دقیقه برای نظرسنجی وقت بگذارند، در حالی که ۳۳٪ حاضرند تا ۱۰ دقیقه وقت بگذارند. اما معنی اصلی نمودار این است که بیشتر افراد نظرسنجی‌های کوتاه را ترجیح می‌دهند.

۶- از طرح پرسشهای عمومی پرهیز کنید

حتما به طرح پرسشها توجه ویژه‌ای داشته باشید. سعی کنید پرسشهایی مرتبط، هدفمند و مشخص طرح کنید تا شما را در رسیدن به نتایج دقیق و مناسب یاری کند.

پرسیدن پرسشهای عمومی و سطحی تنها تلف کردن وقت خودتان و بازدیدکنندگان را به همراه دارد.

۷- پرسشهایی خلاقانه در نظرسنجی بگنجانید

همیشه سعی کنید چیزی منحصربفرد بسازید، چیزی که پیشتر عرضه نشده باشد. پرسیدن پرسشهای معمولی، کاری خیلی عادی است. کاربران حوصله ندارند. پرسشی منحصربفرد بپرسید تا آنها را وادار به فکر کردن کنید.

گرچه طرح پرسشهای جمعیتی مانند سن، جمعیت و … لازم است اما طرح پرسشهای خلاقانه‌ای هم که موجب تحریک و فکر کردن مخاطب شود باید در نظر گرفته شود.

۸- پیش-نظرسنجی برگزار کنید

قبل از انتشار نظرسنجی برای همه مخاطبان، آن را به تعدادی از مخاطبان خاص ارایه کنید.

به این ترتیب می‌توانید ناهماهنگی‌ها و تفسیرهای غیرمنتظره از پرسشها را که از سوی مشتریان بیان می‌شود پیدا کنید.

پیش-نظرسنجی کمک می‌کند تا پرسشهایی را که برای شرکت کنندگان نامحسوس هستند یا مشکلاتی را که در پرسشنامه می‌تواند منجر به پاسخهای نامرتبط شوند شناسایی کنید.

۹- در مقیاس‌گذاری پاسخها رویه‌ای یکسان داشته باشید

از یک سیستم امتیازدهی یکسان در تمام نظرسنجی استفاده کنید. برای مثال اگر ۱ به معنی «عالی» و ۵ به معنی «خیلی بد» است، همواره این مقیاس را در تمام نظرسنجی حفظ کنید.

۱۰- برای نظرسنجی اعتبار کسب کنید

برای اینکه بازدیدکنندگان سایت، شما و نظرسنجیِ شما را باور کنند باید اعتماد آنها را جلب کنید. این اعتماد با برقراری ارتباط ساخته خواهد شد.

اینکار با ارسال یک ایمیل اطلاع رسانی و درخواست از آنها برای تکمیل نظرسنجی امکانپذیر می‌شود.

گذاشتن تعریف و تمجیدهای دیگران در سایت هم کمک بسیار زیادی می‌کند. تاییدیه‌هایی از افراد و شرکتهای معروف و متخصصین و خبره‌های مرتبط، موجب جلب اعتماد مخاطب می‌شود.

۱۱- از بهترین شیوه توزیع استفاده کنید

جایگاه نظرسنجی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. باید از کانالهایی که از طریق آنها نظرسنجی را توزیع می‌کنید مطمین باشید.

راههای گوناگونی برای رسیدن به مخاطبان وجود دارد، برخی از آنها عبارتند از:

  • دعوتنامه ایمیلی: این روش در صورتی که یک لیست ایمیلی داشته باشید و بخواهید پاسخها را پیگیری کنید بهترین روش است.
  • جمع آوری به کمک وب سایت: اگر بخواهید بازخورد مشتریان در استفاده از وب سایت را جمع آوری کنید، این روش بهترین روش است. می‌توانید اینکار را هم با یک صفحه مخصوص نظرسنجی و هم با یک پنجره پاپ آپ انجام دهید.
  • جمع آوری به کمک لینک وب: این روش اگر بخواهید نظرسنجی را به چندین کانال بفرستید، بهترین روش است. برای اینکار باید لینکی به نظرسنجی داشته باشید که بتوانید آن را هرجایی که خواستید کپی کنید، مانند کانالهای رسانه‌های اجتماعی، پیامک یا ایمیل.

۱۲- در زمانهای مناسب اطلاع رسانی کنید

ارسال یادآور یا نتایج نظرسنجی، کارِ با اهمیتی است اما باید زمان درستی را برای این کار انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که در زمان درستی دارید با مشتری تماس می‌گیرید.

در زمان درست به آنها ایمیل بزنید و مواظب اختلاف زمانی هم باشید.

از سیستمهای ارسال ایمیل انبوه استفاده کنید اما دقت کنید که ایمیل ارسالی شبیه یک سیستم ایمیل خودکار نباشد؛ حتما ایمیل را سفارشی کنید.

گروههای مختلف را براساس ویژگی‌هایی مانند سن یا سبک زندگی هدفگذاری کنید. از رسانه درست، زمان درست و متن درست استفاده کنید.

۱۳- واکنشهای منفی را بپذیرید

وقتی با تعداد زیادی مخاطب مواجه می‌شوید، با افرادی با ویژگی‌های اخلاقی متفاوت برخورد خواهید کرد؛ برخی بسیار خوش برخورد و مثبت و برخی دیگر تهاجمی، بدبرخورد و منفی.

برای مواجهه با همه آنها آماده باشید. فقط صبور و مودب باشید؛ از دست دادن کنترل راه حل خوبی نخواهد بود.

شما در موقعیتی هستید که باید مشتری را جذب کنید، همه شرایط او را درک کنید و در هر جایگاهی که هستید واکنش خوب نشان دهید.

برخی نکته‌های مواجهه با پاسخهای منفی در نظرسنجی عبارتند از:

  • سریع پاسخ دهید.
  • همیشه برای دریافت بازخورد سپاسگزار باشید.
  • سعی کنید مشکلی را که مورد اشاره مشتری بوده است رفع کنید.
  • مشتری را دعوت کنید تا دوباره بازخورد بدهد و به مشتری راهی برای تماس بدهید.

۱۴- مشوق بدهید

به مشتریان و مخاطبان پاداش و انگیزه بدهید تا برای شرکت در نظرسنجی تحریک شوند.

به یاد داشته باشید که آنها هیچ احساس مسوولیتی برای شرکت در نظرسنجی نمی‌کنند. باید به آنها پیشنهادی جذاب بدهید که نتوانند به شما «نه» بگویند.

 

منبع: TruConversion.com

 

ابزار روزنِما برای نظرسنجی

روزنِما ابزاری را فراهم کرده است که به سادگی به کمک آن می‌توانید یک نظرسنجی برگزار کنید. کافی است پرسشهای نظرسنجی را طراحی کنید و از این ابزار برای اجرای آن استفاده کنید.

برخی از ویژگی‌های این ابزار عبارتند از:

  • طرح پرسشهای بسته در قالب پرسشهای چندگزینه‌ای
  • طرح پرسشهای باز در قالب پرسشهای با پاسخ تک خطی یا چند خطی
  • قرار دادن نظرسنجی در صفحه‌های وب بصورت پاپ آپ
  • قراردادن لینک نظرسنجی در ایمیل، صفحه‌های وب، پیامک و یا پیامهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی
  • گزارشگیری روزانه، هفتگی یا کلی از پاسخها
  • گزارشگیری تجمیعی از پاسخهای پرسشهای بسته
  • دسترسی به متن پاسخها در پرسشهای باز

ابزارهای روزنِما برای بهینه‌سازی وب سایت

این مطلب را هم نگاه کنید

بکارگیری نظرسنجی برای افزایش تبدیل

چگونه با استفاده از نظرسنجی‌ها تبدیل را افزایش دهیم

برای اینکه یک برنامه فروش واقعی داشته باشید و برای اینکه به درکی عمیق از …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *