هدف شما از ساخت وب سایت چیست؟ (بخش اول)

امروزه مردم از بیشتر کسب و کارها انتظار دارند که وب سایتی داشته باشند که اطلاعات کافی درباره آن کسب و کار ارایه کند. حالا دیگر بیشتر افراد قبل از اینکه خریدی انجام دهند اول روی اینترنت دنبال نیاز خود می‌گردند و بعد اقدام به خرید می‌کنند. اما با اینحال هنوز کسب و کارها و ایده‌های زیادی برای کسب و کار هستند که به نقش وب  و اینترنت در رونق و شکوفایی خود پی نبرده‌اند.

برخی از دلایل اصلی که شما باید یک وب سایت داشته باشید عبارتند از:

  • حضور آنلاین داشته باشید
  • مشتریان/خریداران/هواداران خود را جذب کنید
  • بر شهرت برند و نام تجاری خود نظارت داشته باشید

خیلی‌ها فکر می‌کنند با یک صفحه در فیس‌بوک یا یک حساب در اینستاگرام یا یک محل در وب سایتهای شخص ثالث یا … می‌توانند به همین اهداف برسند، اما همه در اشتباه هستند!

خیلی‌ها فکر می‌کنند که نمی‌توانند یک وب سایت مستقل برای خود داشته باشند، چون اطلاعات فنی ندارند یا نگران امنیت آن هستند یا نمی‌توانند از پس هزینه‌های راه‌اندازی و نگهداری آن برآیند یا وقت کافی برای راه‌اندازی و نگهداری آن ندارند. اما همه در اشتباه هستند!

[box type=”note” align=”aligncenter” class=”” width=””]با مالکیت سایت شما می‌توانید همه چیز را تحت کنترل خود داشته باشید[/box]

نظارت کامل بر وب سایت

 

کسانی که وب سایت خود را راه‌اندازی نمی‌کنند، از ارزش واقعی مالکیت آن بی‌اطلاع هستند. وقتی شما مالک وب سایت خود باشید: می‌توانید محتوای آن را تحت کنترل خود داشته باشید، می‌توانید فروش خود را تحت کنترل داشته باشید، می‌توانید کسب و کار خود را رشد دهید و می‌توانید رقبای خود را از دور خارج کنید. دیگر نگران نیستید که سایرین با تغییر قوانین بتوانند به شما دیکته کنند که چه می‌توانید روی وب سایت داشته باشید و چه نمی‌توانید. (بیشتر رسانه‌های اجتماعی و وب سایتهای شخص ثالث بخشی به عنوان «شرایط استفاده» دارند که به میل خود آنها را تغییر می‌دهند!)

ارزش یک وب سایت با یک نام دامنه منحصربفرد خیلی بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. دسترسی آنلاین مشتریان به کسب و کار شما می‌تواند موجب رشد چشمگیر آن شود. این امر وقتی پراهمیت‌تر می‌شود که بدانید هنوز بسیاری از رقبای شما به فکر راه‌اندازی کسب و کار آنلاین نیستند. پس با این حساب شرایط برای حضور آنلاین فراهم است.

بسیاری از صاحبان ایده‌های نو و صاحبان کسب و کار از راههای مختلف و مقرون به صرفه راه‌اندازی وب سایت اطلاع ندارند. هم اکنون هم ابزارها و بسترهای رایگان وجود دارد و هم ابزار و بسترهای غیررایگان. علاوه براین افراد خبره‌ای هستند که با هزینه‌ای اندک به شما برای ساخت و نگهداری وب سایت کمک می‌کنند.

در ادامه طی چند بخش به بیان مجموعه مطالبی می‌پردازیم که به شما کمک می‌کند با دید بازتری اقدام به ساخت و راه‌اندازی خود بکنید.

 

چه نوع وب سایتی برای شما بهتر کار می‌کند؟

وب سایتها فرمها و انواع مختلفی دارند و هریک اهداف مربوط به خود را دارند. در این بخش به تشریح انواع اصلی وب سایتهایی می‌پردازیم که کسب و کارهای کوچک با توجه به هدف خود می‌توانند راه‌اندازی کنند. البته به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است شما ترکیبی از این انواع را برای کار خود انتخاب کنید.

وب سایت معرفی کسب و کار

وب سایت کسب و کار

بعضی کسب و کارهای کوچک تنها به یک وب سایت تک-صفحه‌ای نیاز دارند که در آن نام شرکت، آرم (لوگو) شرکت، توضیح کسب و کار و اطلاعات تماس درج شده باشد. شاید اطلاعات محصولات هم در این صفحه باشد، اما ایده اصلی این است که وب سایت تک-صفحه‌ای معرف شرکت شما یا خود شما باشد.

نمونه‌هایی از این نوع وب سایت:

http://davymacca.com/

http://www.dfunkydog.co.uk/

وب سایت نمونه کارها

این نوع وب سایت شبیه وب سایت معرفی کسب و کار است، به علاوه یک بخش اضافه که در آن کارهای خود را به نمایش می‌گذارید. این نوع وب سایت برای کسب و کارهایی مانند استودیوهای عکاسی، موسسه‌های طراحی و در کل کارهایی که خلاقیت در آنها نقش دارد، مناسب است.

نمونه‌هایی از این نوع وب سایت:

http://justinmezzell.com/

http://edwardyau.co.uk/

وب سایت بروشور محصول

این نوع وب سایت نتیجه توسعه فروش و بازاریابی شرکت شما در محیط آنلاین است. در این نوع وب سایت شما محصولات و خدمات خود را عرضه می‌کنید. ممکن است شما قیمت محصولات یا خدمات را هم مشخص کنید ولی مشتریان نمی‌توانند خرید آنلاین داشته باشند.

نمونه‌هایی از این نوع وب سایت:

http://www.grarchitects.co.uk/

http://www.ghyllmountdental.co.uk/

وب سایت تجارت الکترونیکی

وب سایت تجارت الکترونیکی

با یک وب سایت تجارت الکترونیکی شما می‌توانید محصولات و خدمات خود را بصورت آنلاین عرضه کنید و به مشتریان هم اجازه دهید که آنها را بصورت آنلاین بخرند. شاید در نگاه اول راه‌اندازی یک وب سایت تجارت الکترونیکی کمی دلهره‌آور باشد، اما با وجود ابزارهایی ساده و خدماتی که امروزه در اینترنت عرضه می‌شود، اینکار به سادگی انجام شدنی است.

نمونه‌هایی از این نوع وب سایت:

http://www.harveynichols.com/

http://shop.marissa-webb.com/

اما ویژگی‌های دیگری نیز هست که شما باید در وب سایت خود در نظر بگیرید:

وبلاگ

وبلاگ

وبلاگ ویژگی اضافه‌ای است که می‌تواند به همه انواع وب سایتهایی که در بالا نام برده شدند اضافه شود. با اینحال می‌تواند خود یک وب سایت مستقل باشد. یک وبلاگ نوعی وب سایت است که مطالب در آن به ترتیب زمانی از آخر به اول در صفحه اصلی وبلاگ نمایش داده می‌شوند.

نمونه‌:

http://www.markforrester.co.za/

http://huwshimi.com/

تالار گفتگو یا پرسش و پاسخ

این دو گزینه امکانی را فراهم می‌کند تا بتوانید انجمنی از افراد علاقه‌مند به کسب و کار خود را ترتیب دهید. به این ترتیب بازدیدکنندگان می‌توانند در تالارهای آنلاین پیامهایی بفرستند یا پرسشهایی را از افراد خبره بپرسند.

نمونه:

http://www.modelmayhem.com/forums

http://moz.com/community/q

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *