هدف شما از ساخت وب سایت چیست؟ (بخش سوم)

نام مناسب برای وب سایت خود پیدا کنید

وقتی استراتژی وب سایت خود را تهیه کردید، نوبت آن است که در مورد نام دامنه فکر کنید. این دامنه ممکن است yourname.com یا yourname.ir یا چیزی مشابه اینها باشد. در ادامه به مطالبی می‌پردازیم که شما برای انتخاب نام دامنه به آنها نیاز دارید.

خود نام

اگر شخص شما در کسب و کار اهمیت دارد، می‌توانید اسم و فامیل خود را به عنوان نام دامنه انتخاب کنید، برای مثال AliAhmadi.ir. حتی اگر شخص شما در کسب و کار مهم نیست خوب است که نام دامنه اسم و فامیل خود را ثبت کنید، شاید در آینده به درد شما بخورد.

اما اگر کسب و کار شما اهمیت دارد، باید نام دامنه شما همان نام کسب و کار شما باشد؛ چیزی شبیه به این yourbusiness.ir.

اگر هیچیک از موارد بالا مطلوب شما نیست یا برای شما امکانپذیر نیست و می‌خواهید نامی برای وب سایت خود انتخاب کنید، راههایی برای جستجوی یک نام تاثیرگذار وجود دارد:

  • در گوگل نام مورد نظر خود را جستجو کنید. با اینکار به پیوندهایی می‌رسید که ممکن است وب سایتهایی باشند که شما می‌خواهید با آنها رقابت کنید.
  • نام تجاری مورد نظر خود را در مراکز قانونی ثبت نام و علامت تجاری جستجو کنید تا ببینید کسی قبل از شما این نام/علامت را ثبت کرده است یا نه. برای نمونه می‌توانید از سایت زیر استفاده کنید:

http://ip.ssaa.ir/BSigns/search.aspx

  • اگر نام مورد نظر خود را جایی پیدا نکردید،‌ بهتر است در شبکه‌های اجتماعی هم جستجو کنید تا مطمین شوید پروفایلی به این نام وجود دارد یا نه.

دامنه‌های سطح بالا

بطور معمول نام دامنه از دو قسمت تشکیل شده است که با نقطه (.) از هم جدا شده‌اند:

نام دامنه سطح بالا . نام مورد نظر شما

دامنه‌های سطح بالا از پیش تعیین شده هستند و شما باید با توجه به نیاز خود بعضی از آنها را انتخاب کنید. برخی از این دامنه‌های سطح بالا عبارتند از:

  • دامنه‌های سطح بالای اصلی: com، edu، org، net، gov، mil
  • دامنه‌های سطح بالای کشوری، مانند: ir (برای ایران)، au (برای استرالیا)، cn (برای چین) و …
  • دامنه‌های سطح بالای موضوعی، مانند: accountants، agency، business، city، digital، social، tv و …

اگر برای انتخاب دامنه سطح بالا مردد هستید، بدانید که برای بیشتر وب سایتها انتخاب اول استفاده از com. است. (البته اگر هنوز دامنه مورد نظر شما با com. توسط دیگران ثبت نشده باشد!)

اما اگر قرار است سایتی با محتوای فارسی داشته باشید و بیشتر بازدیدکنندگان سایت شما فارسی زبان و در محدوده ایران هستند، خوب است که از دامنه سطح بالای کشوری ir. استفاده کنید.

ابزارهای مناسب را برای ساخت وب سایت انتخاب کنید

ابزارهای طراحی وب سایت

امروزه گزینه‌ها و بسترهای متنوع و زیادی برای ساخت وب سایت وجود دارد و این امر انتخاب بهترین ابزار را مشکل می‌کند. انتخاب بستر راه‌اندازی وب سایت یکی از مهمترین مواردی است که باید در مورد آن تصمیم بگیرید. چرا؟ چون کار شما به بستر گره می‌خورد و جابجایی وب سایت از یک بستر به بستر دیگر اگر غیرممکن نباشد، کار بسیار سختی است.

بسته به اینکه بخواهید چه نوع وب سایتی داشته باشید، ابزارهای مختلفی را می‌توانید انتخاب کنید. انتخاب هر ابزاری همراه با تصمیم‌گیری‌های بیشتری است. برخی ابزارها شما را مجبور می‌کند تا برای نصب آنها میزبانهای وب مشخصی را انتخاب کنید. برخی دیگر راه حلهای جامعی عرضه می‌کنند که همه کارها را یک جا می‌توانید انجام دهید. اگر بخواهید از سیستمهای مدیریت محتوایی مانند وردپرس یا جوملا استفاده کنید، باید از بسترهای مشخصی استفاده کنید که امکان نصب این سیستمها روی آنها فراهم باشد. در کل هر گزینه  انتخابی برحسب نیاز شما ممکن است مجموعه‌ای از پیش‌نیازها و نتایج را به همراه داشته باشد.

در ادامه به بررسی مختصر برخی بسترها و گزینه‌های ساخت وب سایت می‌پردازیم.

سیستم مدیریت محتوا

یک سیستم مدیریت محتوا، ابزار یا برنامه‌ای تحت وب است که به کمک آن می‌توانید وب سایت و محتوای سایت را مدیریت کنید. سیستم مدیریت محتوا، رابط کاربری و پیشخوان لازم برای مدیریت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در حال حاضر چندین نوع سیستم مدیریت محتوا وجود دارد. انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب به برخی عوامل بستگی دارد، مانند نوع وب سایت یا نوع محتوای وب سایت، میزان پیشرفته بودن سیستم مدیریت محتوا، کسی که وب سایت را مدیریت می‌کند و …  وردپرس، جوملا و دروپال سه گونه از معروفترین سیستمهای مدیریت محتوا هستند. این سه، سیستمهای متن باز هستند، به این معنی که شما می‌توانید بصورت رایگان از آنها استفاده کنید و درصورت نیاز تغییر دهید.

شما می‌توانید هر نوع وب سایتی را با سیستم مدیریت محتوا بسازید. اما هدف اصلی از سیستم مدیریت محتوا، ساخت وب سایتهایی است که محتوای آنها بطور مستمر باید به‌روزرسانی شوند. بنابراین اگر می‌خواهید یک وبلاگ یا یک سایت خبری بسازید، گزینه بهتری از یک سیستم مدیریت محتوا نخواهید داشت. نکته مثبت دیگر این است که نگهداری سیستمهای مدیریت محتوا کار ساده‌ای است.

وب سایت ساز

وب ساز (یا وب سایت ساز) ابزاری است برای ساخت وب سایتهای ساده. وب سازها از قالبهای آماده استفاده می‌کنند و بیشتر کارها با کشیدن و رها کردن اجزا در قالب انجام می‌شود. در حال حاضر هم وب سازهای آنلاین وجود دارند، هم وب سازهای آفلاین. اما در سالهای اخیر وب سازهای آنلاین بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. Wix، SquareSpace و Weebly برخی از معروفترین وب سازهای آنلاین هستند.

به کمک یک وب ساز می‌توانید هر نوع وب سایتی بسازید، اما بیشتر افراد از وب ساز برای ساخت وب سایتهای مشخص کوچک استفاده می‌کنند. این ابزارها بیشتر برای فریلنسرها، عکاسها، رستورانها و کسب و کارهای کوچکی مناسب است که می‌خواهند وب سایتی ایستا با ظاهری زیبا داشته باشند. گرچه وب سازها امکان ساخت وبلاگ و سبد خرید هم دارند، اما کمتر مورد توجه افراد قرار می‌گیرند.

برنامه تجارت الکترونیکی

بسترهای تجارت الکترونیکی، ابزارهایی هستند که بصورت ویژه برای کسانی ساخته شده‌اند که می‌خواهند کسب و کار آنلاین راه‌اندازی کنند.

در حال حاضر چندین عرضه کننده عمده هستند که خدمات ساخت فروشگاههای آنلاین ارایه می‌کنند. کار اصلی آنها ارایه سیستم مدیریت محتوا با هدف فروشگاه آنلاین است. Shopify، Bigcommerce و PrestaShop از معروفترین برنامه‌های تجارت الکترونیکی هستند.

به کمک برنامه‌های تجارت الکترونیکی می‌توانید یک فروشگاه آنلاین بسازید. اما اگر تعداد محصول کمی برای عرضه دارید، نیازی به این برنامه‌ها ندارید. این ابزارها برای کسانی مناسب است که می‌خواهند سایتی بسازند که در آن صدها یا هزارها محصول و خدمت گوناگون بفروشند. گرچه پیاده‌سازی این ابزارها مکانیزمی پیچیده است ولی سعی شده که استفاده از آنها ساده باشد.

HTML و CSS

HTML یک زبان کامپیوتری است که به کمک آن می‌توانید یک وب سایت را از صفر بسازید. وب سایتی که با HTML ساخته می‌شود باید روی وب بارگذاری شود تا کسانی که دسترسی به اینترنت دارند بتوانند آن را مشاهده کنند.

CSS زبان دیگری است که چگونگی نمایش عناصر HTML را در صفحه‌های وب مشخص می‌کند. از CSS برای جذاب‌سازی ظاهر وب سایت و رابطهای کاربری تحت وب استفاده می‌شود.

اصول اولیه HTML و CSS ساده است و یادگیری آن سخت نیست. آشنایی با HTML و CSS کمک می‌کند تا بفهمید صفحه‌های وب چگونه کار می‌کنند و اگر بخواهید بعضی قسمتهای وب سایت خود را سفارشی کنید، دانستن کمی HTML و CSS به شما کمک بزرگی می‌کند. از سوی دیگر به مدد فناوریهای نوین، امروزه حجم انبوهی از قالبها و پوسته‌های آماده با HTML و CSS تولیده شده است و در نتیجه نیازی نیست همه چیز را از صفر تولید کنید. تنها کافی است طراحی مورد نظر خود را انتخاب کنید و HTML آن را ویرایش کنید تا برای کسب وکار مد نظر شما آماده شود.

طراحی وب سایت

طراحی وب سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. نظر مردم درباره کسب و کار شما بر اساس ظاهر و حس منتقل شده از سایت شما به آنها شکل می‌گیرد. بر اساس مطالعات انجام شده، بازدیدکنندگان تنها در مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه تصمیم می‌گیرند که آیا در سایت شما بمانند یا آن را ترک کنند. بنابراین برای اینکه تاثیر عمیقی بر آنها داشته باشید، باید طراحی را جدی بگیرید.

گزینه‌های شما برای طراحی به نوع وب سایت و راهی که برای ساخت آن انتخاب می‌کنید بستگی دارد. اگر تصمیم دارید که از سیستم مدیریت محتوا یا وب ساز استفاده کنید، با قالبها و پوسته‌های از پیش‌ساخته سر و کار دارید. برخی نکات کلیدی که در طراحی وب سایت باید به آنها توجه کنید عبارتند از:

  • از طراحی تمیز استفاده کنید.
  • مطمین شوید که طراحی شما برای مبایل هم مناسب است.
  • طراحی با نوع کسب و کار و هدف شما هماهنگی دارد.
  • معمولا بهترین گزینه یک طرح‌بندی یک یا دو ستونه است.
  • از عناصر طراحی منحصربفرد استفاده کنید.
  • پیمایش سایت را ساده کنید.

توجه کنید انجام برخی از نکات بالا نیازمند برخی تخصصها در طراحی است که شاید شما خودتان نداشته باشید و لازم باشد از افراد حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید. البته این امر بیشتر در مواردی صادق است که بخواهید طراحی وب سایت را از ابتدا خودتان انجام دهید، در غیراینصورت بیشتر قالبها و پوسته‌های موجود در سیستمهای مدیریت محتوا و وب سازها این نکات را در خود دارند.

محتوای وب سایت

محتوا همان اطلاعاتی است که در وب سایت شما نمایش داده خواهد شد. خیلی مهم است که محتوایی که تولید و نگهداری می‌کنید، مفید، منحصربفرد و روشن باشد تا بازدیدکنندگان به راحتی پیام شما را درک کنند. محتوای ضعیف و محتوایی که عرضه خوبی نداشته باشد بازدیدکنندگان را از ماندن در سایت شما یا برگشتن دوباره به سایت خسته و ناامید می‌کند.

وقتی می‌خواهید محتوایی تولید کنید، دو پرسش زیر را از خود بپرسید:

  • آیا محتوا به مخاطبان مربوط می‌شود و برای آنها جذاب است؟
  • محتوا چگونه باید به مخاطبان مورد نظر ارایه شود؟

در حال حاضر موتورهای جستجو به وب سایتهایی که محتوای با کیفیتی ارایه می‌کنند که موجب یادگیری مخاطبان می‌شود، رتبه بالاتری می‌دهند. شما باید مطمین شوید که محتوای تولیدی شما منحصربفرد، مرتبط، قانونی و به‌روز است.

بعد از اینکه دید کلی نسبت به برنامه‌ریزی وب سایت و نقشه سایت پیدا کردید، نوبت آن است که به تهیه محتوای اولیه‌ای فکر کنید که برای راه‌اندازی وب سایت به آن نیاز دارید. توجه کنید که این محتوا نباید زود کهنه شود. (محتوایی که تغییر زیادی ندارد و در صفحه‌های ایستای سایت ظاهر می‌شود.) اما علاوه بر محتوای ایستای سایت، باید بطور منظم محتوای جدید و با کیفیت به سایت خود اضافه کنید تا بازدیدکنندگان خود را حفظ کنید.

آزمایش وب سایت

راه‌اندازی یک وب سایت جدید بسیار هیجان انگیز است و همه می‌خواهند هرچه زودتر وب سایتی فعال داشته باشند. اما این اشتیاق نباید منجر به این شود که سایت را قبل از آزمایش راه‌اندازی کنید. شاید آزمایش وب سایت را کاری اضافه بدانید یا نمی‌دانید که دقیقا چکاری در فرآیند آزمایش باید انجام دهید. اما اینکار پیچیده نیست و فقط باید کارهای لیست شده زیر را بطور دقیق انجام دهید تا مطمین شوید که همه چیز درست کار می‌کند:

  • بررسی محتوا (غلط املایی و نگارشی، نقطه‌گذاری و …)
  • عناصر مرتبط با طراحی (تصاویر، فونتها و …)
  • جزییات تولید وب (اعتبار URLها، پیوندهای قطع شده و …)
  • فاکتورهای بهینه‌سازی موتور جستجو (تگهای عنوان، ابرداده‌ها و …)
  • مدیریت شبکه (میزبانی، سیستم پشتیبان‌گیری و …)

اما بعد از اینکه وب سایت خود را فعال کردید، باید راهکارهایی برای ترویج و نگهداری وب سایت خود داشته باشید. موارد پایه‌ای که در این خصوص باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • آماده‌سازی سایت برای ترویج
  • اندازه‌گیری آمارهای وب سایت
  • نگهداری پیوسته و منظم
  • اطمینان از تهیه نسخه‌های پشتیبان از سایت
  • جمع‌آوری بازخوردها و نظرهای بازدیدکنندگان

 

10 دیدگاه در “هدف شما از ساخت وب سایت چیست؟ (بخش سوم)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *