استراتژی آنلاین و نقشه ساخت وب سایت خود را تهیه کنید
یک استراتژی آنلاین، پایه و اساس یک حضور آنلاین موفق است.
یک برنامه اولین و مهمترین چیزی است که شما برای وب سایت خود به آن نیاز دارید. یک استراتژی آنلاین به شما کمک میکند تا برای رسیدن به هدف، هزینهها و تلاشهای کمتری متحمل شوید. اینکه فقط بگویید «میخواهم یک وب سایت جذاب بسازم که رتبه بالایی در گوگل داشته باشد» کافی نیست. درست شبیه اینکه ساختمانی بدون نقشه و طرح ساخته شود. گرچه در حین ساخت ممکن است از ترفندهایی برای طراحی، عملکرد یا تامین محتوای وب سایت استفاده شود، ولی هیچگاه نباید از برنامه و طرح اصلی منحرف شد.
استراتژی آنلاین چیست؟
استراتژی آنلاین باید کلیات اهداف اصلی شما را در برداشته باشد. چه چیزی میخواهید به کمک فناوری موجود به دست آورید و چطور میخواهید به دست آورید؟ برای تهیه یک استراتژی آنلاین باید به موارد زیر فکر کنید:
- محتوای وب سایت
- ابزار مورد استفاده
- ویژگیهای وب سایت
- بهینهسازی موتور جستجو (گوگل و بینگ) – امکان دیده شدن در اینترنت
تهیه استراتژی آنلاین
فرآیند تهیه استراتژی آنلاین بسته به نیاز شما متفاوت است. اما پاسخ به پرسش زیر به شما کمک میکند که موثرترین استراتژی را برای کسب و کار خود تهیه کنید.
[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=””]انتظار دارید ساخت یک وب سایت چه منافعی برای شما به همراه داشته باشد؟[/box]
استراتژی وب سایت باید حاوی اهداف اصلی برای وب سایت شما باشد. برای مثال شما میخواهید:
- یک حضور آنلاین پایهریزی کنید
- مشتریان جدید جذب کنید
- روش بازخورد بهتری داشته باشید
- محصولات بیشتری بفروشید
- هزینههای پشتیبانی را کاهش دهید
مجموعهای از اهداف روشن اولین قدم حیاتی در تهیه نقشهای است که به کمک آن قصد دارید بازدیدکنندگان سایت را مجاب کنید آن کاری را انجام دهند که شما انتظار دارید. وب سایت شما باید بازدیدکنندگان را به جهتی هدایت کند که کاری انجام دهند – کاری که آنها را هرچه بیشتر با برند درگیر کند (مانند ثبت نام، دانلود گزارش، تماس با فروش، خرید محصول و …)
بازدیدکنندگان شما چه کسانی هستند؟
بهترین تمرین این است که بازدیدکنندگان آینده سایت خود را شناسایی کنید و ویژگیهای شخصیتی آنها را ترسیم کنید (در اصطلاح به این ویژگیهای شخصیتی، پرسوناژ گفته میشود. پرسوناژ بیانگر مجموعهای از بازدیدکنندگان است که نیازهای مشابهی دارند.) میتوانید برای درک بهتر پرسوناژ با افراد واقعی گفتگو کنید؛ بطور قطع از نتایج این کار شگفتزده خواهید شد. پرسوناژ به شما کمک میکند تا انگیزه بازدید بازدیدکنندگان از سایت خود را بهتر درک کنید. این امر موجب خواهد شد که شما وب سایتی بسازید که بر نیاز افراد هدف شما متمرکز است و به آنها انگیزه میدهد که عمل مطلوب شما را انجام دهند.
پرسشهای زیر به شما کمک میکند که پرسوناژ را بسازید:
- سن شخص
- جنسیت شخص
- سطح تحصیلات
- پیشینه حرفهای
- راهی که آنها به سایت دسترسی خواهند داشت
- اهدافی که آنها در تلاشند به آن برسند
- چه چیزهایی برای آنها مهم است (اولویت اصلی آنها چیست؟ موفقیت از نظر آنها چیست؟ چه چیزی باعث شب بیداری آنها میشود؟ چه چیزهایی باعث ناامیدی آنها میشود؟)
عمق وارد شدن به تعیین پرسوناژ برای بازدیدکنندگان به شما بستگی دارد. ممکن است تنها یک دید کلی برای شما کافی باشد یا اینکه بخواهید جزییات کاملی داشته باشید. اما گرچه وارد شدن به عمق بیشتر تلاش بیشتری نیاز دارد ولی بطور قطع نتیجه بهتری هم به همراه خواهد داشت. شاید لازم باشد که مطالب و راهنماهای بیشتری برای تعیین پرسوناژ مطالعه کنید.
شعار منحصربفرد شما چیست؟
شعار منحصربفرد، قولی با ارزش است که فقط شما میتوانید به آن پایبند باشید. اگر شما تعداد زیادی بازدیدکننده جذب کنید، به احتمال خیلی زیاد آنها با شما و کاری که انجام میدهید آشنا نخواهند شد. شما باید خیلی سریع آنها را متقاعد کنید که محصول یا خدمت شما به درد آنها میخورد و باید برای آنها دلیل بیاورید که از وب سایت شما خرید کنند یا در وب سایت شما بمانند.
شعار منحصربفرد شما باید اولین چیزی باشد که بازدیدکنندگان در صفحه اصلی وب سایت شما میبینند. این شعار باید عبارتی روشن و واضح باشد و حاوی نکات زیر باشد:
- ارزش کار شما را تعریف کند. منفعت مشخصی که شما ارایه میکنید چیست؟
- تفاوت را با بقیه کارها مشخص کند. چرا چیزی که شما عرضه میکنید بر مورد مشابهی که رقبا عرضه میکنند برتری دارد.
- ارتباط کار شما با مساله بازدید کننده را بیان کند. محصول یا خدمت عرضه شده از سوی شما چقدر مسایل مشخص بازدیدکنندگان را حل میکند یا بهبود میبخشد.
رقبای شما چه کسانی هستند؟
از جزییات کارهای رقبای خود مطلع شوید. تحقیق کنید که آنها که هستند، چکاری انجام میدهند و چه چیزی عرضه میکنند که شما عرضه نمیکنید. اینکار به این معنی نیست که باید کار آنها را کپی برداری کنید؛ این آخرین کاری است که شما میخواهید انجام دهید. هدف از اینکار این است که فرصتها را بشناسید و بفهمید چرا شما برای بازدیدکنندگان انتخاب بهتری هستید.
وب سایت رقبا را مشاهده کنید و از چیزهایی که دوست دارید و چیزهایی که دوست ندارید یادداشت بردارید. از تکنیکهای زیر برای آنالیز رقبای خود استفاده کنید:
- وب سایتهای رقبای خود را شناسایی کنید
- نقاط قوت و نقاط ضعف آنها را تعیین کنید
- فرصتها و تهدیدها را شناسایی کنید
- در مورد جایگاه وب سایت خود تصمیمگیری کنید (آیا شما بهترین قیمت یا بهترین خدمت را ارایه میکنید؟ آیا شما بهترین کیفیت را عرضه میکنید؟ آیا محصولات یا خدماتی ارایه میکنید که رقبای شما آنها را ارایه نمیکنند؟)
سایت شما دربردارنده چه ویژگیهایی است و چه وظایفی برعهده دارد؟
میخواهید وب سایت شما چه کارهایی انجام دهد؟ با تحقیق در مورد رقبا و درک نیازهای کلی وب سایت خود، شما بهتر میتوانید بفهمید که گزینههای تکنیکی مورد نیاز شما چیست. از خودتان بپرسید:
- آیا سایت من وبلاگ یا تالار گفتگو خواهد داشت؟
- آیا امکان اشتراکگذاری مطالب و ارسال به شبکههای اجتماعی را خواهد داشت؟
- آیا بازدیدکنندگان میتوانند برای دریافت اخبار جدید و RSS ثبت نام کنند؟
- چه میزان میخواهم امکانات یک سایت تجارت الکترونیکی را به سایت اضافه کنم؟ سایتهای تجارت الکترونیکی بطور معمول حاوی سبد خرید، فرمهای سفارش و گزینههای مختلف برای محصول هستند.
علاوه بر این باید اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد.
ساختن یک وب سایت چقدر طول میکشد؟
سریعترین زمان ممکن برای راهاندازی وب سایتی که بتوان آن را به بازدیدکنندگان معرفی کرد چقدر است؟ بهترین کار برای اینکه بتوانید به این پرسش پاسخ دهید این است که برنامه زمانبندی داشته باشید و مشخص کنید که هر مرحله از کار چقدر طول میکشد. بعضیها ترجیح میدهند که از آخر به اول حرکت کنند؛ یعنی اول تاریخی را که میخواهند زمان افتتاح وب سایت باشد مشخص میکنند و بر اساس آن مشخص میکنند که هر مرحله از کار چقدر باید طول بکشد تا در زمان مقرر همه کارها انجام شده باشد. اما در هر صورت واقعبین باشید و اهداف غیرواقعی نگذارید. برای راهاندازی یک وب سایت کوچک (در حد ۲ تا ۳ صفحه) صرف چند روز وقت کافی است، اما برای وب سایتهای پیچیدهتر ممکن است زمان راهاندازی چند ماهی طول بکشد. یک حساب سرانگشتی میگوید هر تخمینی که برای اتمام کار پیدا کردید، دو برابر کنید.
جدول زیر تخمینی از زمان ساخت انواع وب سایت نشان میدهد:
نوع وب سایت | وب سایت بر اساس قالب و پوسته | وب سایت سفارشی |
وب سایت معرفی کسب و کار | ۳ تا ۵ روز | ۵ تا ۷ روز |
وب سایت نمونه کارها | ۵ تا ۷ روز | ۲ تا ۴ هفته |
وب سایت بروشور محصولات | ۵ تا ۷ روز | ۲ تا ۴ هفته |
وب سایت تجارت الکترونیکی | ۱ تا ۲ هفته | ۱ تا ۳ ماه |
وبلاگ (مستقل یا بخشی از وب سایت) | ۱ تا ۳ روز | ۱ تا ۲ هفته |
هزینه ساخت وب سایت چقدر است؟
هزینه ساخت یک وب سایت متغیر است و بستگی دارد که انتظار شما از وب سایت چه باشد. به علاوه عوامل زیر بر هزینه ساخت وب سایت تاثیرگذار است:
- میخواهید خودتان وب سایت را بسازید
- میخواهید از دیگران برای ساخت وب سایت کمک بگیرید
- میخواهید یک شرکت برای شما همه کارهای ساخت وب سایت را انجام دهد
وقتی میخواهید بودجهای را برای ساخت وب سایت در نظر بگیرید، به موارد زیر هم توجه داشته باشید:
- هزینههای لازم برای راهاندازی اولیه سایت شامل تولید محتوا، ابزارها و خدمات قانونی
- هزینههای جاری مانند خدمات میزبانی، ابزار ساخت وب، نام دامنه و نگهداری تکنیکی
برای ساخت یک وب سایت به چه ابزارها، مهارتها یا افرادی نیاز دارید؟
آیا از همه فناوریهای مورد نیاز برای ساخت وب سایتی که همه خواستههای شما را در بر داشته باشد آگاهی دارید؟ ممکن است در مواردی بخواهید افراد دیگری را نیز درگیر انجام کار کنید. در این حالت لیستی از افرادی که روی وب سایت کار خواهند کرد تهیه کنید و نیازهای هریک را تعیین کنید. تیم شما ممکن است متشکل از افراد زیر باشد:
- ذینفعان (شما یا هرکس دیگری)
- تولیدکنندگان وب (برای پروژه پیچیده)
- طراح وب (برای کارهای گرافیکی اضافه)
- تامینکننده محتوا و/یا ویراستار
اگر کسب و کار کوچکی دارید، همه این افراد در شما خلاصه میشوند.
ساختار وب سایت شما چگونه است؟
یک نقشه برای وب سایت خود بسازید. این نقشه باید شبیه یک نمودار سازمانی باشد که سلسله مراتب صفحههای وب سایت را لیست میکند. میتوانید آن را بصورت یک نمودار سازمانی یا یک لیست ساده نشان دهید.
چه محتوایی برای سایت خود در نظر گرفتهاید؟
محتوای سایت چیزی بیشتر از متن است. بعید به نظر میرسد که بخواهید سایتی داشته باشید که فقط متنهای ساده در آن بگذارید؛ اگر اینطور نیست باید به فکر بهبود متن به همراه اجزای نمایشی باشید. برای اینکه وب سایت خود را جذاب و مفید کنید، سعی کنید محتواهایی از مواد زیر به آن اضافه کنید:
- تصاویر گرافیکی
- اسناد و نوشتههای PDF
- فایلهای صوتی و فیلمها
- عکسها و گالریها
- ارایهها و اسلایدها
اگر روی یک وب سایت تجارت الکترونیکی کار میکنید، حتما موارد زیر را در مورد هر محصول یا خدمت در وب سایت بگذارید: شرح محصول، عکسهایی از محصول و هر محتوای دیگری که موجب میشود محصول جذابتر شود.
میخواهید صفحههای وب سایت چگونه به نظر برسند؟
خوب است که ذهنیتی در مورد اینکه میخواهید سایت چگونه به نظر برسد داشته باشید، اینکار به شناسایی چیزهایی که ممکن است از قلم افتاده باشند کمک میکند. یک طرح اولیه خام از طرحبندی سایت خود تهیه کنید. در طرحبندی اجزایی را که میخواهید در صفحه باشند به همراه محل آنها در صفحه مشخص کنید. برای اینکار هم میتوانید از ابزارهای طراحی وب استفاده کنید و هم میتوانید روی یک کاغذ ساده طرح اولیه خود را رسم کنید. لازم نیست که این طرح خیلی تر و تمیز باشد، فقط باید طرحبندی صفحه را نشان دهد. لازم است که برای هر صفحه منحصربفرد وب سایت یک طرحبندی این چنینی تهیه کنید.
ازچه رنگها و فونتهایی استفاده خواهید کرد؟
رنگهایی که در وب سایت خود استفاده میکنید، بخش مهمی از هویت برند شماست. سعی کنید مجموعه رنگ مناسبی را انتخاب کنید که با گرافیک مورد نظر شما برای وب سایت همخوانی داشته باشد.
بیشتر مردم از تاثیر رنگها بر حال افراد و اینکه رنگها میتوانند تاثیر شگرفی بر چگونگی درک بازدیدکنندگان از وب سایت داشته باشند، بیخبرند. مطالعات نشان داده است که در ۸۵ درصد موارد، رنگها بر تصمیم به خرید بازدیدکنندگان موثرند.
همین مساله در مورد فونتهای انتخابی برای سایت هم صادق است. فونتها باید بخشی از طراحی وب سایت شما باشند و بر هویت برند شما منطبق باشند. انتخاب ترکیب درست فونتها یک هنر است، نه یک علم! گرچه هیچ قانون مشخصی برای انتخاب فونت وجود ندارد، اما بسیار مهم است که از بهترین الگوها در هنگام ترکیب فونتها پیروی کنید.
یکی از بزرگترین اشتباههایی که افراد مرتکب میشوند این است که از تعداد زیادی فونت گوناگون یا فونت نامتعارف استفاده میکنند؛ اینکار هم غیرحرفهای است و هم خواندن مطالب را سخت میکند. به یاد داشته باشید که زیبایی در سادگی است. بنابراین پیشنهاد میشود از دو نوع فونت بیشتر در سایت خود استفاده نکنید.