در فرآیند بهینهسازی نرخ تبدیل، تست A/B و تست چندمتغیره روشهای اصلی بهبود کارایی وب سایت هستند. اما آیا میدانید که چه موقع باید از تست A/B استفاده کنید و چه موقع از تست چندمتغیره؟ در این نوشته این دو روش تست را با هم مقایسه میکنیم و خواهید دید که کدامیک با نیازهای وب سایت شما سازگارتر است.
ابتدا تعریفی از تست A/B و تست چندمتغیره ارایه میکنیم و سپس به بیان مزایا و معایب هر روش میپردازیم.
تست A/B روشی است برای بهینهسازی وب سایت که در آن دو نسخه (نسخه A و نسخه B) از یک صفحه را به کمک ترافیک زنده (بازدیدکنندگان واقعی) مقایسه میکنید. وقتی یک تست A/B را اجرا میکنید، ترافیک را بین دو نسخه از صفحه تقسیم میکنید (معمولا بصورت ۵۰-۵۰ ولی نه همیشه).
در بهینهسازی به روش تست A/B، ابتدا نتایج را بررسی میکنید و سپس تغییر واقعی را در صورتی که نتایج برای شما راضی کننده باشد، روی کد و طراحی وب سایت اعمال میکنید.
تست چندمتغیره روشی است که اجازه میدهد چند عنصر روی یک صفحه را تغییر دهید. منظور اصلی از یک تست چندمتغیره این است که به شما تصویر بزرگی ارایه کند که به کمک آن بفهمید کدام عناصر یک صفحه وب مشخص، بهتر کار میکنند و نقش مهمی در افزایش نرخ تبدیل و رسیدن به اهداف آن صفحه ایفا میکنند.
به بیان دیگر، یک تست چندمتغیره اطلاعات بیشتری درباره ترکیب طراحی آشکار میکند؛ به این معنی که کدام ترکیب طراحی برای یک صفحه تاثیرگذارتر است و عناصر درگیر چگونه با هم در تعامل هستند.
انجام تست چندمتغیره تصویری کلی ارایه میکند از اینکه بازدیدکنندگان چه چیز را بیشتر دوست دارند و چه نوع طراحی موجب میشود که بیشتر تبدیل شوند. تست چندمتغیره، از بین تمامی ترکیبهای ممکن، به موردی اشاره دارد که بهتر کار میکند و منجر به نرخ تبدیل بالاتری میشود.
تست چندمتغیره به ترافیک بیشتری نسبت به تست A/B نیاز دارد و برای وب سایتهای جدیدی که هنوز بازدیدکننده زیادی ندارند، به درستی کار نمیکند.
معایب تست چندمتغیره
عیب تست چندمتغیره این است که تغییر همزمان چند متغیر در یک تست به شما نمیگوید که کدام متغیرها تاثیر مثبت داشتهاند و کدام تاثیر منفی. همانگونه که پیشتر هم اشاره شد، تست چندمتغیره یک تصویر کلی ارایه میکند، نه نتایج و تحلیل همراه با جزییات. بنابراین ممکن است حتی با پیادهسازی نسخهای که در تست موفق بوده است دچار افت تبدیل شوید.
همچنین از آنجا که تست چندمتغیره همزمان چند ترکیب مختلف را درگیر میکند، برای رسیدن به نتایج قابل قبول به ترافیک بالایی نیاز دارد. در مقایسه با تست A/B که ترافیک تنها بین دو نسخه تقسیم میشود، در تست چندمتغیره بسته به تعداد ترکیبهایی که تست میشوند، ترافیک بین ۳، ۴، ۵ یا بیشتر نسخه تقسیم میشود.
مزایای تست چندمتغیره
مزیت اصلی تست چندمتغیره این است که اجازه میدهد طرحبندیهای مختلف را تست کنید و موردی را شناسایی کنید که منجر به تبدیل بیشتر بازدیدکنندگان شده است. وقتی طرحبندی موفق را شناسایی کردید، میتوانید تست A/B را روی عناصر آن اجرا کنید و صفحههای وب سایت را بهبود بخشید.
معایب تست A/B
در انجام تست A/B با محدودیت تعداد عناصری که تست میشوند مواجه هستید. در یک تست A/B منفرد، در هر زمان فقط میتوانید یک متغیر داشته باشید، بنابراین تست همه عناصر یک صفحه که ممکن است در بهبود نرخ تبدیل موثر باشند، مدت زمان زیادی طول خواهد کشید.
مزایای تست A/B
تست A/B تاثیر یک متغیر را روی طراحی وب سایت یا روی شاخصهای کلیدی کارایی مانند نرخ تبدیل و درآمد، نمایان میکند.
علاوه بر این، پیادهسازی و ردگیری تست A/B ساده است.
سخن پایانی
تست A/B و تست چندمتغیره ابزارهایی عالی برای کسانی هستند که فهمیدهاند در بازاریابی آنلاین بدون تست و تحلیل درست نمیتوانند به پاسخ درست برسند. تست تغییراتی که میخواهید روی وب سایت خود اعمال کنید، بهترین راه برای صرفهجویی در پول و زمان است.
[box type=”info” align=”aligncenter” class=”” width=””]مجموعه ابزارهای روزنِما به شما کمک میکند تا به آسانی تست A/B را روی صفحههای وب سایت خود اجرا کنید. به کمک سامانه تست A/B میتوانید وب سایتهایی را که با وردپرس، PHP و یا HTML (یا هر زبانی که خروجی HTML تولید میکند) ساخته شدهاند تست کنید.