انتخاب مناسب بین پرسشهای باز و پرسشهای بسته در نظرسنجی به شما اجازه میدهد تا تنها اطلاعاتی را جمع آوری کنید که بتوانید به کمک آنها بهترین خدمات را به مشتریان و بازدیدکنندگان ارایه کنید.
اجازه دهید تا ابتدا تعریفی از پرسش باز و پرسش بسته ارایه کنیم.
پرسشهای باز حاوی گزینههای از پیش مشخص برای پاسخ نیستند. برای مثال، «هدف شما از مطالعه این نوشته چیست؟ پاسخ خود را در کادر زیر وارد کنید.»
پرسشهای بسته حاوی پاسخی یک کلمهای یا عددی یا انتخاب یکی از گزینههای از پیش مشخص شده هستند. برای مثال، «هرچند وقت یکبار از این وب سایت بازدید میکنید؟ روزی یک بار، هفتهای یک بار، ماهی یک بار یا سالی یک بار؟»
تفاوت بین این دو نوع پرسش دارای اهمیت است، چون وقتی یک نظرسنجی طراحی میکنید تا بازخوردهای مشتریان یا بازدیدکنندگان را جمع آوری کنید، نوع پرسشها بر نوع پاسخهایی که دریافت میکنید و شکل نگرشی که به آن میرسید تاثیر میگذارد.
چه موقع باید از پرسشهای باز استفاده کنید؟
یک – وقتی میخواهید انواع پاسخهای ممکن را جمع آوری کنید
مزیت بزرگ یک پرسش باز این است که هیچ محدودیتی برای پاسخ وجود ندارد. این امر به این معنی است که پاسخ دهندگان به نظرسنجی میتوانند هر احساسی را که دارند و هرچیزی را که میخواهند شما بدانید بگویند. اما در مقابل پرسشهای بسته به شدت پاسخهای ممکن را محدود میکنند.
دو – وقتی میخواهید جزییات بیشتری جمع آوری کنید
پرسشهای باز به پاسخ دهندگان آزادی و فضای لازم را میدهند تا هرچقدر دوست دارند در پاسخ دادن به جزییات بپردازند. جزییات اضافه کمک میکند تا کیفیت و شفافیت پاسخها بالا رود و در نتیجه بتوانید به اطلاعات دقیقتر و نگرش عملیتری برسید.
سه – وقتی میخواهید چیزی یاد بگیرید که انتظار آن را ندارید
آزادی در پاسخ دادن – با هر طولی و در هر سطحی از جزییات – به این معنی است که گاهی میتوانید از خلال پاسخها به چیزی کاملا منحصر بفرد و غیرمنتظره برسید. چه این چیز یک فرآیند خلاقانه باشد که برای شما صرفه جویی مالی به همراه داشته باشد، چه نکتهای در بازاریابی باشد که پتانسیل تقویت برند شما را داشته باشد، این پاسخهای دور از انتظار میتوانند بسیار باارزش باشند.
چهار – وقتی میخواهید پاسخهای مناسب برای موضوعهای پیچیده دریافت کنید
گاهی یک پرسش باز تنها راه ممکن برای جمع آوری پاسخهای مورد نیاز است. در وضعیتی که نیاز به زمینه سازی و توصیف و تشریح کامل باشد، یک بله/خیر ساده یا پاسخ چند گزینهای تنها کاری که انجام میدهد آسیب رساندن است. برای مثال وقتی از کسی میخواهید که یک تصمیم را توضیح دهد یا یک مشکل را گزارش کند، پرسشهای باز بهترین نتیجه را به همراه دارند.
پنج – وقتی میخواهید پاسخ دهنده را به پاسخگویی خلاقانه و خود-توصیفی ترغیب کنید
وقتی به پاسخ دهندگان فضای لازم برای بیان آزادانه را میدهید، برخی از آنها چنان شیوایی و خلاقیتی از خود بروز میدهند که شما را شگفت زده خواهد کرد. یک پرسش باز پاسخ دهنده را آزاد میگذارد تا بازخورد و ایدههای خودش را به زبان خودش به شما انتقال دهد. ممکن است حتی پاسخهایی به شکلهای دور از انتظار دریافت کنید، مانند یک شعر یا لینکی به یک نوشته وبلاگ که پاسخ دهنده پیشتر در مورد پرسش نوشته است.
شش – وقتی میخواهید بفهمید پاسخ دهندگان چگونه فکر میکنند
پرسشهای باز چیزهای بزرگی را در مورد عملکرد ذهنی پاسخ دهندگان آشکار میکنند. از قدرت استدلال و فرآیند تفکری آنها گرفته تا زبانی که آنها به کمک آن ذهنیات خود را منتقل میکنند، شما میتوانید با خواندن فکر آنها از خلال واژههای آنها چیزهای بسیار زیادی یاد بگیرید.
هفت – وقتی میخواهید چیزی بپرسید که درباره آن نمیدانید
مساله اصلی در مورد پرسشهای بسته این است که باید تا حدودی بدانید که پاسخهای مورد انتظارتان چه هستند. برای مثال اگر دارید یک فرضیه را تست میکنید، به سادگی میتوانید گزینههایی برای پاسخها بیابید که فرضیه را تایید یا رد کنند. اما استفاده از پرسشهای باز اجازه میدهد تا برای شکل گیری یک فرضیه مواردی را شناسایی کنید که هنوز به قدر کافی در مورد آنها نمیدانید.
چه موقع باید از پرسشهای بسته استفاده کنید؟
دیدیم که پرسشهای باز – در صورت استفاده درست – چه مزایایی زیادی به همراه دارند. اما این نوع پرسش برای هر موقعیتی مناسب نیست؛ زمانهایی هست که بهتر است از طرح پرسشهای باز پرهیز کنید.
یک – وقتی میخواهید تجزیه و تحلیل را ساده نگهدارید
مقایسه، ربط دادن و تحلیلهای آماری وقتی با پاسخهایی آزادانه به پرسشهای باز مواجه هستید بسیار مشکلتر است. اگر وقت ندارید یا نیروی انسانی کافی برای خواندن، تفسیر و طبقه بندی کلمه به کلمه هر پاسخ ندارید بهتر است به پرسشهای بسته روی آورید مگر این که دلیل خوبی برای طرح پرسش باز داشته باشید.
دو – وقتی نمیخواهید پاسخ دهندگان را عذاب دهید
وقتی پاسخ دهندگان با یک پرسش باز و یک فضای خالی بزرگ برای پاسخ مواجه میشوند، میترسند و دلسرد میشوند. پاسخ دادن به یک پرسش باز نسبت به علامت زدن چند دکمه رادیویی وقت، فکر و زحمت بیشتری میخواهد و پاسخ دهندگان به نظرسنجی این را میدانند. به یاد داشته باشید که پاسخهای آزادانه برای افراد باسواد و خوش بیان آسان است، اما شاید برخی پاسخ دهندگان با اینگونه پرسشها موافق نباشند.
سه – وقتی میخواهید پاسخهای مشخصی بگیرید
در پرسشهای باز کنترل نحوه پاسخگویی کاملا در اختیار پاسخ دهنده است. اگر پرسش به قدر کافی روشن نباشد، ممکن است پاسخ دهندگان پاسخهایی مبهم بدهند یا پرسش را درست برداشت نکنند و در پاسخ روی موضوعی جانبی تمرکز کنند که مورد توجه شما نباشد. ریسک استفاده از پرسشهای باز این است که ممکن است پاسخها ناکافی یا نامرتبط با نیازهای شما باشند یا یک جمله باارزش در بین پاسخی طولانی و نامفهوم گم شود.
چهار – وقتی میخواهید نوع پرسشها را متعادل کنید
اگر در نظرسنجی چند پرسش باز گنجاندهاید، بهتر است نظرسنجی را زیاد طولانی نکنید و در انتها چند پرسش بسته طرح کنید. شاید پاسخ دهندگان از پاسخ آزادانه خوشحال شوند و آنچه را واقعا در ذهن دارند بیان کنند اما نباید احساس کنند که نظرسنجی یک تکلیف مقاله نویسی است.
پنج – وقتی میخواهید پاسخهای باز داشته باشید به جای پرسشهای باز
گاهی آنقدر که گزینههای پاسخ مهم هستند خود پرسش مهم نیست. اگر چیزی بپرسید که شبیه پرسش بسته است، اما اجازه پاسخهای آزادانه را بدهید میتوانید از برخی از پاسخ دهندگان اطلاعات اضافهتری دریافت کنید. برای مثال یک پاسخ ساده بله/خیر میتواند به «بله، اما …» یا «خیر، و …» تبدیل شود و موجب شود که پاسخ دهنده چیزهای بیشتری درباره موضوع مورد نظر بگوید.
نتیجه گیری
اول، فکر کنید. هر بار که میخواهید که پرسشی برای نظرسنجی طرح کنید، مزایا و معایب باز بودن آن را مرور کنید. ببینید که آیا به پاسخهای قابل کمّی شدن برای تحلیلهای آماری نیاز دارید یا به پاسخهای آزادانه توصیفی و تشریحی.
دوم، عمل کنید. نظرسنجی را بفرستید و پاسخها را تحلیل کنید. گزارشها را برای هرکس که به آنها نیاز دارد بفرستید و برای گامهای بعدی برنامه ریزی کنید.
سوم، بررسی کنید. پرسشهای باز و میزان پاسخگویی به آنها را بررسی کنید تا ببینید آیا رویکرد جدید شما به پرسشهای باز موجب بروز تفاوتهایی در رفتار پاسخ دهندگان شده است. از تحلیلگران دادهها بپرسید که آیا این شیوه استفاده از پرسشهای باز و بسته باعث شده که کار آنها راحتتر شود. دانش و مزایای رقابتی حاصل را ارزیابی کنید.
مرجع: questback.com