تست A/B روشی عالی برای بهینهسازی نرخ تبدیل است، چون به کمک آن میتوانید مناسبترین شیوه نمایش یا بکارگیری عناصر موثر در تبدیل را برای یک فروشگاه اینترنتی شناسایی کنید. دانستن اینکه بازدیدکنندگان چه چیزی دوست دارند و چه چیز باعث میشود که بیشتر تبدیل به خریدار شوند، میتواند فروش را افزایش دهد و کسب و کار را سودآور کند.
با استفاده از تست A/B میتوانید کشف کنید که چه چیز موجب بالا رفتن نرخ تبدیل میشود و چه تغییراتی موجب افزایش چشمگیر درآمد میشود. برای مثال، اگر نمیتوانید در مورد تیتر یک صفحه فرود یا آنچه برای توصیف یک کالا باید ارایه کنید، تصمیم بگیرید، تست A/B را شروع کنید و پاسخ درست را پیدا کنید.
از کجا باید شروع کنید؟
فرض بر این است که شما بر اهمیت بهینهسازی نرخ تبدیل واقف هستید و تصمیم گرفتهاید که از تست A/B یا تست چندمتغیره استفاده کنید. اما با یک مساله بزرگ مواجه هستید: هیچ ایدهای در مورد اینکه چه چیز را تست کنید یا چگونه تست کنید ندارید!
باید گفت که هیچ فرمول استانداردی برای تست A/B وجود ندارد، ولی برخی راهنماییها برای موفقیت در اجرای تست A/B ارایه شده است.
اولین گام در هر فرآیند بهینهسازی نرخ تبدیل، تجزیه و تحلیل دادههاست. شاید اینکار بهترین منبع برای ایدههای تست باشد. نه فقط میتواند منبع دستیابی به ایدههای تست باشد، بلکه میتواند موجب کشف مشکلات و یافتن راه حلهای سفارشی شده برای جنبههای مختلف وب سایت شود. فاز تجزیه و تحلیل از آن جهت نقشی حیاتی در فرآیند دارد که بر تصمیمها و اقدامات آینده تاثیر مستقیم دارد. بنابراین یک نرمافزار تجزیه و تحلیل وب سایت به شما کمک میکند تا دادههای فروشگاه اینترنتی خود را ردگیری کنید و همیشه اعداد و ارقام و آمارها را کنترل کنید.
[box type=”note” align=”aligncenter” class=”” width=””]به کمک ابزارهای روزنما میتوانيد تعداد بازديدهای انجام شده از وب سايت خود را به تفكيك مبداهای مختلف مشاهده كنيد.
تحقیق کیفی مزیت بزرگی در تجارت الکترونیکی به همراه دارد: اطلاعات مستقیم درباره مشتریان از خود مشتریان.
چگونه؟ از نظرسنجیهای خوشهبندی شده برای کشف حقایقی استفاده کنید که به کمک تجزیه و تحلیل کمّی دادهها نمیتوان به آنها رسید؛ مواردی مانند: نحوه فکرکردن مشتریان و عقیده آنها در مورد کسب و کار آنلاین شما. میتوانید نظرسنجیها را به برخی خوشههای بازدیدکنندگان نمایش دهید. همچنین میتوانید به کمک روشهای پویا درنظرسنجی، برخی پرسشها را براساس پاسخ پاسخدهندگان به پرسشهای قبلی تعیین کنید؛ به این ترتیب پرسشها برای همه بازدیدکنندگان یکسان نخواهد بود و به نتایج بهتری خواهید رسید.
راه دیگر برای بررسی رفتار مشتریان و رسیدن به ایدههای تست A/B، استفاده از نقشههای حرارتی و ردیابی کلیک است. ردیابی کلیکهای کاربر میتواند به آگاهی عمیقی از رفتار او منجر شود. نقشههای حرارتی آشکار میسازد که کاربران، وب سایت را چگونه میبینند، چه عناصری آنها را جذب میکند و چرا در مقابل درخواست عمل مقاومت میکنند.
چه چیزی روی یک وب سایت تجارت الکترونیکی باید تست شود؟
فرآیند تست A/B باید همراستا با اهداف کسب و کار و تبدیل، طراحی شود. بنابراین اینکه همه چیز را تست کنیم بدون اینکه بدانیم دنبال چه نتایجی هستیم، کار درستی نیست. اهداف خود را مد نظر قرار دهید و براساس آنها اقدام کنید.
در یک وب سایت تجارت الکترونیکی موارد زیر را میتوانید تست کنید:
- محتوا شامل تیترها، متنها، توصیفهای کالا، توضیحها و … . توجه داشته باشید که واژهها میتوانند منجر به اختلافی فاحش بین کسب و کارها شوند. ارسال پیام، به شیوه درست و به مخاطبان درست، نرخ تبدیل را یکباره بالا خواهد برد.
- تصاویر و فیلمها. برخی مواقع مردم ترجیح میدهند که از روی نوشتههای وب سایت گذر کنند و فقط تصاویر را نگاه کنند. همیشه از تصاویر با کیفیت بالا و مرتبط با موضوع در وب سایت استفاده کنید.
- دکمههای درخواست عمل
- طراحی شامل فونتها، رنگها، محل عناصرروی صفحه و … . کل وب سایت باید طراحی واحدی داشته باشد که آن هم باید سازگار با هویت برند باشد. از رنگهای سازگار با هم استفاده کنید و همیشه معنی هر رنگ را کنترل کنید، چون تاثیر شگرفی روی بازدیدکنندگان دارد.
مزایای تست A/B
یکی از مهمترین مزایای تست A/B این است که به کمک آن به محتوای بهبود یافته دست پیدا میکنید. امروزه در تجارت الکترونیکی، ضروری است که نوع درستی از محتوا را تهیه کنید و مخاطبان پیام مناسبی از شما دریافت کنند. اگر وب سایت با زبان آشنایی با مخاطبان ارتباط برقرار نکند، احتمال اینکه آنها فروشگاه آنلاین شما را ترک کنند و سراغ فروشگاه اینترنتی دیگری بروند، خیلی زیاد است.
همچنین وقتی با تصمیمگیریهای مهم مواجه میشوید، تست A/B به دلیل قابل اطمینان بودن، ریسکهای تصمیمگیری را کاهش میدهد. انجام پیوسته تست A/B، مشخص میکند که چکاری باید انجام دهید و چکاری نباید انجام دهید و خواهید فهمید که چه تصمیمی باید بگیرید.
با تست A/B، گزینهای به نام شکست وجود ندارد. آمارهای حاصل از تست A/B به شما میگوید که نسخه جدید نتیجه بهتری داشته است یا نسخه اصلی. بنابراین به کمک تست A/B فرضیه خود را تست میکنید و به این نتیجه میرسید که وضعیت موجود را حفظ کنید یا تغییر را اعمال کنید؛ یا فرضیهای دیگر برای تست در نظر بگیرید.
تست A/B ارزانتر از این است که وب سایت خود را مستقیما تغییر دهید. درصورتیکه تصمیم به تغییر وب سایت بگیرید بدون اینکه اول تغییر مورد نظر خودتان را تست کنید، باید هزینه و زمانی را برای برنامهنویسی و طراحی صرف کنید. در اینصورت راهی ندارید که بفهمید آیا پول و زمانی که صرف کردهاید، موجب افزایش درآمد و جبران هزینهها میشود یا نه. اما اگر تغییرات مورد نظر خود را تست کنید، میتوانید بفهمید که آیا تغییرات ارزش پیادهسازی دارد یا نه و در نتیجه میتوانید از هدردادن پول و زمان جلوگیری کنید.
[box type=”note” align=”aligncenter” class=”” width=””]به کمک سامانه تست A/B با داشتن حداقل دانش در برنامهنویسی و طراحی سایت، صفحههای وب سایت خود را تست کنید. سامانه تست A/B ابزارهایی را برای سایتهایی که با وردپرس، PHP و یا HTML پیاده سازی شدهاند فراهم کرده است که به راحتی میتوانید از آنها برای اجرای تست A/B استفاده کنید.