راهنمای مقدماتی بهینه‌سازی وب سایت

بهینه‌سازی وب سایتبهینه‌سازی وب سایت تاکتیکی غیرقابل اجتناب در بازاریابی است، چون ارتباطی قوی با فروش دارد. با هر هدفی که وب سایت خود را راه‌اندازی کرده باشید، اگر می‌خواهید در کسب و کار خود اول باشید یا فقط بخواهید در گردونه رقابت باقی بمانید، به یک استراتژی بهینه‌سازی تبدیل خوب نیاز خواهید داشت.

اما با وجود ابزارها و تکنیکهای جدید جای هیچ نگرانی نیست و بهینه‌سازی نرخ تبدیل برای همه وب مسترها در دسترس است. به این ترتیب کار برای آنهایی که ایده‌های زیادی برای ارتقا و ترویج کالاها و خدمات خود دارند، راحتتر هم شده است.

در این نوشته به بررسی مختصر بهینه‌سازی سایت می‌پردازیم. برای اینکه به بهترین نتایج در کسب و کار خود برسید، ایده‌هایی درباره اینکه از کجا شروع کنید، به چه چیزهایی نیاز دارید و چگونه آنها را انجام دهید، ارایه می‌کنیم.

بهینه‌سازی وب سایت یعنی چه؟

بهینه‌سازی به هر کاری اشاره دارد که باعث می‌شود وب سایت برای کاربران دوست داشتنی و جالب شود، در عین اینکه برای بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو کاربردی‌تر باشد. در یک کلام فرآیند کلی بهینه‌سازی عبارتست از ساخت بستری که موجب افزایش ترافیک وب سایت، افزایش زمان بودن در وب سایت و افزایش فروش شود؛ ساخت این بستر نیازمند طراحی و محتوای خوب و قابل استفاده بودن وب سایت است.

چه چیز را و چگونه می‌توانید بهبود دهید؟

برای اینکه به بازدید بیشتر و فروش بیشتر برسید، باید هر جنبه از وب سایت را همراستا با اهداف اصلی کسب و کار خود بسازید.

می‌توانید وب سایت را برای بازدیدکنندگان یا موتورهای جستجو بهینه کنید، اما توجه داشته باشید که این دو نقاط مشترک زیادی با هم دارند. سعی موتورهای جستجو بر این است که اطلاعات را به گونه‌ای تفسیر کنند که بیشتر برای افراد در دسترس باشد و بهینه‌سازی هم تلاش می‌کند که وب سایت به خواسته‌های کاربران واکنش بهتری نشان دهد.

در هر وب سایتی می‌توانید روی بهینه‌سازی موارد زیر کار کنید:

ساختار وب

وب سایت را هرچه می‌توانید منسجم‌تر و ساده‌تر کنید. عمق صفحه‌ها را در دسترسی به زیرمجموعه‌ها و صفحه‌های کالاها و خدمات کم کنید تا آنها را دسترس‌پذیرتر کنید.

طراحی

طراحی به گونه‌ای باشد که قابلیت تنظیم و نمایش روی دستگاههای مختلف را داشته باشد. علاوه بر این به عناصری که روی فروش تاثیر دارند، توجه ویژه داشته باشید (دکمه‌های درخواست عمل، طرح‌بندی صفحه‌های فرود، محل عناصر راهبری و …).

کپی

می‌توانید از محتوای قابل درک، متقاعدکننده و روشن در عبارتهای فروش استفاده کنید.

قابلیت استفاده

رفتار بازدیدکننده را رصد کنید و مطمئن شوید که می‌تواند به درستی از امکانات وب سایت استفاده کند. مواردی همچون: بازدیدکنندگان چه درکی از وب سایت دارند؛ چگونه واکنش نشان می‌دهند؛ و آیا به سادگی می‌توانند عمل مورد نظر شما را انجام دهند.

کد

هرچه وب سایت ساده‌تر و واضح‌تر باشد، بهتر توسط موتورهای جستجو درک می‌شود. همچنین سرعت سایت (یک عامل مهم از دید بازدیدکننده) هم بهبود می‌یابد.

بهینه‌سازی نرخ تبدیل هم مانند هر تاکتیک بازاریابی دیگری نیازمند برنامه‌ریزی است. گامهای اصلی در برنامه‌ریزی عبارتند از:

  1. اهدافی را که می‌خواهید به آنها برسید و زمان رسیدن به آنها را تعیین کنید. شاخصهای کلیدی کارایی را تعیین و آنها را رصد کنید. اهداف می‌توانند مواردی شبیه به اینها باشند: افزایش نرخ تبدیل به میزان ۲٪، دو برابر شدن ثبت نام برای خبرنامه، افزایش میانگین ارزش سفارش.
  2. پیدا کنید که چه چیز موجب راه افتادن تبدیل می‌شود و موانع موجود در مسیر تبدیل چیست. چرا بخشی از بازدیدکنندگان سایت را ترک می‌کنند، از چه چیز خوششان نیامده است؟ بازدیدکنندگان کدام صفحه‌ها را کمتر دوست دارند و بیشتر آنها را ترک می‌کنند؟ می‌توانید هم از داده‌های کمّی (داده‌های تحلیلی) استفاده کنید و هم از داده‌های کیفی (نظرسنجی‌ها).
  3. به کمک اطلاعاتی که در مورد بازدیدکنندگان، علاقمندیهای آنها و انتظارهای آنها جمع‌آوری کرده‌اید، وب سایت را بهبود دهید. حتما تغییراتی را که می‌خواهید اعمال کنید، اول تست کنید.
  4. فرآیند را تکرار کنید. بهینه‌سازی سایت یک فرآیند پیوسته است و باید همواره آن را با تغییرات بازار، تکنولوژی جدید و سلیقه مشتریان سازگار کنید.

برای این کارها به چه ابزارهایی نیاز دارید؟

گرچه بهینه‌سازی وب سایت پیچیده به نظر می‌رسد، ولی هر وب مستر یا بازاریاب اینترنتی می‌تواند آن را انجام دهد. کافی است اراده لازم برای بهبود وب سایت، صبر و شکیبایی برای رصد و تحلیل داده‌ها و تمایل برای تست ایده‌های بازاریابی خود را داشته باشد. در این راه ابزارها هم کمک می‌کنند تا فرآیند ساده‌تر شود. برخی از این ابزارها عبارتند از:

  • ابزارهای تست (تست A/B، تست چندمتغیره، تست قابلیت استفاده)
  • ابزارهای رهگیری و ابزارهای خوشه‌بندی ترافیک
  • ابزارهای رهگیری چشمی و نقشه‌های حرارتی
  • ابزارهای نظرسنجی از کاربران
  • ویرایشگرها بصری و ویژوال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *