راهنمای جامع بهینه سازی نرخ تبدیل – فصل دهم

فصل دهم

برخی نکته‌های کاربردی برای بهینه سازی نرخ تبدیل

نکته‌های بهینه سازی نرخ تبدیلدر فصل پایانی این راهنما لیستی از نکته‌های کاربردی برای بهینه سازی نرخ تبدیل ارایه شده است که کمک می‌کنند در رقابت با دیگران برتری داشته باشید. مانند همیشه رویکرد شما باید منطبق بر ویژگی خاص وب سایت شما باشد. سعی کنید چیزی را که برای شما و برای کاربران خوب به نظر می‌رسد پیدا کنید، سپس تحلیل کنید، تست کنید و تکرار کنید.

توجه داشته باشید که اگر بدون مطالعه فصلهای قبلی به این فصل آمده باشید، حتما گمراه و سردرگم خواهید شد. توصیه می‌شود برگردید و از فصل اول شروع کنید. این امر اهمیت زیادی دارد و جلوی اشتباههای ناشی از توجه محض به این نکته‌ها را می‌گیرد.

۱- سرعت سایت

تاثیر این نکته ساده بر کسی پوشیده نیست. برخی مطالعات نشان داده است که تنها یک ثانیه تاخیر در بارگذاری صفحه می‌تواند موجب کاهش ۷ درصدی تبدیل شود. بنابراین به سرعت وب سایت خود توجه کنید تا مطمین شوید زحماتتان برای بهینه سازی بیهوده نبوده است.

۲- ارزش واقعی

وب سایت خود را به عنوان فروشنده خستگی ناپذیر خود تصور کنید. هر فروشنده‌ای که برای کار خود ارزش قایل باشد بی‌تردید در بازاریابی روی ویژگی‌های جذاب کالا یا خدمت خود تاکید می‌کند. وب سایت خود را دوباره بررسی کنید و مطمین شوید که ارزش واقعی کار خود را عرضه می‌کنید.

برخی راههای پیشِ رو عبارتند از:

  • اثبات اجتماعی. رضایتمندی کاربران می‌تواند موجب احساس امنیت در سایر کاربران شود. اگر نظرهای مثبتی از کاربران دارید حتما تعدادی از آنها را در وب سایت و در معرض دید سایرین قرار دهید. می‌توانید از برخی از مشتریان خود که از کار شما رضایت کامل داشته‌اند بخواهید تا نظرهای خودشان را درباره شما بیان کنند (اگر این مشتریان، معروف و خوش نام هم باشند که چه بهتر!).
  • از اعتبار سایرین استفاده کنید. نوع دیگری از اثبات اجتماعی است با این تفاوت که به جای گواهی‌های رضایتمندی از لوگوی برخی برندهای قابل اعتماد در جهت ارتقای برند خود استفاده می‌کنید.
  • انجمن بسازید. به کاربران این فرصت را بدهید تا در ارایه نظرها، بازخوردها و بررسی‌ها شرکت کنند. این کار به کاربران حس تعلق داشتن را القا می‌کند و موجب تقویت جایگاه آنها می‌شود و علاوه بر این موجب رشد آنهایی می‌شود که می‌خواهند در بحثها شرکت کنند.
  • ارجاعها. هرگز قدرت انتقال شفاهی و معرفی دوستانه را دستِ کم نگیرید. گرچه رشد به واسطه انتقال شفاهی و کلامی بسیار اهمیت دارد، اما از ایجاد انگیزه‌هایی مانند تخفیف و پاداش به کسانی که دیگران را به سایت شما هدایت می‌کنند هم غافل نشوید.

موارد بالا تنها اندکی از راههای رایگان یا ارزان برای جذب کاربر بیشتر به وب سایت است.

۳- میانگین مبلغ سفارش را بالا ببرید

در اینجا به چند روش برای افزایش میانگین مبلغ سفارش اشاره می‌کنیم. توجه داشته باشید که گاهی بدون بهبود نرخ تبدیل هم می‌توانید درآمد خود را بهبود دهید.

  • بسته سازی. چند کالای مکمل همدیگر را گردآوری کنید و به کاربر برای خرید همه آنها با هم تخفیف بدهید. این کار حتی می‌تواند موجب شود که کاربران بیش از چیزی که می‌خواهند خرید کنند.
  • ترغیب کردن. ترغیب کردن به شکلهای مختلفی انجام می‌شود؛ برای مثال حمل و تحویل رایگان برای سفارشهای بالای ۱۰۰ هزار تومان که باعث می‌شود مشتریان بیشتر خرج کنند. یادآوری اینکه سفارش مشتری چقدر با حمل و تحویل رایگان فاصله دارد می‌تواند موجب ترغیب مشتری به سفارش بیشتر و در نتیجه افزایش فروش شود.
  • مشوق‌ها. خرید از فروشگاهی که به ازای هر خرید، مبلغی یا کالایی را به خیریه‌ای اهدا می‌کند می‌تواند مشوقی برای افراد باشد تا از آن فروشگاه خرید کنند. البته این تنها راه نیست و روشهای دیگری هم به این منظور وجود دارد مانند خرید دو تا به جای یکی با همان مبلغ یکی و …
  • پاداش‌ها. برنامه‌های تخفیف به مشتریان دایمی می‌تواند موجب بازگشت کاربران شود. بطور ویژه برنامه‌هایی که پاداش بالاتری به نسبت خرید می‌دهند می‌توانند هم تاثیر مثبتی روی میانگین ارزش سفارش داشته باشند و هم روی تعداد دفعات خرید.
  • بازی‌سازی. بازی‌سازی راهی است که کاربران انگیزه لازم برای انجام کاری را که موجب سود شما می‌شود فراهم می‌کند. بازی‌سازی می‌تواند شامل نمایش نام و امتیاز افراد پیشتاز، فرصتهای برنده شدن، نشانهای انجام کامل فعالیت و کلکسیون افتخارات باشد.

۴- چقدر مورد پسند هستید؟

  • مبایل پسند. یک فرصت خوب این است که کاربری که به کمک مبایل یا تبلت به سایت وارد می‌شود بدون هیچ مشکلی بتواند از امکانات وب سایت استفاده کند. اگر یک کاربر نتواند به درستی از سایت استفاده کند، پس انگیزه‌ای برای مشتری شدن ندارد.
  • مرورگر پسند. همه مرورگرها به یک شکل ساخته نشده‌اند. اما آیا می‌دانید معمول‌ترین مرورگرها بین کاربران شما کدامها هستند؟ آیا وب سایت شما روی آنها به درستی کار می‌کند؟ تحقیق کنید و مطمین شوید که وب سایت روی مرورگرهای مختلف درست کار می‌کند و اگر مواردی هست که موجب عملکردِ بدِ وب سایت روی مرورگر خاصی می‌شود، آن را رفع کنید تا احتمال تبدیل را افزایش دهید.
  • حفظ حریم خصوصی. خوب است که به کاربران نشان دهید که اطلاعات آنها امن است. مواردی مانند استفاده از SSL، نشانهای اعتماد و اثبات اجتماعی می‌توانند در این راه مفید باشند و نگرانی‌ها را برطرف کنند. مطمین شوید که پیوندی به صفحه سیاست حفظ حریم خصوصی در پایین همه صفحه‌ها دارید.
  • کاربر پسند. هیچ کاربری از سادگی استفاده، سریع بودن و واضح بودن وب سایت شکایت نمی‌کند. یک وب سایتِ خالی از اشتباه قطعا یک وب سایت معتبر خواهد بود.
  • کلیک پسند. کاربر چند کلیک باید بکند تا به چیزی که از نظر شما تبدیل محسوب می‌شود برسد؟ آیا تابحال تعداد این کلیکها را شمرده‌اید؟ به کم کردن تعداد کلیکها فکر کنید. به روشن‌ترین و ساده‌ترین راه رسیدن به درآمد فکر کنید.
  • زمان پسند. اطلاعات موجود در صفحه فرود باید بر اساس میزان اهمیت اولویت بندی شوند. بطور معمول شما حدود پنج ثانیه وقت دارید تا کاربر را قانع کنید در وب سایت بماند. پس تا جای ممکن از لحظه‌ها استفاده کنید. چقدر قلاب شما خوب است و چقدر حس اطمینان را به کاربر القا می‌کنید؟
  • فیلم پسند. یک فیلم روی صفحه فرود می‌تواند انگیزه تبدیل را افزایش دهد. فیلمها می‌توانند موجب بروز واکنشهای احساسی در کاربران شوند و آنها را به تبدیل شدن ترغیب کنند. سرویسهایی را برای نمایش فیلم در نظر بگیرید که کاربران نیازی به دانلود افزونه‌های اضافه برای دیدن فیلم نداشته باشند.
  • امتیازدهی و ثبت دیدگاه. اگر وب سایت شما دارای سیستم امتیازدهی به کالاها یا خدمات است مواظب باشید که یکطرفه قضاوت نکنید و فقط امتیازهای مثبت را نمایش ندهید. تنها نتیجه حذف تمام بازخوردهای منفی این است که اعتبار شما بین کاربران زیر سوال می‌رود. اگر اجازه ثبت دیدگاه در سایت خود را می‌دهید از کیفیت دیدگاههای ثبت شده اطمینان حاصل کنید. مطالعات نشان داده است که اصلاح غلطهای املایی و نگارشی در دیدگاهها موجب افزایش تبدیل می‌شود. به یاد داشته باشید که جزییات مهم هستند!

نتیجه گیری

نتیجه گیری حالا که یک حرفه‌ای در بهینه سازی نرخ تبدیل هستید، گام بعدی چیست؟

اگر پشتیبانی سازمانی برای شما یک چالش بود حالا ابزارهایی دارید که به کمک آنها می‌توانید از کار خود دفاع کنید.

حالا راه درست ساختن یک نقشه بهینه سازی نرخ تبدیل را می‌دانید و ابزارهای لازم برای اجرای تستهایی که شما را در مسیر درست قرار می‌دهند در اختیار دارید.

گرچه ممکن است این یک جمله تکراری به نظر برسد، اما یکبار دیگر روی این نکته تاکید می‌کنیم که: بهینه سازی فرآیندی است راهبردی و تکراری. علیرغم این واقعیت که حالا دیگر شما مبتدی نیستید، اما به یاد داشته باشید که همیشه جا برای بهبود هست. نسخه‌های برنده تست شده همیشه برنده نمی‌مانند، بنابراین آسوده خاطر نباشید. سعی کنید همیشه در صدر بازی جای بگیرید.

چند نکته را در شروع سفر بهینه سازی به یاد داشته باشید

  • هرگز تست کردن به پایان نمی‌رسد.
  • حدس و گمان برای شروع خوب است ولی برای ادامه کافی نیست.
  • اجازه ندهید عقاید سد راه حقایق شوند.
  • صرف هزینه بیشتر برای تبلیغات بدون برطرف کردن موانع در قیف تبدیل، تنها دور ریختن پول است.
  • هر چیزی را تست کنید اما نه همه را به یکباره.
  • و هر موقع پرسشی برای شما پیش آمد به این راهنما و روزنِما مراجعه کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *