مقدمه
راهنمای جامع بهینه سازی نرخ تبدیل به شما کمک میکند تا بازدیدکنندگان منفعل وب سایت خود را به کاربرانی فعال که درگیر محتوای وب سایت میشوند یا خرید انجام میدهند تبدیل کنید.
این راهنما شما را در آشنایی با موضوعهای اساسی بهینه سازی نرخ تبدیل همراهی میکند – از اینکه چرا این موضوع اهمیت دارد تا جایی که بتوانید برنامه ریزی لازم برای تست و بهینه سازی را انجام دهید. با مواردی آشنا میشوید که کمک میکند تا کارایی وب سایت خود را بهبود دهید؛ مواردی مانند: بهینه سازی صفحههای فرود، بهبود تجربه کاربر و آشنایی با ابزارهایی برای تحلیل و آنالیز.
این راهنما نگرش شما را به موضوع بهینه سازی تغییر خواهد داد و برخی برداشتهای نادرست را رفع خواهد کرد.
ابتدا یک تعریف
بهینه سازی نرخ تبدیل روشی است که با استفاده از تجزیه و تحلیل و بازخورد کاربران، بازدهی وب سایت خود را بهبود میدهید. بهینه سازی نرخ تبدیل میتواند برای بهبود معیارهایی در وب سایت که برای کسب و کار شما اهمیت دارند بکار گرفته شوند – معیارهایی که اغلب تحت عنوان شاخصهای کلیدی کارایی شناخته میشوند.
به عبارت دیگر بهینه سازی نرخ تبدیل به این معناست که بفهمیم کاربران وقتی به وب سایت وارد میشوند دنبال چه میگردند تا آن را در اختیارشان قرار دهیم. بهینه سازی نرخ تبدیل بسته به اینکه چه شاخصهای کلیدی کارایی را بخواهید بهبود دهید، شکلهای مختلفی به خود میگیرد. گاهی به این معنی است که باید درخواست عمل را آشکارتر و واضحتر کنید یا آن را در صفحههای پرترافیک بگذارید، یا به این معنی است که باید مراحل پیچیده و زمانبر را از قیف تبدیل حذف کنید چون ممکن است همین زمانهای به ظاهر کوتاه جلوی تبدیل را بگیرند.
چرا باید بهینه سازی نرخ تبدیل برای شما اهمیت داشته باشد؟
به چند دلیل باید بهینه سازی نرخ تبدیل برای شما اهمیت داشته باشد. شما برای ایجاد ترافیک به سایت خود هزینه میکنید و نرخ تبدیل بالاتر موجب برگشت بهتر سرمایه گذاری شما میشود. همچنین تبدیلِ درصد بیشتری از بازدیدکنندگانِ فعلی مقرون بصرفهتر از جذب بازدیدکنندگان بیشتر است. علاوه بر بهبود بازگشت سرمایه، بهینه سازی کمک میکند تا آنچه را که بازدیدکنندگان میخواهند پیش از اینکه خسته و ناامید شوند و وب سایت را ترک کنند در اختیارشان بگذارید.
بهینه سازی نرخ تبدیل مهم است
- نرخ تبدیل بالاتر به معنی بازگشت سرمایه بهتر است.
- نسبت به پیدا کردن بازدیدکنندگان بیشتر مقرون بصرفهتر است.
- بازدیدکنندگان کمتر خسته و ناامید میشوند.
اما مهم است درک کنید که بهینه سازی درباره جذب مشتریانِ درست است، نه بهینه سازی کورکورانه نرخ تبدیل یک صفحه یا یک کمپین. اگر افرادی که جذب میکنید برای کسب و کار شما مناسب نباشند، بهینه سازی نرخ تبدیل هیچ اثر مثبتی برای شما نخواهد داشت. این امر بسیار اهمیت دارد که روی پیدا کردن مشتریانی تمرکز کنید که به کالاها یا خدمات شما علاقه دارند و خودشان معرف کسب و کار شما و گسترش آن میشوند. هر چیزی غیر از این به تلف شدن وقت و منابع منجر میشود.
فصل اول
بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟
وقتی در مورد تبدیل صحبت میکنیم منظور این است که بازدیدکننده هنگام بازدید از وب سایت شما کاری را انجام دهد که شما میخواهید.
اما اینکار از نظر شما چه میتواند باشد؟ میتواند ثبت نام برای دریافت خبرنامه ایمیلی باشد، ساخت یک حساب کاربری باشد، یک خرید باشد، دریافت یک برنامه باشد یا هر چیز دیگری.
در هر حال هر کاری که انتظار دارید بازدیدکنندگان انجام دهند، همان چیزی است که باید اندازه گیری کنید و به دنبال بهبود آن باشید.
در مقدمه اشاره کردیم که بهینه سازی نرخ تبدیل روشی است که به کمک تجزیه و تحلیل و بازخورد کاربر، کارایی وب سایت شما را بهبود میبخشد. یک تعریف سادهتر این است: بهینه سازی نرخ تبدیل عبارتست از درک اینکه چرا بازدیدکنندگان تبدیل نمیشوند و یافتن راه حلی برای این مساله.
بهینه سازی نرخ تبدیل هست:
- یک رویکرد ساختیافته و سیستماتیک برای بهبود کارایی وب سایت
- بنا شده بر تجزیه و تحلیل و بازخورد کاربر
- تعریف شده بر اساس اهداف منحصر بفرد وب سایت و نیازهای آن (شاخصهای کلیدی کارایی)
- بکارگیری ترافیک موجود وب سایت و بهترین بهره برداری از آن
بهینه سازی نرخ تبدیل نیست:
- بر اساس حدس و گمان یا آنچه که سایرین انجام دادهاند
- بر اساس نظر و عقیده کسانی که بیشتر پول خرج میکنند
- درباره جذب هرچه بیشتر کاربران بدون در نظر گرفتن کیفیت و تعهد
برخی اصطلاحهای پرکاربرد
مفاهیم زیر پیوسته در بهینه سازی نرخ تبدیل کاربرد دارند، بنابراین در اینجا تعریفی از آنها ارایه شده است.
درخواست عمل
یک دکمه، لینک یا هر عنصر دیگری در صفحه وب که از کاربر میخواهد عملی را که منجر به تبدیل میشود انجام دهد. دکمه «اضافه به سبد» در یک فروشگاه اینترنتی، دکمه «ثبت نام» برای ایجاد حساب کاربری، یک لینک «دریافت برنامه» در یک صفحه فرود، همگی نمونههایی از درخواست عمل هستند.
قیف تبدیل
مسیری اصلی که با طی کردن آن توسط کاربر یک تبدیل انجام میشود. در یک فروشگاه اینترنتی مسیر تبدیل میتواند اینگونه باشد: صفحه اصلی > صفحه نتایج جستجو > صفحه کالا > خرید کالا.
تست A/B یا تست تقسیم
تست یک نسخه از یک صفحه یا یک عنصر در مقابل نسخهای دیگر از همان چیز. در این تست تاثیر هر عنصر در مقایسه با دیگری اندازه گیری میشود، برای مثال تاثیر یک دکمه قرمز رنگ در مقابل یک دکمه سبز رنگ. در تست A/B هر زمان فقط یک چیز تست میشود.
تست چندمتغیره
عبارتست از تست ترکیبهای مختلف از چند عنصر صفحه به منظور تعیین بهترین عملکرد عناصر و بهترین ترکیبها. برای مثال یک تست چندمتغیره برای یک صفحه فرود عبارتست از ترکیبهای مختلفی از تصاویر، نوشتهها و درخواستهای عمل برای پیدا کردن ترکیبی که منجر به بهترین نتایج می شود.
آمار و ارقام
در اینجا به چیزهایی اشاره میکنیم که باید اندازه گیری شوند تا به کمک آنها نرخ تبدیل را مشخص کنید، نقاط مشکلزا را تعیین کنید و برای عمل مناسب برنامه ریزی کنید. این مقادیر را میتوانید به کمک کاربردها و ابزارهای تجزیه و تحلیل وب سایت بدست آورید. برای نمونه میتوانید از ابزارهای روزنما استفاده کنید. آماری که برای بهینه سازی نرخ تبدیل ضروری هستند عبارتند از:
[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]
۱- تعداد کل تبدیلها، تعداد افرادی است که عمل مورد نظر برای تبدیل را انجام دادهاند (مانند خبرنامه ایمیلی، خرید و …)
۲ـ برای پیدا کردن نرخ تبدیل، تعداد کل تبدیلها را بر تعداد کل بازدیدها تقسیم کنید.
برای مثال سایتی با ۵۰۰۰ بازدیدکننده و ۵۰ تبدیل، نرخ تبدیلی برابر با ۱٪ دارد.
[/box]
اما افراد چه مدت از وقت خود را در وب سایت شما صرف میکنند؟ کدام صفحهها را مشاهده میکنند؟ این مقادیر و برخی مقادیر دیگر کمک میکنند تا بتوانید فرضیههای قابل تستی را شکل دهید. نگاه به نرخ پرش و نرخ خروج در کنار معیارهای تعهد، اولین گام در درک وضعیت نرخ تبدیل است.
[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]
۳- نرخ پرش
نرخ پرش درصد افرادی است که پس از دیدن یک صفحه تنها (مانند صفحه فرود) از آن خارج میشوند. نرخ پرش بالا چیز خوبی نیست – به هر دلیل افراد آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا نکردهاند و خیلی زود صفحه را ترک میکنند.
[/box]
[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]
۴ـ نرخ خروج
هر صفحهای یک نرخ خروج مشخص دارد. نرخ خروج عبارتست از درصد افرادی که بعد از دیدن یک صفحه، وب سایت را ترک میکنند. نرخ خروج کمک میکند تا بتوانید آخرین صفحهای را که کاربران قبل از ترک وب سایت مشاهده کردهاند شناسایی کنید. نرخ خروجِ خیلی بالا روی یک صفحه میتواند نشانه یک وضعیت قرمز باشد.
[/box]
[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]
۵- میانگین بودن در وب سایت
میانگین بودن در وب سایت یک معیار تعهد است که ایدهای کلی در مورد اینکه افراد چه مدت در وب سایت شما گشت زدهاند میدهد. نرخ پرش بالا بیانگر پایین بودن میانگین بودن در وب سایت است – بازدیدکنندگان به اندازه کافی در وب سایت نگشتهاند تا آنچه را که شما میخواهید انجام دهند.
[/box]
[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]
۶- میانگین مشاهده صفحهها
میانگین مشاهده صفحهها معیاری است که بیان میکند بازدیدکنندگان پیش از ترک وب سایت چه تعداد صفحه را مشاهده کردهاند. گرچه تعداد بیشتر مشاهده میتواند خبر خوبی باشد، اما میتواند به این معنی هم باشد که اگر تبدیلی صورت نمیگیرد، پس قیف تبدیل واضح و آشکار نیست و بازدیدکنندگان علیرغم میل به تبدیل، در وب سایت سرگردان شدهاند.
[/box]