تست A/B چیست؟
خیلی وقتها بازاریابهای اینترنتی ایدههایی برای تغییر در وب سایت دارند، اما نمیتوانند مطمئن باشند که ایدهشان ایده خوبی است یا نه. تست A/B روشی است که به بازاریابهای اینترنتی اجازه میدهد قبل از هرگونه تغییر در وب سایت، ایده خود را آزمایش کنند. تست A/B شبیه این است: شما نسخه A از وب سایت خود را که همان نسخه اصلی است با نسخههای B و C که همان نسخههای بعد از اعمال تغییرهاست، مقایسه میکنید. مهم نیست که چند نسخه تغییریافته داشته باشید؛ تست A/B به همین شکل عمل میکند و ترافیک وب سایت شما را بین آنها تقسیم میکند.در اینصورت بازدیدکنندگان نسخههای مختلف یک صفحه وب را دریافت میکنند. میتوانید تست را روی همه بازدیدکنندگان خود اجرا کنید یا میتوانید فقط روی بخشی از بازدیدکنندگان که بیشتر به شما علاقمند هستند اجرا کنید.
هر عنصری که تغییر میدهید – مانند تغییر یک تصویر، اندازهای متفاوت برای یک دکمه درخواست عمل یا صفحه ورود اطلاعات طولانیتر – یک تفاوت عمده با نسخه اصلی به حساب میآید و تست A/B منجر به نتایجی مرتبط با همان تغییر میشود.
فرضیه
قبل از اینکه تصمیم بگیرید چه تغییر عمدهای را میخواهید تست کنید، با یک فرضیه شروع کنید. تست A/B یک روش علمی است، بنابراین وقتی به درستی پیاده شود بهترین نتایج را میدهد. یک رویکرد برای پرورش دادن یک فرضیه برای تست A/B، رویکرد دادههاست که از دادههای آماری استفاده میکند (گوگل آنالیتیکس ابزار بسیار خوبی برای اینکار است).
برای مثال، اگر متوجه شدید که زمان ماندن روی یک صفحه (میانگین زمانی که بازدیدکنندگان روی یک صفحه مشخص صرف میکنند) بالاست و نرخ انصراف (درصدی از بازدیدکنندگان که به جای بازدید از سایر صفحهها، وب سایت را ترک میکنند) هم بالاست، ممکن است با مسالهای انگیزشی روی صفحه وب مواجه باشید؛ به این معنی که صفحه انگیزهای برای بازدیدکنندگان به وجود نمیآورد که از سایر صفحههای وب سایت هم بازدید کنند. شاید دکمه «درخواست عمل» (دکمه یا لینکی که در صفحه است و بازدیدکننده با کلیک روی آن اقدام به خرید میکند یا اطلاعات خودش را در اختیار شما قرار میدهد) درست کار نمیکند. حالا که دادهها را بررسی کردهاید، میدانید که دکمه «درخواست عمل» عنصری است که باید تغییر کند و تست شود.
چه چیز باید تست شود؟
تیتر
تیتر اولین چیزی است که بازدیدکننده را با ورود به یک صفحه تحت تاثیر قرار میدهد. بسته به هدف صفحه وب، میتوانید این موارد را تست کنید:
- تیتر مثبت در برابر تیتر منفی
- تیتر بلند در برابر تیتر کوتاه
- تک تیتر در برابر تیتر اصلی و تیتر فرعی
- و …
تصاویر
تصاویر تاثیر به سزایی روی بیشتر افراد دارند. به همین دلیل است که باید از تصاویر با کیفیت بالا که توجه بازدیدکنندگان را به «درخواست عمل» جلب میکند استفاده کنید. عمده آنچه که در مورد تصاویر میتوانید تست کنید عبارتند از:
- مردانه در برابر زنانه
- رنگی در برابر سیاه و سفید
- محصول در برابر اشخاص
- یک تصویر در برابر چند تصویر
کپی
صفحههای کوتاه و مختصر بهتر کار میکنند. براساس تحقیقات NN Group، مردم بین ۱۰ تا ۲۰ ثانیه روی یک صفحه وقت صرف میکنند. بنابراین آنها زحمت خواندن پاراگرافهای طولانی را به خود نمیدهند. چه متنی طولانی داشته باشید، چه کوتاه، اطمینان حاصل کنید که آن را در پاراگرافهایی روشن سازمان دادهاید که با عبارتهایی شروع میشوند که مزایا یا ویژگیها را آشکار میکند.
رنگها
نتیجه نگرفتن از یک وب سایت ممکن است به دلیل چگونگی تاثیر رنگها بر بازدیدکنندگان باشد (مردان و زنان درک متفاوتی از رنگها دارند)، شاید هم به دلیل کُنتراست (تضاد) رنگها باشد. اما تا تست نکنید متوجه علت نمیشوید.
درخواست عمل
نقش یک «درخواست عمل» انجام تبدیل است (برای تبدیل بازدیدکننده به عضو یا تبدیل بازدیدکننده به خریدار). اگر این کار را نمیکند، به این معنی است که باید آن را تغییر دهید، چون «درخواست عمل» عنصر کلیدی تبدیل است. مطمئن شوید که «درخواست عمل» بر همان مزایای معرفی شده در تیتر تاکید میکند.
اثبات اجتماعی
ار بین همه شکلهای اثبات اجتماعی که میتوان تست کرد، رضایتمندی و تایید بازدیدکنندگان مناسبترینها برای تست A/B هستند. شما میتوانید در نمایش صفحهها یک رویکرد استاندارد را برای همه بازدیدکنندگان انتخاب کنید یا میتوانید رویکردهای متفاوتی برای بازدیدکنندگان مختلف داشته باشید و به رضایتمندی بیشتر بازدیدکنندگان برسید (برای مثال، تصویر یک جوان شاد برای بازدیدکنندگان جوان و تصویر یک شخص میانسال شاد برای بازدیدکنندگان مسنتر).
[box type=”note” align=”aligncenter” class=”” width=””]به کمک سامانه تست A/B میتوانید عناصر مختلف بکار رفته در طراحی و طرح بندی صفحههای وب سایت خود را تست کنید.
برداشتهای نادرست درباره تست A/B
تست A/B خیلی وقتگیر است
بر اساس فرضیههای استراتژیک شما، پیادهسازی یک قطعه برنامه جاوااسکریپت و آمادهسازی چند قالب آماده برای استفاده، چند ساعتی بیشتر وقت نمیگیرد. علاوه بر این میتوانید طی یک نظرسنجی از بازدیدکنندگان بخواهید دلایل عدم تمایلشان برای تبدیل را – برخلاف آنگونه که پیشبینی کردهاید – بیان کنند.
نمیدانم چه چیز را تست کنم
میتوانید هر چیزی را تست کنید. مهمترین صفحهها آنهایی هستند که نقشی حیاتی در کسب و کار شما دارند، مواردی مانند:
- یک صفحه فرود که میخواهید به کمک آن اطلاعاتی در مورد بازدیدکنندگان جمعآوری کنید. مانند فرمهای ثبت اطلاعات بازدیدکنندگان در قبال دانلود یک مقاله، یک راهنما یا یک کتاب الکترونیکی رایگان.
- صفحه سبد خرید: این مورد پاشنه آشیل فروشگاههای اینترنتی است. اگر نتوانید مشتریان بالقوه را جذب این قسمت کنید، آنها میروند و هرگز برای یک خرید کامل برنخواهند گشت.
- هر جایی از وب سایت که احساس میکنید نیاز به تغییر دارد.
من به مهارتهای برنامهنویسی نیاز دارم
چنانچه برای ساخت وب سایت از سیستمهای مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده کرده باشید یا بخواهید استفاده کنید، با اندکی تمرین و تجربه میتوانید تغییرات مورد نظر را اعمال کنید. در اندک مواردی هم که نیاز به دانش فنی داشته باشید میتوانید از افراد خبره با صرف هزینهای مناسب بهره ببرید.
اما چنانچه وب سایت به سفارش شما توسط شخص یا تیمی متخصص ساخته شده باشد، میتوانید از خود آنها بخواهید تا کارهای مربوط به تست A/B را برای شما انجام دهند.
همه چیز در هم میپیچد
میتوانید تغییرات را روی بخش کوچکی از ترافیک وب سایت خود تست کنید. مخاطبان خود را بر اساس اهدافتان انتخاب کنید. این بخش کوچک میتواند تنها ۵٪ ترافیک شما باشد و تست نشان خواهد داد که کدام نسخه به نرخ تبدیل بالاتری منجر شده است.
[box type=”note” align=”aligncenter” class=”” width=””]به کمک سامانه تست A/B با داشتن حداقل دانش در برنامهنویسی و طراحی سایت، صفحههای وب سایت خود را تست کنید. سامانه تست A/B ابزارهایی را برای سایتهایی که با وردپرس، PHP و یا HTML پیاده سازی شدهاند فراهم کرده است که به راحتی میتوانید از آنها برای اجرای تست A/B استفاده کنید.