هر رنگی یک تاثیر روانی روی ما دارد و این تاثیر خیلی بیشتر از آن چیزی است که فکر میکنیم. رنگها تاثیر شدیدی روی رفتار و احساسات ما دارند. برای مثال رنگ آبی تاثیر آرامش بخش دارد در حالی که زرد سرخوشی و شادی را تشدید میکند و سیاه نشانه وقار، رسمیت و احساس منحصر بفرد بودن است. بنابراین ضروری است که برای داشتن محصولی موفق به درستی از رنگها استفاده کنیم. این نکته روی طراحی وب، تجربه کاربری و نرخ تبدیل هم قابل اعمال است.
۸۵٪ علت خرید کالایی مشخص، رنگ است. نیل پَتل
رنگها و تشخیص برند
احتمالا رنگ قویترین و ماهرانهترین چیزی است که یک طراح در دست دارد.
ما به این واقعیت آگاهیم که رنگها بر احساسات تاثیر میگذارند و اثر روانشناسی دارند؛ طراحان از این موضوع استفاده میکنند تا با تاثیر بر افراد آنها را ودار به خرید کنند. این همان نقشی است که رنگها در شناسایی یک برند مشخص و ترغیب مشتریان به خرید از آن بازی میکنند.
وقتی صحبت از ترکیب رنگها میشود، بینهایت امکان برای این کار وجود دارد و همین امر مساله را برای طراحان سخت میکند که چگونه رنگهای درست را انتخاب کنند تا وب سایت بهترین تاثیر را روی بازدیدکننده داشته باشد. اما آزمودن تمامی ترکیبها کاری است ناممکن و به همین دلیل است که درک تاثیر رنگهای انتخابی بر احساس و رفتار کاربران اهمیت دارد.
اگر با چرخ رنگ و نظریه رنگها آشنا باشید میدانید که سه رنگ اصلی/اولیه وجود دارد: قرمز/ارغوانی، آبی/فیروزهای و زرد که از ترکیب آنها رنگهای فرعی/ثانویه سبز، نارنجی و بنفش به وجود میآیند. از سوی دیگر اضافه و کم کردن مقدار رنگهای اصلی و فرعی در ترکیب میتواند رنگهای تیره یا روشنی را پدید آورد که برای ایجاد سایهها هم میتوانند کاربرد داشته باشند.
بهبود تبدیل با استفاده از رنگها
اولین گام برای بکارگیری رنگها برای افزایش تبدیل این است که با چرخ رنگ و تاثیر روانی هر رنگ آشنا شوید. گام بعدی این است که یاد بگیرید چگونه از رنگها به روش درست، برای منظور درست، در زمان درست و با مخاطب درست استفاده کنید. این کارها مفاهیم اصلی روانشناسی رنگها هستند.
برای مثال، اگر اسباب بازی بچگانه میفروشید، چه رنگهایی را برای وب سایت خود انتخاب میکنید؟ بطور یقین سیاه و خاکستری انتخاب نمیکنید چون برای جذب بچهها و نوجوانان بیش از حد تیره و تار است. در عوض از رنگهای روشن و پر انرژی مانند قرمز، سبز، زرد و/یا ترکیبی از صورتی و آبی استفاده خواهید کرد.
تاثیر رنگها بر مردان و زنان
فیلیپ کوهن، روانشناس از دانشگاه مریلند، مطالعهای در خصوص معیارهای جنسیتی مرتبط با رنگها انجام داده است. این مطالعه نشان میدهد که در بین زنان، ۳۵ درصد آبی، ۲۳ درصد بنفش و ۱۴ درصد سبز را ترجیح میدهند. همچنین ۳۳ درصد زنانی که در مطالعه شرکت داشتهاند بیان کردهاند که از رنگهای نارنجی و سپس قهوهای و خاکستری بیزار هستند. علاوه بر این مطالعه نشان میدهد که «آبی» رنگ مورد علاقه هم مردان و هم زنان است.
رنگهایی برای زنان
بطور کلی زنان رنگهای خاکی را دوست ندارند و رنگهای اصلی همراه با ته رنگ را ترجیح میدهند. به همین دلیل است که همه فروشگاههای الکترونیکی که مخاطب آنها خانمها هستند از رنگهای مورد علاقه خانمها استفاده میکنند. وب سایت لوریل از سیاه و سفید همراه با رویه بنفش استفاده میکند. ASOS از سفید، سیاه و آبی برای ساخت وب سایتی جذاب برای مشتریان استفاده میکند. در سایر وب سایتهای فروشگاهی – مانند میلانی و تامارا ملُن – هم که مخاطب اصلی آنها خانمها هستند هیچ اثری از رنگهای نارنجی، قهوهای و خاکستری پیدا نمیشود.
یک کج فهمی بزرگ این است که «صورتی» رنگ مورد علاقه همه زنان دنیاست! اما این نکته واقعیت ندارد. گرچه این رنگ نشانه زنانگی است اما برای بسیاری از زنان جذاب نیست. بنابراین اگر به فکر طراحی وب سایتی هستید که مخاطب اصلی آن خانمها هستند، مطمین شوید که شرکت طراح وب سایت از رنگهایی مانند آبی، بنفش و سبز استفاده کند تا بدین ترتیب وب سایت برای خانمها جذاب باشد و موجب بهبود نرخ تبدیل شود.
رنگهایی برای مردان
مردها از رنگهای بنفش، نارنجی و قهوهای خوششان نمیآید. در عوض آنها به آبی، سبز و سیاه علاقه دارند چون این رنگها نشانه قدرت و مردانگی هستند. در حقیقت، «آبی» حس امنیت و اعتماد را هم در مردان و هم در زنان برمیانگیزد. بنابراین قابل درک است که چرا رالف لورن، برند طراح لباسهای مردانه، در وب سایت خود از رنگ آبی استفاده کرده است – چون مردها به آن واکنش مثبت نشان میدهند.
همین امر در مورد رنگ سیاه صادق است. «سیاه» حس وقار، منحصر بفرد و لوکس بودن را القا میکند. به همین دلیل است که «سیاه» یکی از قابل اعتمادترین رنگها برای طراحی انواع وب سایتهای درجه یک برای برندهای مد و لاکچری است.
تضاد (کُنتراست) بسیار مهم است
رنگهای مکمل مستقیما در جهت خلاف هم در چرخ رنگها و قویا در تضاد با هم هستند. از آنها برای جلب توجه بازدیدکننده و همینطور ایجاد انرژی استفاده کنید.
در حقیقت به راحتی میتوانید از تضاد رنگهای اصلی و فرعی برای دکمههای درخواست عمل استفاده کنید. اما تنها بکارگیری رنگهای متضاد کافی نیست، رنگ باید قوی باشد و حس ضرورت و نیاز را در بازدیدکننده برانگیزد تا آنها واکنش نشان دهند.
اگر میخواهید حس تداوم و هماهنگی را در طراحی القا کنید از رنگهای با تضاد پایینتر استفاده کنید؛ رنگهایی مانند آبی و سبز که در چرخ رنگ نزدیک یکدیگر هستند. این کار برای وب سایتهای مراقبه یا برای هر وب سایتی که نیاز به آرام کردن ذهن بازدیدکننده و القای آرامش و صلحجویی دارد مناسب است. اما وقتی از رنگها در متنها استفاده میکنید، رنگهای با تضاد بالا را بکار گیرید (مانند سیاه روی سفید)، در غیراینصورت خواندن نوشته بسیار مشکل خواهد شد – به ویژه روی صفحه مبایلها.
بنابراین تضاد درباره ارزش رنگ هم مطرح است. یک دکمه درخواست عمل روشن در برابر یک زمینه تیره خودنمایی میکند. بنابراین اگر از رنگ قرمز در وب سایت زیاد استفاده می کنید، داشتن یک دکمه به رنگ قرمز نمیتواند تاثیر زیادی روی تبدیل داشته باشد، حتی اگر نتایج تست A/B نشان دهد که قرمز بر سبز اولویت دارد. نوشته هم باید در برابر دکمه برجستگی لازم را داشته باشد.
برخی نکات کاربردی در انتخاب رنگ برای اجزای مختلف وب سایت
حالا که دید بهتری نسبت به روانشناسی رنگها دارید، نگاهی هم به برخی نکات کاربردی داشته باشیم که در انتخاب درست رنگها برای اجزای مختلف وب سایت کمک خواهد کرد.
- دکمههای درخواست عمل کوچکتر را با رنگهای روشنتر برجسته کنید. رنگ انتخابی باید در تضاد با رنگ زمینه باشد تا به سادگی توسط بازدیدکننده قابل تشخیص باشد.
- به عنوان یک قانون سرانگشتی، برای لینکهایی که کلیک شدهاند رنگ متفاوتی از لینکهایی که کلیک نشدهاند انتخاب کنید.
- اطمینان حاصل کنید که همیشه رنگ متن یا هر چیز خواندنی در صفحه وب در تضاد با رنگ زمینه باشد.
- زمینه را زیاد روشن نکنید. برای اطمینان بیشتر از رنگهای سایهای یا رنگهای خاموش استفاده کنید.
- هرگز از رنگهایی که به چشم آسیب میرسانند استفاده نکنید. این مورد تقریبا برای همه اجزای صفحه صادق است.
نتیجه گیری
با بکارگیری رنگ درست به شیوهای درست، نه تنها میتوانید نرخ تبدیل را بهبود دهید بلکه میتوانید کارهای بسیار دیگری هم انجام دهید، از جمله امکان تشخیص برند. بنابراین تنها به این دلیل که یک رنگ خوب به نظر میرسد به آن نچسبید. در مورد تاثیر آن روی مخاطبین هدف و سلیقه آنها فکر کنید. آیا آن رنگ کمک می کند که در بین سایرین و رقبا به چشم بیایید؟ اگر نه، باید درباره استرانژی خود دوباره فکر کنید. گرچه زیبایی شناسی رنگها مهم است اما همه چیز در آن خلاصه نمیشود. بنابراین باید چندین رنگ را استفاده و تست کنید – به ویژه در مورد متنها و دکمههای درخواست عمل. اما به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد از رنگها میتواند بازدیدکنندگان را سردرگم و خواندن وب سایت را برای آنها مشکل کند. راه حل این است که صفحه را ساده، روشن و تمیز نگهدارید تا تجربه کاربر را بهبود دهید.
منبع: positionly.com