تست A/B و تست چندمتغیره کمک میکنند تا بفهمیم چه چیز در وب سایت درست کار میکند و چه چیز درست کار نمیکند. اما بعضی وقتها پیدا کردن بهترین صفحه برای شروع تست مشکل است. در این نوشته صفحههایی معرفی میشوند که در بیشتر وب سایتها باید تست از آنها شروع شود.
صفحههای نتایج جستجو
صفحه نتایج جستجو یکی از بهترین صفحههای رسیدن به فرصتهای طلایی در وب سایت است. به این مساله فکر کنید که جستجو توسط بازدیدکننده نشان دهنده این است که او از حالت انفعال به حالت فعال درآمده است. بنابراین از این فرصت استفاده کنید و نتایج را به گونهای بهینه کنید که تبدیلها افزایش یابد.
قبل از اینکه شروع به انجام تستهایی در طرحبندی مانند تعداد نتایج در هر صفحه بکنید یا بطور کل روی طرحبندی دیگری کار کنید؛ باید مطمئن شوید که نتایج جستجو سریع نمایش داده میشوند و دقیق هستند. بازدیدکنندگانی که از جستجو استفاده میکنند، اگر نتایج مورد نظرشان را در صفحه اول بیابند بیشتر تمایل به تبدیل شدن دارند. اگر بازدیدکننده آنچه را که جستجو میکند پیدا نکند وب سایت را ترک میکند.
صفحه تشکر
صفحه تشکر پتانسیل زیادی برای بالا بردن فروش و جمعآوری اطلاعات بیشتر دارد. اگر از صفحه تشکر برای فروش بیشتر استفاده نمیکنید، باید همین حالا دست بکار شوید. پیشنهاد میکنیم به جای اینکه تست کنید که آیا ارایه یک پیشنهاد در صفحه تشکر موجب افزایش تبدیل میشود یا نه، ارایه چند پیشنهاد در صفحه تشکر را تست کنید.
نمونه زیر یک صفحه تشکر نادرست است. اگر حتی نمیخواهید که خریدار را به خریدهای بیشتر ترغیب کنید، میتوانید انگیزه تعامل و برگشتن به وب سایت را در او زنده نگهدارید. صفحه تشکر را به یک بن بست تبدیل نکنید، از بازدیدکنندگان بخواهید کارهای بیشتری انجام دهند و مطمئن باشید که انجام خواهند داد.
صفحه تکمیل خرید
به دو دلیل صفحه تکمیل خرید برای شروع تست خیلی خوب است:
- مناسبترین ترافیک وب سایت را دارا است.
- عمل تبدیل خیلی سادهتر به پول میرسد.
بنابراین با یک صفحه تکمیل خرید بد بازدیدکنندگان را از دست ندهید!
بازدیدکننده در صفحه تکمیل خرید در یکی از بالاترین سطوح نگرانی و تشویش در فرآیند خرید آنلاین قرار دارد. اینجا جایی است که جریان منطقی فرآیند، طراحی حرفهای، امنیت، سیاستهای حفظ حریم خصوصی و سیاستهای روشن حمل و نقل/برگشت باید بهینهسازی شوند. اگر بتوانید سردرگمی و نگرانی بازدیدکننده را کاهش دهید به تبدیل خواهید رسید.
صفحه فرود پرداخت شده
منظور از صفحه فرود پرداخت شده این است که شما برای مشاهده صفحه فرودی که ساختهاید به سایر سایتها پول پرداخت میکنید تا تبلیغ صفحه فرود را با بازدیدکنندگان سایت خودشان نشان دهند و یا آنها را به صفحه فرود شما هدایت کنند.
یکی از بزرگترین مزایای صفحههای فرود پرداخت شده این است که شما کنترل زیادی روی ترافیکی که به آنها منتهی میشود دارید. این امر تطابق پیام موجود در تبلیغ و صفحه فرود را سادهتر میکند، کمک میکند تا مخاطبانِ درست هدفگیری شوند و نمایشی دقیق از سود کل حاصل از تبدیل دارد.
صفحههای خروج
صفحههای خروج ذاتا بد نیستند، بخصوص اگر آخرین صفحه از یک سری محتوای به هم پیوسته باشند. بنابراین اگر بتوانید به کمک نرمافزارهای تحلیل (مانند گوگل آنالیتیکس) صفحههایی را شناسایی کنید که بیشترین خروج از آنها انجام میشود، این فرصت را دارید که به کمک آنها تعداد تبدیلها را افزایش دهید.
نمونه گزارش زیر متعلق به وب سایت یک دندانپزشک است. همانطور که مشاهده میکنید صفحه تماس یکی از صفحههایی است که بیشترین خروج را دارد. بنابراین این پتانسیل در صفحه تماس هست که بتواند با کار بیشتر روی آن منجر به افزایش تعداد تبدیلها شود.
واضح است که صفحههای یاد شده تنها مواردی نیستند که باید تست شوند، اما این صفحهها بیشتر از سایر صفحهها در دسترس هستند. ایدهآل آن است که شما صفحههایی را که باید تست شوند بر اساس اهداف خود شناسایی کنید و تست را انجام دهید. در روند شناسایی باید به این موارد دقت کنید: تست بر شاخصهای کلیدی کارایی تاثیر داشته باشد، میزان سادگی تست چقدر است و چگونه باید تغییرات را پیادهسازی کنید.
برای شروع با صفحههای معرفی شده شروع کنید و فراموش نکنید که همیشه تست کنید.