سبد خرید در هر فروشگاه اینترنتی نقشی حیاتی در تصمیمگیری مشتری برای تکمیل سفارش بازی میکند. در این مرحله از قیف فروش، مشخص شده است که بازدیدکنندگان، فروشگاه آنلاین شما را دوست دارند چون کالاها را انتخاب کرده و به سبد خرید اضافه کرده اند. بنابراین بر فرآیند خرید متمرکز شوید و تا جایی که ممکن است آن را ساده کنید.
بهینهسازی را با تست A/B روی صفحه سبد خرید شروع کنید. همانگونه که در «گامهای اساسی برای یک تست A/B موفق» اشاره شد، هر تست A/B باید بر پایه یک فرضیه خوب بنا شود؛ و یک فرضیه خوب از تحلیل تفصیلی دادههای آماری و ورودهای مشتریان نشات میگیرد.
بنابراین یادآوری میشود که پیش از شروع هر آزمونی، اطلاعات حاصل از یک نرمافزار تحلیل وب را بررسی کنید، زیرا اینکار به شما کمک خواهد کرد تا عناصر و چیزهایی را که در بهترین حالت مورد نظر شما درست کار نمیکنند شناسایی کنید. صفحههای اصلی فروشگاه الکترونیکی خود را بررسی کنید و درباره منشا بروز ناهنجاریها تحقیق کنید.
همچنین صدای مشتری را به عنوان یک ورودی ارزشمند در مرحله تحلیل اطلاعات از فرآیند بهینهسازی نرخ تبدیل مد نظر داشته باشید. به این ترتیب، عقاید و نظرهای مشتریان برای شما نمایان میشود و میتوانید فروشگاه اینترنتی را بر اساس اولویتهای آنها بهبود بخشید.
دادهها را جمعآوری کنید، رد اعداد و ارقام را بگیرید و فرضیه تست را طراحی کنید. به دلیل حساسیت موضوع، هر تغییری در سبد خرید باید بر اساس تجزیه و تحلیل باشد و علاوه بر این اطمینان حاصل کنید که تحت هر شرایطی و تحت هرگونه تغییری، فرآیند تکمیل خرید و پرداخت از امنیت لازم برخوردار باشد.
راهی که میتوانید مطمئن شوید که تست A/B طراحی شده بی عیب و نقص است این است که پیش از شروع تست، تکمیل خرید را بصورت مرحله به مرحله بررسی و نواقص احتمالی را کشف و رفع کنید. هدف اصلی از تست A/B روی سبد خرید این است که مشتریان را متقاعد کنید تا سفارش را تایید و روال خرید را تکمیل کنند. وقتی مشتریان از این مرحله از قیف فروش عبور کردند، باید تمام انرژی خود را صرف مراحل بعدی قیف فروش کنید؛ یعنی: برانگیختن حس وفاداری مشتریان، برگرداندن آنها به فروشگاه الکترونیکی، خرید بیشتر و پیشنهاد کسب و کار شما به دیگران.
بنابراین با توجه به این جنبههای حیاتی، توجه به هریک از جزییات یک تست A/B روی سبد خرید و تکمیل خرید بسیار مهم است، چون بطور قطع نمیخواهید که تاثیر منفی روی نرخ تبدیل داشته باشید. بدترین سناریو وقتی رخ میدهد که تغییر اعمال شده درست کار نکند و مشتریان با مشکلات امنیتی در پرداخت مواجه شوند. نتیجه اینکه میزان صرف نظر از سبد خرید افزایش مییابد چون خریداران نمیخواهند از سیستم پرداخت ناامن استفاده کنند و در نتیجه از تکمیل خرید منصرف میشوند.
در ادامه به برخی موارد در سبد خرید اشاره میکنیم که میتوانید آنها را تست کنید.
دکمههای درخواست عمل
همانگونه که در بالا هم اشاره شده، در این مرحله مشتریان فقط میخواهند که هرچه سریعتر با استفاده از یک سیستم پرداخت امن، خرید را تکمیل و سفارش را نهایی کنند. بنابراین نیازی به پیچیده کردن این صفحه با پیوندها و دکمههای غیرضروری نیست. تا جایی که ممکن است آن را ساده کنید!
وقتی میخواهید دکمههای درخواست عمل را تست کنید، سه چیز را باید مورد توجه قرار دهید: رنگ، متن و محل دکمه در صفحه.
دکمه درخواست عمل را در بالا یا پایین صفحه قرار دهید. هیچ قاعده و ارزیابی عمومی از اینکه اینکار نتایج باورنکردنی به همراه داشته باشد نیست و به همین دلیل است که باید آن را تست کنید تا ببینید کدامیک تبدیل بیشتری به همراه دارد. بطور معمول اگر دکمه درخواست عمل بالای صفحه قرار گیرد، بازدیدکنندگان راحتتر آن را میبینند. هرچه مشتریان زمان کمتری برای جستجوی دکمه درخواست عمل صرف کنند، سریعتر و بیشتر تبدیل میشوند.
بهترین تمرینها در بهینهسازی نرخ تبدیل نشان میدهد که دکمههای سبز یا قرمز که در تناقض با رنگهای طراحی وب سایت باشند بهتر از سایر رنگها عمل میکنند. اما اگر یک دکمه درخواست عمل سبز مطابق با طراحی فروشگاه اینترنتی باشد، چه باید کرد؟ همه طراحی را تغییر دهید تا درخواست عمل در تضاد با طراحی باشد؟ قطعا نه! همیشه لازم نیست به بهترین تمرینها توجه کنید. آنچه که مطابق با نیازهای وب سایت است انجام دهید.
میتوانید به کمک رنگها دکمههای درخواست عمل را از هم متمایز کنید. اگر دو دکمه در کنار هم دارید، برای جلوگیری از کلیک اشتباه روی دکمهها، رنگ یکی از آنها را تغییر دهید و فاصله بین آنها را بیشتر کنید.
همین استدلال بر متن دکمه درخواست عمل هم حاکم است. هیچ فرمول استانداردی برای افزایش تبدیل با توجه به متن دکمه وجود ندارد. باید متنهای مختلف را تست کنید تا موردی را که مشتریان بیشتر ترجیح میدهند شناسایی کنید.
شاخصهای اعتبار
مشتریان را مطمئن کنید که خرید آنها امن است و اطلاعات شخصی و بانکی آنها لو نخواهد رفت. علاوه بر این اگر اقلام ورودی را تعیین اعتبار میکنید (مانند کنترل درست بودن ایمیل یا شماره تلفن)، حتما تاثیر آن را بر مشتریان تست کنید.
لیست علاقمندیها
به مشتریان اجازه دهید که کالاها را برای بعد ذخیره کنند. برخی از مشتریان دوست دارند کالاهایی را انتخاب کنند و بعدا آنها را بخرند. بنابراین اگر آنها اینکار را دوست دارند، چرا این فرصت را برای آنها فراهم نکنید.
یکی از مزایای لیست علاقمندیها این است که میتوانید با استفاده از بازاریابی ایمیلی، مشتریان را متقاعد کنید که کالاهای انتخابی را سفارش دهند. علاقمندیهایشان را یادآوری کنید و در صورت امکان تا ۲۴ ساعت به آنها مهلت دهید که از تخفیف استفاده کنند. مهلت زمانی راهی سریع است تا مشتریان را به خرید ترغیب کنید.
تبلیغها و پیشنهادها
در تبلیغها و پیشنهادهای خود مشتریان را از مبلغی که در خرید از شما صرفهجویی میکنند آگاه سازید. میتوانید با نشان دادن مبلغ اصلی و مبلغ جدید در حراجیها مشتریان را به خرید تشویق کنید. آنها از خرید اقلام با قیمتهای پایینتر خوشحال میشوند و از آن لذت میبرند.
بنابراین عبارتهایی مانند «X تومان ارزانتر» و «قیمت اصلی X تومان، قیمت حراجی Y تومان» را در سبد خرید تست کنید.
پشتیبانی ۲۴ ساعته
ممکن است مشتریان پرسشهایی در مورد روال تکمیل خرید داشته باشند. تا جایی که میتوانید روشهای مختلف پشتیبانی را فراهم کنید. یک شماره تلفن قابل مشاهده روی صفحه داشته باشید و امکان گفتگوی زنده را فراهم کنید. اگر برای شما مقدور نیست که همه راههای پشتیبانی را با هم داشته باشید میتوانید تست کنید و ببینید مشتریان کدام راهها را بیشتر دوست دارند.
مرجع: marketizator.com
[box type=”info” align=”aligncenter” class=”” width=””]مجموعه ابزارهای روزنِما به شما کمک میکند تا به آسانی تست A/B را روی صفحههای وب سایت خود اجرا کنید. به کمک سامانه تست A/B میتوانید وب سایتهایی را که با وردپرس، PHP و یا HTML (یا هر زبانی که خروجی HTML تولید میکند) ساخته شدهاند تست کنید.